AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har en kastrert hankatt på 1 1/2 år (halvt skogkatt, men korthåret - bare ekstra fyldig og tett i pelsen). Han røyter som besatt!! Har alltid røytet mye igrunn.. Er det noen som vet av noe spesielt for mot røyting? altså som inneholder vitaminer som reduserer røyting eller noe... Eller noe annet råd? (pleier å kamme han med røytekam, men det hjelper bare der og da - rett etterpå røyter han like ille. Ps. Han har hittil vært innekatt, pga bosituasjon. Kan det ha noe med saken å gjøre? Nå skal han imidlertid snart få begynne å gå ut og inn som han vil. Har vært ute noen turer sammen med han og han synes det er kjekt (og litt skummelt :gjeiper: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #2 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg har en kastrert hankatt på 1 1/2 år (halvt skogkatt, men korthåret - bare ekstra fyldig og tett i pelsen). Han røyter som besatt!! Har alltid røytet mye igrunn.. Er det noen som vet av noe spesielt kattefor mot røyting? altså som inneholder vitaminer som reduserer røyting eller noe... Eller noe annet råd? (pleier å kamme han med røytekam, men det hjelper bare der og da - rett etterpå røyter han like ille. Ps. Han har hittil vært innekatt, pga bosituasjon. Kan det ha noe med saken å gjøre? Nå skal han imidlertid snart få begynne å gå ut og inn som han vil. Har vært ute noen turer sammen med han og han synes det er kjekt (og litt skummelt :gjeiper: ) Måtte bare forandre litt så det ble forståelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 1. mars 2011 #3 Del Skrevet 1. mars 2011 Du kan prøve Hair & Skin fra RC, for eksempel. Du kan gi olje i maten. Hvis katten har vitaminmangel kan veterinær gi tilskudd/sprøyte. Tilskudd bør uansett avtales med veterinær. Stress kan fort være årsak til dårlig pelskvalitet. Det vil du jo merke når pus begynner å gå ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Del Skrevet 1. mars 2011 først, takk for svar Hva slags olje er det snakk om? Noe jeg kjøper hos dyrlege? Pus virker overhodet ikke stresset, er rolig og tilfreds, spiser og drikker godt. Og pelsen er glansfull og tett. De som ser han bemerker faktisk ofte hvor fin pelsen ser ut, han er virkelig en vakker, majestetisk herremann så selve pelskvaliteten virker jo å være bra, ellers hadde den vel vært blass og sjuskete? Er bare det at han røyter så veldig.. skal prøve det foret fra RC Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellers Skrevet 1. mars 2011 #5 Del Skrevet 1. mars 2011 Fôret er ikke garantert å minske røyting, men det hjelper for noen. Det finnes sikkert andre merker som har tilsvarende fôr også, dersom du allerede bruker et annet merke. Vitamin B kan også hjelpe, men det er som nevnt noe veterinæren setter med sprøyte. Olje kan du spørre etter hos veterinær eller dyrebutikk. Selolje eller fiskeolje (salmopet lakseolje) for eksempel. Hvilken røytekam bruker du forresten? Røyteskrape tar visst godt med hår, men er ganske grov. Furminator er også en klassiker. Dette er selvfølgelig bare tips som kan funke dersom andre årsaker som stress, hudproblemer etc er utelukket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Del Skrevet 1. mars 2011 Jeg aner ikke hvilken type røytekam det er...men den minner meg om en sånn flat kam man karrer ull med i utseende :gjeiper: når jeg har brukt den kan jeg sammle sammen en hårball som er mykere enn mykest, nesten som dun! Så den kammer nok opp i underhårene og tar med seg de. Jeg vil si den er ganske finkammet, ikke grov. Jeg skal skjekke med dyrlegen her om han har noe spesialfor mot røyting. Evt vitaminer. (Han er jo kastrert, så han skal ha mat for kastrerte hanner..så vet ikke om jeg bør/kan erstatte det foret med noe annet..). B-sprøyte tror jeg blir siste utvei, han blir ekstremt stressa av å være hos dyrlegen så utsetter han ikke for det unødig.. (Får evt spørre om dyrlegen kan komme på hjemmebesøk da :gjeiper: uffameg, ikke morro å lide av legeskrekk ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 1. mars 2011 #7 Del Skrevet 1. mars 2011 RC hair and skin har jeg god erfaring med i forhold til røyting. Det tar ett par uker før det tar ordnetlig effekt, men man merker stor forskjell. Hvis du skal kjøpe spesialfor hos vetrinær har de ofte ett merke som heter specific, har testet det og det var ikke noe å skryte av... Folk som stiller ut kattene sine er veldig optatt av pelsen til katten, ingen jeg vet om bruker for fra vetrinær selv om de får det kastet etter seg fordi det finnes for i vanlig dyrebutikk som er bedre (unntaket er kansje hvis vetrinær selger f.eks hills eller andre merker som er egnet til slikt. men jeg har intrykk av at det ikke er vanlig) Hva er det du forer han med i dag ? Maten har veldig mye å si, og for fra dyrebutikk er ikke noe dyrere enn den fra matvarehandlen hvis man kjøper 10kg sekker. http://stargate.nu/shop/ Her kan du få tak i kosttilskudd som er bra for pels. Ellers så tror jeg man kan finne fiskeoljer eller lignende på dyrebutikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betina Skrevet 2. mars 2011 #8 Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg kan også anbefale RC Hair&Skin på det varmeste. Vår hannkatt røytet noe voldsomt, hadde mye flass og fettet pels. Etter vi begynte med dette foret har vi merket en enorm forskjell. Nå er pelsen helt nydelig og glatt og røytingen bedret seg. Vi børster han også med furminator ca 2 ganger i uken. Blander dette foret sammen med RC intense-hairball. Har ikke vært vitne til oppkast av hårballer på mange mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 2. mars 2011 #9 Del Skrevet 2. mars 2011 Er du flink til å børste jevnlig? Katten vår røyter også endel for tiden, men nå har vi begynt å børste henne to ganger for dagen, med 3 ulike børster hver til sitt formål, og det hjelper veldig. Blir fort en rutine å børste og det er veldig kos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #10 Del Skrevet 2. mars 2011 Han fores med specific.. Og i det siste har jeg ikke vært så flink til å børste han nei.. har nemlig forlagt børsten en plass, må gjøre en innsats for å finne den igjen tror jeg! Pus har blandede følelser for å bli børstet, så er ikke det enkleste. Han synes det er OK i nakken, midt på ryggen og over baken (der er det så godt at hen blir helt tullete ruller og gnir seg så det nesten blir en utfordring å få børstet), men sidene og brystkassa/magen er overhode ikke like stas.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå