Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det noen her som jobber i butikk som vil fortelle meg om det? Hovedsaklig hva som er største forskjellen mellom å jobbe i matbutikk i forhold til for eksempel klesbutikk eller lekebutikk? I flere av matbutikkjobbene mine har jeg hatt faste vakter hvor jeg har vært helt alene i butikken over flere timer (eventuelt åpne eller stenge butikken) uten å ha en lederstilling, er det slik i andre butikker også?

Og, egentlig noe av det jeg lurer mest på: er det vits i å søke på jobb i for eksempel en lekebutikk hvis man ikke har spesiell peiling på leker? Eller klesbutikk om man ikke kan fortelle så mye om moten (tenker ikke på det med å fortelle hvilke klær/stiler man har inne i butikken, men det generelle motebildet, og gjerne hjelpe folk med å finne deres stil).

Er gjerne helt på jordet nå, men har ikke lyst til å "bæsje på leggen" den dag jeg kanskje kommer inn til intervju...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet i en bokhandel. Selv er jeg veldig interessert i bøker, men det er ikke noe krav for å jobbe der. De ansetter jo folk på min alder hele tiden, og de fleste er vel lite interessert i bøker eller lyrikk for å si det sånn. Det viktigste med å jobbe i butikk er å lære kassesystemet, kunne smile til kunden og å hjelpe kunden finne det den er ute etter. Så kommer det paller med varer inn i butikken som skal stables, organiseres og scannes. Dessuten så skal oppgjøre gjøres, men man trenger ikke ha mattekunnskaper for det, for man har da kalkulator.

Når du jobber i klesbutikk blir du ofte oppfordret til å bruke de samme klærne som de har i butikken, men det er ikke et krav. Hvis butikken du skal jobbe i er liten kan det godt henne at du jobber alene, og stenger butikken alene. Men butikkene har jo varierte åpningstider, og de vanlige klesbutikkene, bokhandelene osv. har jo ikke åpne lenger enn til 8-9 på kvelden i ukedagene, så det er ikke lange tiden man er alene.

Gjest Anjelika
Skrevet

Tror ikke det er forventet at du skal ha stålpeiling på leker om du søker jobb i en lekebutikk, de som jobber der er vel gjerne i alderen hvor de er for unge til å ha barn selv (og for gamle til å leke med leker!). Man lærer jo om produktene når man jobber der. Jeg har jobbet i elektrobutikk, og jeg kunne ingenting om moccamastere, barbermaskiner eller lyspærer før jeg begynte.

I klesbutikk er det nok forventet at man har en viss interesse for klær. Resten kommer litt av seg selv tror jeg, du holder deg oppdatert gjennom å jobbe der og pga rabatt og tilgang så ender man nok fort opp med å bli moteslave og gå i butikkens klær.

Ett unntak er vel musikk/spill-bransjen, jeg har jobbet i en slik butikk og der var det et krav at man kunne noe. Første "intervju" var faktisk en skriftlig prøve med spørsmål om hvem som var vokalisten i Iron Maiden og hva slags musikk som ble gitt ut på Blue Note etc.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en godt fungerende matbutikk og trives med det. God lønn i forhold til sko/klesbutikker, gode muligheter for å jobbe seg oppover og mange kollegaer å bli kjent med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...