AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Som dere skjønner av overskriften går jeg bare rett på sak... Etter fire år i skolen er jeg lei. Jeg har jobba på store skoler og mindre skoler, og har kommet fram til at det er støynivået og hverdagsstresset jeg ikke tåler (Jeg takler det bra, men jeg trives ikke med det). Jeg syns det er slitsomt å forholde meg til så mange mennesker,lyd og ting å ta tak i gjennom en hel dag. Hjernen min blir helt kokt! Er det noen lærere her som har droppa ut av yrket,eller andre som har andre alternativer til jobb for en med lærerbakgrunn? Det må være en stille og rolig jobb.
2ne2 Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Nå har ikke jeg peiling hva som krevs, men kanskje du kunne utdype deg for vanskeligstilte barn som trenger eget undervisningsprogram. På barneskolen og ungdomskolen jeg gikk på var det en 3-4 elever som hadde sin egen lærer på et eget lite rom. Endret 1. mars 2011 av 2ne2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Takk for tipset, men been there done that! Jeg har vært klassestyrer,faglærer og spesialpedagog (er utdanna allmennlærer men har en del spesped). Det er ekstremt demotiverende syns jeg. Det er ikke meninga å være negativ, men jeg tenker på noe helt utenfor skolen jeg nå...så lei er jeg :gjeiper:
Gjest Aria. Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Enig me 2ne2. Kanskje spesialisere deg og jobbe med mindre grupper. Heleungsdoms skolen hadde vi en gutt med spesielle behov i klassen, han hadde en i mange av fagene som han ikke tok med oss, altså bare en lærer på en elev. Jeg hadde selv veldig problemer i ett fag 1-3 klasse og jeg og 2-3 andre i klassen hadde vår egen lærer på et lite grupperom i de timene. Det var faktisk veldig gøy Vi ble ganske sammensveiset gjeng og ble godt kjent med læreren, vi dro til og med på kino med henne da hun skulle slutte. Men var egentlig ikke det jeg skulle si... Har selv snust litt på lærer yrket i det siste, siden jeg ikke vil jobbe med det jeg har utdannet meg som, og vil prøve noe nytt (og ja, det begynner å haste litt... ) så driver mamma og maser, og nå mener hun visst at læreryrket hadde vært noe Det virker spennende og morro, og ikke minst frister det med tanke på ferier Men jeg har også tenkt på dette med stress og støynivå. Det er sikkert et givende yrke, men tenker at man mange dager må være ekstremt sliten når man kommer hjem fra jobb...
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Du kan jobbe administrativt hvis du er mer interessert i det. Jeg jobber i Utdanningsadministrasjonen i en stor kommune, og her er det mange som har jobbet som lærere tidligere. Jeg vil altså anbefale deg å følge litt med i kommunen du jobber, eventuelt jobber det også mange tidligere lærere i Utdanningsdirektoratet og i Kunnskapsdepartementet.
Tullepia Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Som dere skjønner av overskriften går jeg bare rett på sak... Etter fire år i skolen er jeg lei. Jeg har jobba på store skoler og mindre skoler, og har kommet fram til at det er støynivået og hverdagsstresset jeg ikke tåler (Jeg takler det bra, men jeg trives ikke med det). Jeg syns det er slitsomt å forholde meg til så mange mennesker,lyd og ting å ta tak i gjennom en hel dag. Hjernen min blir helt kokt! Er det noen lærere her som har droppa ut av yrket,eller andre som har andre alternativer til jobb for en med lærerbakgrunn? Det må være en stille og rolig jobb. - Administrasjon (allerede nevnt) - Kirken. De har behov for menighetspedagoger i stort monn. Arbeidet er langt mer variert enn i skolen. - Videre studier og fordypning innen et fagfelt, evt stipendiat. Undervisning på høyskole/universitet er langt roligere enn barne- og ungdomsskolen.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Vet om en tidligere lærer som jobber på bokbussen. Å jobbe på bibliotek kan kanskje også være noe. Kanskje skole-bibliotek, selv om det jo innebærer å jobbe på skole.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Hei! TS-her:) Mange gode forslag her ja! Jeg har faktisk tenkt bibliotek flere ganger. Der er det rolig,også på et skolebibliotek. Faktisk en kjempeide var det! Jeg er jo glad i å lese og har lest veldig masse litteratur opp gjennom åra. Som person har jeg helt overload av energi til tider,og kan jobbe og svette i timesvis. Men mas og mye lyd det tåler jeg dårlig. Jeg var sånn da jeg var liten og - meldte meg ut dersom jeg var med andre unger som var bråkete...jeg er glad i fysisk aktivitet så det trenger ikke nødvendigvis være en jobb jeg sitter helt i ro på Det som er fordelaktig med å være lærer er helt klart feriene. Men personlig hadde jeg helt klart foretrukket en streit 8-4 jobb og deretter fri:)
Gjest riotgrrrl Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Hva med rådgiver? Rådgiveren på min vgs var spes.ped., og hun jobbet hovedsaklig med å veilede elevene faglig mens vi gikk på vgs og i forhold til hva vi skulle gjøre etter vgs. Hun var veldig flink, og jeg hadde nok ikke endt opp på det studiet jeg holder på med nå om det ikke var for henne!
Lipstick Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hei! Jeg har jobbet som førskolelærer i snart 4 år og sitter med nøyaktig de samme følelsene som deg. Jeg nesten kryper hjem fra jobb fordi jeg er så sliten etter å jobbet i en krigssone, og gitt og gitt av meg selv til 17 barn på under en meter i 8 timer. Det er vanvittig krevende å være en voksen leder for x-antall barn i så mange timer hver dag. Jeg beundrer de som orker det. Samtidig er jeg litt bekymret på skoler og barnehagers fremtid når så mange pedagoger flykter fra yrket sitt, fordi de ikke orker det. Det er nemlig ikke bare oss to. Jeg kjenner mange som har tatt samme beslutning som oss, dessverre. Er organiseringen riv, ruskende gal? Eller er det så enkelt som at ikke alle mennesker passer til å være pedagoger? Jeg lurer. Men det du spurte om, var hva du kunne bruke utdannelsen din til, annet enn lærer. Jeg tror virkelig du har mange muligheter, litt ettersom hvilke fag du underviser i. Bibliotek er en kjempeidé. Er du norsklærer? Kunne det å "skrive" være en mulighet? Jobbe i kommunen, staten, utdanningsforbundet? Undervise på et høyere nivå (videregående, forelese på høgskole, ect.) Forskning? Er du gymlærer, så kanskje du kan bygge videre på dette (personlig trener e.l.)? Du må vel bare se på hvilke muligheter du har, og på hva du ønsker å gjøre for å tjene penger, så er jeg sikker på at du finner ut av det. Kanskje du må ta et kurs eller et år mer på høgskole, men det er sannsynligvis verdt det. Lykke til uansett hva du velger å gjøre! Endret 1. mars 2011 av Lipstick
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 "Den kulturelle skolesekken", altså i kommunen?
Porcelain Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Det kommer vel litt ann på hvilke fag du har også, dersom du har noe spesialisering utenom spes-ped.
origin Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Hei! TS-her:) Mange gode forslag her ja! Jeg har faktisk tenkt bibliotek flere ganger. Der er det rolig,også på et skolebibliotek. Faktisk en kjempeide var det! Jeg er jo glad i å lese og har lest veldig masse litteratur opp gjennom åra. Som person har jeg helt overload av energi til tider,og kan jobbe og svette i timesvis. Men mas og mye lyd det tåler jeg dårlig. Jeg var sånn da jeg var liten og - meldte meg ut dersom jeg var med andre unger som var bråkete...jeg er glad i fysisk aktivitet så det trenger ikke nødvendigvis være en jobb jeg sitter helt i ro på Det som er fordelaktig med å være lærer er helt klart feriene. Men personlig hadde jeg helt klart foretrukket en streit 8-4 jobb og deretter fri:) hva med gymlærer? der kan du være i aktivitet. kontormedarbeider/sekretær?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå