AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Hei. Hvordan er det for en husmor som ikke har hatt noen inntekt de siste 6år å komme seg inn i arbeidsmarkedet idag. Jeg har fått med meg at man må melde seg som arbeids søker hos NAV. Men i perioden man står som arbeids søker har man da krav på noen som helst form for trygd eller liknende? Hva om mann har barn som er hjemmeværende i tillegg? Vil NAV være behjelpelige med å skaffe barnehageplass/barnepass mens arbeids søkende deltar på kurs etc? Noen som vet noe om dette eller har vært borti liknende situasjon selv?
jomfrua Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Nå fikk jeg litt store øyne her..........trenger du barnevakt så må du skaffe det selv Du kan også melde deg på vikarbyråer for å få jobb. Men organiser hjemmet ditt først, du 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Nå fikk jeg litt store øyne her..........trenger du barnevakt så må du skaffe det selv Du kan også melde deg på vikarbyråer for å få jobb. Men organiser hjemmet ditt først, du hehe.. Du svarte ikke helt på det jeg spurte om men kom med innspill i forhold til situasjon. Hvis du har noe mer konkret i forhold til beskrivelsen i innlegget, så kom med det =) takk for tilbakemelding.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Du har ikke krav på dagpenger, men du kan kanskje få sosialstøtte, hvis ikke mannen din tjener bra. De hjelper deg ikke med å skaffe barnehageplass, men du får litt pengestøtte for å betale barnehageplassen til barna om du kommer deg på kurs.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Hei. Hvordan er det for en husmor som ikke har hatt noen inntekt de siste 6år å komme seg inn i arbeidsmarkedet idag. Jeg har fått med meg at man må melde seg som arbeids søker hos NAV. Men i perioden man står som arbeids søker har man da krav på noen som helst form for trygd eller liknende? Hva om mann har barn som er hjemmeværende i tillegg? Vil NAV være behjelpelige med å skaffe barnehageplass/barnepass mens arbeids søkende deltar på kurs etc? Noen som vet noe om dette eller har vært borti liknende situasjon selv? Er dette et tulleinnlegg? Du skriver jo at du har vert hjemmeværende i 6 år,så hvor har du opparbeidet deg noen rettigheter da? Før du søker på kurs eller jobb,så må du ha pass av barn på plass. Nei,dette er ikke noe Nav ordner. JA,du må melde deg ledig. Eller må og må fru blom. Du kano søke på jobber som er utlyst på Nav eller andre sine sider.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Hei. Hvordan er det for en husmor som ikke har hatt noen inntekt de siste 6år å komme seg inn i arbeidsmarkedet idag. Jeg har fått med meg at man må melde seg som arbeids søker hos NAV. Men i perioden man står som arbeids søker har man da krav på noen som helst form for trygd eller liknende? Hva om mann har barn som er hjemmeværende i tillegg? Vil NAV være behjelpelige med å skaffe barnehageplass/barnepass mens arbeids søkende deltar på kurs etc? Noen som vet noe om dette eller har vært borti liknende situasjon selv? Du kan få kurspenger når du har meldt deg som arbeidsøker og begynner på kurs. Vet ikke hvor mye det er per dag, men ring nav og hør med dem. Tror også du kan få tillegg til barnepass. Hvis mannen er hjemme, kan jo han se etter barna. Ellers er det vel lurt å søke barnehageplass. Før du begynner på kurs eller får jobb, må du søke sosialkontoret om penger til dekning av livsopphold og til husleie.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Du kan få kurspenger når du har meldt deg som arbeidsøker og begynner på kurs. Vet ikke hvor mye det er per dag, men ring nav og hør med dem. Tror også du kan få tillegg til barnepass. Hvis mannen er hjemme, kan jo han se etter barna. Ellers er det vel lurt å søke barnehageplass. Før du begynner på kurs eller får jobb, må du søke sosialkontoret om penger til dekning av livsopphold og til husleie. Stod det noe om at hun trengte penger til husleie og livsopphld?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Hvis du får plass på kurs kan du ha rett på individstønad og tilsynstillegg for pass av barn under 10 år. NAV gir ikke hjelp til å skaffe barnevakt; det må du gjøre selv.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Hvis du får plass på kurs kan du ha rett på individstønad og tilsynstillegg for pass av barn under 10 år. NAV gir ikke hjelp til å skaffe barnevakt; det må du gjøre selv. Ok, jeg hadde ikke regnet med at NAV skulle skaffe barnevakt. Men ettersom jeg ikke har satt meg dypt inn systemet så har jeg ikke noe særlig kompetanse på hva man har krav på og hva man ikke har krav på. =) Kan du forklare litt mer om individstønad og tilsynstillegg?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 Du kan få kurspenger når du har meldt deg som arbeidsøker og begynner på kurs. Vet ikke hvor mye det er per dag, men ring nav og hør med dem. Tror også du kan få tillegg til barnepass. Hvis mannen er hjemme, kan jo han se etter barna. Ellers er det vel lurt å søke barnehageplass. Før du begynner på kurs eller får jobb, må du søke sosialkontoret om penger til dekning av livsopphold og til husleie. Nei det er ikke snakk om å få dekke husleie og livsopphold. Da mannen i forholdet er i full jobb og tjener godt. Men jeg spør bare hva man har krav på i en slik situasjon. Da vi har det slik at en er i full jobb mens en er hjemmeværende med barn, men vil ut i jobb. Hjemmeværende part må vel ha noen rettigheter på hjelp i form av økonomisk bistand eller gratis kurs etc?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Det kan jeg godt Jeg mottok selv indivistønad og reisetillegg fordi jeg gikk på NAV-kurs da jeg var arbeidsledig. Jeg hadde heller ikke krav på dagpenger. Den første dagen blir man bedt om å fylle ut skjema for å avklare hva man har krav på, og de som hadde barn fikk noen kroner ekstra for å betale for barnepass. De som har krav på dagpenger fortsetter å motta dette, resten får individstønad, om ikke reglene har endret seg i det siste. jeg legger ved en link som forklarer litt bedre enn hva jeg kan om diverse tillegg man kan ha krav på. Men vær forberedt på at det ikke er store summen man får; det er knapper og glansbilder.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 Nei det er ikke snakk om å få dekke husleie og livsopphold. Da mannen i forholdet er i full jobb og tjener godt. Men jeg spør bare hva man har krav på i en slik situasjon. Da vi har det slik at en er i full jobb mens en er hjemmeværende med barn, men vil ut i jobb. Hjemmeværende part må vel ha noen rettigheter på hjelp i form av økonomisk bistand eller gratis kurs etc? Ja, du kan ta kurs gjennom NAV for å komme deg ut i jobb, og da har du rett på kursstønad. Husker ikke summen, men det blir jo litt penger selv om det ikke er mye. I tillegg får du penger for at barna dine er i barnehage eller har dagmamma, men du må skaffe barnepass selv. En annen ting du kan gjøre er å skaffe deg et sted å jobbe, og så betaler NAV for deg. Da får du prøvd ut om du vil jobbe i f.eks butikk, barnehage eller lignende, selv om du ikke akkurat får godt betalt. Du må finne jobben selv, men det er nok ikke så vanskelig å få seg "jobb" siden du får betalt av NAV. Jeg vil anbefale deg å kontakte NAV og snakke med noen der, så finner du ut om det er noen kurs du vil starte på.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Det kan jeg godt Jeg mottok selv indivistønad og reisetillegg fordi jeg gikk på NAV-kurs da jeg var arbeidsledig. Jeg hadde heller ikke krav på dagpenger. Den første dagen blir man bedt om å fylle ut skjema for å avklare hva man har krav på, og de som hadde barn fikk noen kroner ekstra for å betale for barnepass. De som har krav på dagpenger fortsetter å motta dette, resten får individstønad, om ikke reglene har endret seg i det siste. jeg legger ved en link som forklarer litt bedre enn hva jeg kan om diverse tillegg man kan ha krav på. Men vær forberedt på at det ikke er store summen man får; det er knapper og glansbilder. hehe.. ja jeg hadde ingen forventninger til at det skulle være noen store summer det var snakk om, men det er jo greit å få med seg det man kan. =) Takk for innlegget ditt, det var informerende =)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #14 Skrevet 1. mars 2011 En annen ting du kan gjøre er å skaffe deg et sted å jobbe, og så betaler NAV for deg. Da får du prøvd ut om du vil jobbe i f.eks butikk, barnehage eller lignende, selv om du ikke akkurat får godt betalt. Du må finne jobben selv, men det er nok ikke så vanskelig å få seg "jobb" siden du får betalt av NAV. Det avhenger nok av hvilket NAV-kontor man kontakter. Det er ikke like lett overalt. På ett NAV-kontor ble jeg fortalt at det ikke var penger på budsjettet til den type tiltak, og da jeg ringte til et annet kontor var de positive og sa at alle praksisplasser i deres kommune hadde blitt innvilget. Jeg kjenner dessuten noen som har svært dårlig erfaring med det opplegget, så det bør være en siste utvei dersom ingenting annet fører frem.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #15 Skrevet 1. mars 2011 Kjære vene.... for en innstilling TS har... For det første: fokuser på hva du har lyst til å jobbe med, ikke hvilke stønader du kan få... Har du noen utdannelse? Hvis ikke kan det hende du bør begynne på en utdanning. Et NAV-kurs gir ikke all verden og gjør deg ikke akkurat attraktiv på arbeidsmarkedet. Hvis du skal studere tar du opp studielån. Sannsynligvis får du ikke stipend pga mannens inntekt er for høy, men du får lån. Videre er du jo gift. Å være gift betyr at man har forsrgeransvar for hverandre. Det betyr at du ikke har krav på feks sosialstønad så lenge mannen tjener mye til å forsørge dere begge. Og at NAV skal passe barna dine??? sier ikke mer..... For å finne jobb følger man med på feks finn.no, tar kontakt med vikarbyråer osv. Skriver søknader, CV, går på intervjuer osv. Det er ingen sentralmakt her i Norge som fordeler jobber og passer på at alle får en jobb de er fornøyd med. Det er snakk om å ta ansvar for eget liv. Ta utdanning man betaler for selv. Stå på egne ben uavhengig av mannen. Søke jobber og kanskje måtte takle noen nederlag. Finne løsning for barnepass. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #16 Skrevet 1. mars 2011 Kjære vene.... for en innstilling TS har... For det første: fokuser på hva du har lyst til å jobbe med, ikke hvilke stønader du kan få... Har du noen utdannelse? Hvis ikke kan det hende du bør begynne på en utdanning. Et NAV-kurs gir ikke all verden og gjør deg ikke akkurat attraktiv på arbeidsmarkedet. Hvis du skal studere tar du opp studielån. Sannsynligvis får du ikke stipend pga mannens inntekt er for høy, men du får lån. Videre er du jo gift. Å være gift betyr at man har forsrgeransvar for hverandre. Det betyr at du ikke har krav på feks sosialstønad så lenge mannen tjener mye til å forsørge dere begge. Og at NAV skal passe barna dine??? sier ikke mer..... For å finne jobb følger man med på feks finn.no, tar kontakt med vikarbyråer osv. Skriver søknader, CV, går på intervjuer osv. Det er ingen sentralmakt her i Norge som fordeler jobber og passer på at alle får en jobb de er fornøyd med. Det er snakk om å ta ansvar for eget liv. Ta utdanning man betaler for selv. Stå på egne ben uavhengig av mannen. Søke jobber og kanskje måtte takle noen nederlag. Finne løsning for barnepass. TS: Jeg er fullstendig klar over hva jeg SELV kan gjøre for å tjene penger, men det jeg spør om er hva jeg har krav på fra NAV i tillegg til det jeg kan gjøre. Jeg kan klare meg helt uten NAV også. Men her spør jeg om hva NAV kan hjelpe med, og trenger ikke en leksjon i moral og etikk.
O'hara Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 ....du har vel ikke krav på noenting.... Men, det finnes muligheter for å få støtte til å komme seg videre her i livet, men det kommer litt an på de ulike NAV-kontorene. Så, det rådes deg til å ta kontakt med ditt lokale kontor. Forøvrig er jeg enig med å ta ansvar for eget liv, ikke "forvente" at det offentlige skal ordne opp for en. (Ikke personlig ment, for jeg kjenner ikke deg, men jeg mener alt for mange forventer at det offentlige skal fikse opp i livet til en, hjelpe en med penger og slikt. ) 2
SmallTalk Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 (endret) TS: Hvorfor går du automatisk utfra at du har krav på noe fra NAV? Du har selv frivillig valgt å være hjemme i så mange år. Du har sannsynligvis ikke krav på noe som helst fra NAV annet enn at de hjelper deg med å søke på jobber. Barnepass får du løse på samme måte som alle andre som jobber gjør - barnehage eller dagmamma. Stødnader til tilsyn har du neppe krav på. Endret 4. mars 2011 av SmallTalk 2
Fluffe Skrevet 4. mars 2011 #19 Skrevet 4. mars 2011 TS: Hvorfor går du automatisk utfra at du har krav på noe fra NAV? Du har selv frivillig valgt å være hjemme i så mange år. Du har sannsynligvis ikke krav på noe som helst fra NAV annet enn at de hjelper deg med å søke på jobber. Barnepass får du løse på samme måte som alle andre som jobber gjør - barnehage eller dagmamma. Stødnader til tilsyn har du neppe krav på. Støtter dette. Å være hjemme i så mange år og ikke bidra i samfunnet,så komme tilbake og tror man har krav på noe? Neppe 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Ja, du kan ta kurs gjennom NAV for å komme deg ut i jobb, og da har du rett på kursstønad. Husker ikke summen, men det blir jo litt penger selv om det ikke er mye. I tillegg får du penger for at barna dine er i barnehage eller har dagmamma, men du må skaffe barnepass selv. En annen ting du kan gjøre er å skaffe deg et sted å jobbe, og så betaler NAV for deg. Da får du prøvd ut om du vil jobbe i f.eks butikk, barnehage eller lignende, selv om du ikke akkurat får godt betalt. Du må finne jobben selv, men det er nok ikke så vanskelig å få seg "jobb" siden du får betalt av NAV. Jeg vil anbefale deg å kontakte NAV og snakke med noen der, så finner du ut om det er noen kurs du vil starte på. Dette visste jeg ikke om. Takk for tilbakemeldingen=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå