AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Kan barn være rasister? Jeg er selv veldig usikker, men trodde egentlig ikke det. Vet de egentlig hva det vil si eller sier de bare det foreldrene sier uten å vite hva det de egentlig gjør? Og er det foreldre som lærer barna sine opp til å bli det? Saken er det at jeg er sammen med en mann fra Afrika, vært sammen i 9 år og vi har ei datter sammen. Vår datter går i andre klasse og i en måned nå så har ikke hun hatt det så greit. Det begynte like etter jul etter de fikk en ny gutt i klassen. Han slenger stadi stygge ting til henne, kaller henne ting og det går stort sett på hennes hudfarge og at hun ikke ser helt norsk ut for en del. Han har sagt at hun er ikke velkommen her, at hun må dra tilbake til sitt land og masse slikt, og det er mer jeg ikke har så lyst å gå inn på. Jeg er selv norsk og hun er født her. Hun er da like norsk som de andre i klassen? Det har faktisk vært ganske ille. Han har også kommet med ganske så grove utsagn mot muslimer og anklaget henne for å være det og kommet med rasistiske komentarer om det. Kalt henne for terrorist, morder og andre ting. Men vi er ikke en gang muslimer. Har nå vært i et møte med klasseforstanderen og foreldrene til gutten så det ser ut som at det løser seg nå. Men må si jeg er ekstremt skremt over den guttens oppførsel og ikke minst foreldrenes. Foreldrene hans forsvarte gutten og mente at datteren min måtte ha gjort noe først. Og faren hans sa det rett ut at det var sånne som henne som alltid startet. Og det sa han rett forran meg og min mann. Han spurte til og med hvor min mann var fra og om han hadde lovlig opphold ganske så frekt og spurte om datteren vår var født her. Tror han spurte oss en tre-fire ganger om hva slags religion vi hadde også og sa at han blir å sjekke dette opp. Tror klasseforstanderen til dattera mi satte kaffen i halsen da og ba de rett og slett om å bare gi seg. Er det virkelig foreldre som sitter å lærer opp barna sine til å bli rasister? Etter møte med foreldrene hans så er det ikke så veldig vanskelig å skjønne hvor den gutten har fått sin oppførsel fra, eller hva? Nå håper jeg virkelig at det hele er over og nå holder lærerene heldigvis et øye med den gutten. Hva er det egentlig med enkelte folk?
Tiarra Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Er det mulig? Hvorfor vil han på liv og død vite hva dere tror på? Og er det egentlig hans sak hva slags tillatelse mannen din har? Maken til frekkhet! Skal sjekke opp, du liksom! Hvem tror han han er? Jeg blir så provosert. Det er greit at barn kan spørre hvorfor enkelte av vennene sine har en annen hudfarge, de er jo tross alt barn og må få lov å være nysgjerrige, men det der du beskriver høres riktig ille ut! Jeg er selv mørk og naturligvis er barna mine og det, men de opplever aldri noe sånt. Og jeg tror ikke barn kan bli rasiste uten at de ikke blir lært opp til det. Jeg er mest sint på denne faren, jeg! 1
sunnyside Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Barns holdninger kommer helt og holdent fra foreldre. Barna farges av foreldres (eller andre primærkontakers) holdninger. Blir helt oppgitt/sjokkert over slike menneskers holdning. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Barn er ikke født med hat, det er noe de lærer seg. Barn ser ikke på mennesker av forskjellig hudfarge som mindre verdt enn andre med mindre noen lærer de det. 3
Gjest Anuket Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Uff jeg ble og møtt med sånne kommentarer da jeg gikk på barneskolen, alt fra brunost til dra tilbake dit du kom fra etc.(Men på barneskolen var dette kun et par individer). Men jeg er enig med siste AB - dette er noe disse barna lærer hjemmefra. Noe faren til vedkommende avslørte veldig tydelig da han kom med så frekk utsagn! Fatter ikke at de ikke kan se at dette vil skade barnet i fremtiden, denne gutten kommer mest sannsynlig til å være skeptisk mot alle som er mørkere i huden lenge. Uff håper virkelig det løser seg for dere og datteren deres! EDIT: skrivefeil Endret 1. mars 2011 av Anuket
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Uff jeg ble og møtt med sånne kommentarer da jeg gikk på barneskolen, alt fra brunost til dra tilbake dit du kom fra etc.(Men på barneskolen var dette kun et par individer). Men jeg er enig med siste AB - dette er noe disse barna lærer hjemmefra. Noe faren til vedkommende avslørte veldig tydelig da han kom med så frekk utsagn! Fatter ikke at de ikke kan se at dette vil skade barnet i fremtiden, denne gutten kommer mest sannsynlig til å være skeptisk mot alle som er mørkere i huden lenge. Uff håper virkelig det løser seg for dere og datteren deres! EDIT: skrivefeil Brunost faktisk Ironien er jo at brunost faktisk er kjernenorsk! 2
Gjest Anuket Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Brunost faktisk Ironien er jo at brunost faktisk er kjernenorsk! Haha sant nok! Men det tenkte jeg ikke på der og da - men DET hadde vært et godt come back altså
Gjest chickpea Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Men må si jeg er ekstremt skremt over den guttens oppførsel og ikke minst foreldrenes. Foreldrene hans forsvarte gutten og mente at datteren min måtte ha gjort noe først. Og faren hans sa det rett ut at det var sånne som henne som alltid startet. Og det sa han rett forran meg og min mann. Han spurte til og med hvor min mann var fra og om han hadde lovlig opphold ganske så frekt og spurte om datteren vår var født her. Tror han spurte oss en tre-fire ganger om hva slags religion vi hadde også og sa at han blir å sjekke dette opp. Tror klasseforstanderen til dattera mi satte kaffen i halsen da og ba de rett og slett om å bare gi seg. Ja, jeg tror ikke vi trenger å lete lengre etter forklaring på hvorfor poden oppfører seg slik han gjør... For en IDIOT av en far! 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Ja, jeg tror ikke vi trenger å lete lengre etter forklaring på hvorfor poden oppfører seg slik han gjør... For en IDIOT av en far! *sukk* Hvorfor er det slike som kvinner flokkes rundt? Hva er det som får kvinner til å se på slike som verdens beste fedre når de i grunnen bare ødelegger for seg selv, for den de er sammen med og for eventuelle barn? Hva er det kvinner ser i sånne? For hvis jeg møter en kvinne som er sånn så ser jeg bare en idiot.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 Det var litt rasisme i min barndom. Jeg vokste opp på en liten plass hvor alle var hvite bortsett fra noen vitnamesere og en venninne fra Afrika. Da jeg først møtte venninnen reagerte jeg litt på at hun var mørk fordi jeg ikke var vandt med det, og mange (gutter spesielt) mobbet henne da vi nettopp hadde begynt på skolen. Men dette forsvant da de ble eldre og de kjente hverandre. Det var ikke slik at foreldrene var rasister, men barna var ikke vandt til å se folk med annen hudfarge. Jeg tror at barn kan ha rasistiske tendenser når de ikke er vandt til folk av annen hudfarge, men at hvis det fortsetter er det fordi foreldrene er rasistiske. At de gjerne hører rasistiske kommentarer hjemme fra og foreldrene har en negativ holdning til utlendinger.
Gjest nn Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Det var litt rasisme i min barndom. Jeg vokste opp på en liten plass hvor alle var hvite bortsett fra noen vitnamesere og en venninne fra Afrika. Da jeg først møtte venninnen reagerte jeg litt på at hun var mørk fordi jeg ikke var vandt med det, og mange (gutter spesielt) mobbet henne da vi nettopp hadde begynt på skolen. Men dette forsvant da de ble eldre og de kjente hverandre. Det var ikke slik at foreldrene var rasister, men barna var ikke vandt til å se folk med annen hudfarge. Jeg tror at barn kan ha rasistiske tendenser når de ikke er vandt til folk av annen hudfarge, men at hvis det fortsetter er det fordi foreldrene er rasistiske. At de gjerne hører rasistiske kommentarer hjemme fra og foreldrene har en negativ holdning til utlendinger. Det er ikke rasistisk å kommentere eller spørre om hudfarge som barn ofte kan gjøre. Rasisme er når man legger negativ betydning i det å ha annen hudfarge og det lærer barn hjemme. 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 Barn er jo nysgjerrige så dersom de aldri har sett noen som ser annerledes ut så er det klart at dette fanger oppmerksomheten deres. Barn vil heller ikke ha de samme forutsetningene til å formulere "stuerene" spørsmål, men spør og sier gjerne ting rett ut. Dette kan komme feil ut og få en formulering som ikke er normal i voksen standard. Man kan ikke kalle barn rasister utelukkende på bakgrunn av direkte og gjerne spørsmål "over grensen". Men såklart vil alderen på barnet ha mye å si, samt foreldrene/de nærmeste sine holdninger til dette temaet. Negative holdninger rundt f.eks. hudfarge/religion er noe som læres, ikke noe som faller folk naturlig. I dette tilfelle er jo saken klar: faren til denne gutten er en dust. Det triste er jo at denne gutten kommer til å bli lidende pga. dette. Som far er han "Gud" for denne gutten og det er ikke noe å pålegge gutten at han ser opp til sin far og ønsker å bli som han, uansett hvor feil det er. Han er for liten til å kunne ta selvstendige vurderinger og valg i en så komplisert sak som dette. Dessverre. Er bare å håpe at han tar til vettet når han blir eldre...
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 Opplevde en gjeng på 9-åringer i et klasserom som jublet pga 11/9. Klart det var et ekko av de voksnes (foreldrenes) syn på tragedien.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Oj dette minner om en familie jeg kjenner til. De er selverklærte rasebevisste, og de anser seg selv ikke som rasister. For rasister liker nemlig noe annet enn normenn fikk jeg beskjed om. Der er ungene slik at de slenger skjellsord etter fremmede (mørke) på gata. De har selvfølgelig fått sine holdninger fra foreldrene. Det er ekstremt skremmende at slike får oppdra barn. (like mye som andre fanatikere). Når det gjelder saken til TS så håper jeg (og tror) at klasseforstander tar tak i saken og gjør skolehverdagen for datteren levbar. Men noe må jo også gjøres med den nye gutten. Slike holdninger bør ikke få lov til å ytres på skolen (og ellers). Her har skolene nulltoleranse for rasisme på skolen. Blir slikt oppdaget så jobbes det på spreng
Kittykat Skrevet 3. mars 2011 #15 Skrevet 3. mars 2011 Ja, jeg tror barn kan være rasister. Men de tenker gjerne ikke over handlingen de gjør. Mine barns venner har snakket stygt om andres hudfarge. Min datter var ute og lekte med vennene sine og når hun kom inn, så kunne hun fortelle meg at flere av disse vennene hadde ertet en gutt pga hudfargen hans. De hadde kalt han "brunikk" blant annet. Og jeg må si at jeg reagerte med sinne, fordi dette skal ikke skje. Det er mye fokus på skolen angående mobbing, men likevel så skjer dette. Man kan nesten lure på hvilke holdninger foreldrene til disse barna har. Det er fullstending meningsløst. Jeg har lært barna mine at man ikke skal dømme andre pga hudfargen. Men det blir gjerne ikke så lett for dem når vennene deres gjør det....
Gjest D.O.A. Skrevet 3. mars 2011 #16 Skrevet 3. mars 2011 Jeg tror ikke barn er istand til å være rastistiske, fordi det er en så ufattelig kompleks mening, som jeg selv ikke en gang klarer å forstå. Jeg tror at barn er istand til å ytre rastistke meninger, og desverre er det som regel et resultat at de har foreldre som er totalt åndsvake, og det virker som om det er realiteten i ditt tilfelle. Bra at dere har tatt kontakt med skolen og at det ser ut til å løse seg der. Provoserende nok har man jo som regel ikke mulighet til å gjøre noe med foreldres meninger/oppdragelse på hjemmebane når det kommer til formidling av slike holdninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå