Gå til innhold

DVD-spiller i bil og mine fordommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det blir mer og mer vanlig med DVD-spiller i bilen. Så ikke unga skal kjede seg på bilferien...Mine barn har også spurt etter det, men de fikk en forklaring og har merkelig nok ikke mast etterpå.

For det første skjønner jeg ikke hvorfor barn skal underholdes hele tiden. Hvorfor skal de stimuleres med en (dårlig) film konstant? Barn ser da så mye på tv som det er, hvorfor skal enhver mulighet utnyttes til å se film?

For det andre: Bilturer er ypperlige anledninger til å være sammen. Man kan høre musikk, høre radio, man kan ha perioder hvor det er stille og alle tenker på sitt, man kan ha billeker, man kan ha samtaler, man kan synge, man kan se på landskapet, byene, stedene og folkene man kjører forbi, man kan koble av og slumre eller sove.

Hvorfor i huleste trenger man DVD i bil? Greit nok at mange unger syns det er kjedelig med bilferie, men hvis man tåler at de kjeder seg litt, får man etterhvert unger som takler å ikke ha det supergøy konstant, man får unger som takler å kjede seg itt, man får også unger som etterhvert finner måter å takle en kjedelig biltur på.

Jeg må si jeg har fordommer mot foreldre som kjøper seg fri (ja, det er akkurat det jeg syns dere gjør. Og jeg syns dere kjøper dere fri på bekostning av barna deres) for å få en "rolig og behagelig biltur" der "de voksne kan kose seg/prate" mens barna er parkert med hver sin DVD-skjerm, uten at de er til bry for noen (med headsett selvfølgelig). Jeg har skikkelig fordommer mot dere som praktiserer dette, jeg syns dere er late, selvgode og dumme.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker helt motsatt. Jeg synes det er flott at barn kan distraheres nok til at det blir ro i bilen, slik at sjåføren får konsentrert seg om det vedkommende bør konsentrere seg om - å kjøre tryggest mulig. DVD i bil er en effektiv måte å sørge for tryggere kjøring på, og jeg synes det er idiotisk å mene at distraherende ting som leker, allsang eller vill krangel/raserianfall er bedre.

Det er vanlig å bli litt irritabel når man tilbringer lang tid sammen i en liten (uansett størrelse blir det jo ganske hermetisk) og ofte varm bil - både for voksne og barn. Man kan ikke trekke seg tilbake på noen måte, noe som kan bli ekstra slitsomt for de som ikke er så utadvendte av seg. Da er det godt å i det minste kunne koble ut de andre, enten ved bok, lydbok eller DVD - så får sjåføren heller bestemme en radiokanal som fenger og nyte den uten mas fra andre.

Om du mener at barn ser så mye på TV, er det vel mer logisk å begrense dette nettopp i hverdagen - der er det tross alt langt flere alternativer til hva man kan finne på, og eventuelle raserianfall går ikke utover trafikksikkerheten.

• Liker 19
Gjest bruden2010
Skrevet

Jeg tenker helt motsatt. Jeg synes det er flott at barn kan distraheres nok til at det blir ro i bilen, slik at sjåføren får konsentrert seg om det vedkommende bør konsentrere seg om - å kjøre tryggest mulig. DVD i bil er en effektiv måte å sørge for tryggere kjøring på, og jeg synes det er idiotisk å mene at distraherende ting som leker, allsang eller vill krangel/raserianfall er bedre.

Det er vanlig å bli litt irritabel når man tilbringer lang tid sammen i en liten (uansett størrelse blir det jo ganske hermetisk) og ofte varm bil - både for voksne og barn. Man kan ikke trekke seg tilbake på noen måte, noe som kan bli ekstra slitsomt for de som ikke er så utadvendte av seg. Da er det godt å i det minste kunne koble ut de andre, enten ved bok, lydbok eller DVD - så får sjåføren heller bestemme en radiokanal som fenger og nyte den uten mas fra andre.

Om du mener at barn ser så mye på TV, er det vel mer logisk å begrense dette nettopp i hverdagen - der er det tross alt langt flere alternativer til hva man kan finne på, og eventuelle raserianfall går ikke utover trafikksikkerheten.

Godt sagt!

Helt enig i dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har DVD-spiller i bilen, men det er jo ikke sånn at den står på hver gang vi er ute og kjører. På kortere turen kommer den ikke på i det hele tatt. Men når vi skal reise langt er det veldig greit å ha noe som kan underholde en liten kropp som ikke vil sitte i ro i 5-8 timer i bilsetet. Da begynner vi gjerne med snakking, fellssang og musikk i bilen, men selv med hyppige pauser blir små barn lei og grinete, og da er det greit med DVD-spiller som kan underholde og gjøre bilturen til en bedre opplevelse for alle parter. Som nevnt over skaper det også en tryggere situasjon for sjåføren.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg må si jeg har fordommer mot foreldre som kjøper seg fri ... Jeg har skikkelig fordommer mot dere som praktiserer dette, jeg syns dere er late, selvgode og dumme.

Hvordan kan jeg bli selvgod av å ha DVD-spiller i bilen? Dum, hvorfor det?

Jeg kan tilstå at jeg er litt lat for det er deilig at de blir distrahert i deler av bilturen. Mine barn ser ikke veldig mye på TV og ingen av dem er avhengig av å underholdes hele tiden. Jeg ser ikke på bilturer som en velkommen anledning for familien til å være sammen, vi er masse sammen, spiser frokost og middag sammen hver dag. De få timene på biltur hvor barna ser på film er ikke veldig viktig i så måte.

Jeg har selv erfaring fra time etter time nedover i Europa på ferie, det var begrenset hvor lenge det var festlig å synge og høre på italiensk radio...

• Liker 4
Skrevet

Så enig med dette. Her kjøpte vi ikkje dvd i bil, før barna var 4 og 5 år. Her er det ikkje dvd frå og til skule, bhg, butikk ect. Vi køyrer ofte lange turar på 5-6 timar dagen, og då er det fint for barna å få kobla litt ut og få tida til å gå. Det er mange måtar på å skaffe seg kvalitetstid på, men å ikkje ha dvd for å ha kvalitetstid med barna, blir heilt feil for meg. Her tenkjer eg: alt med måte! Og eg føler ikkje på noko område at eg har kjøpt meg fri frå barna. Faktisk tvert imot. Eg har gjort det eg kan, med dvd spelar, god drkke og litt frukt ect i bilen, til ein god tur for barna.

• Liker 1
Gjest Rampunge
Skrevet

Fordi barnet mitt koser seg skikkelig på biltur med DVD-spiller. Å kjøre 50 mil blir en lek med DVD-spiller. Jeg skjønner ikke helt hvordan du får til å underholde barnet ditt samtidig som du kjører bil. Noen ganger passer det ikke helt å reise samtidig, og da må minsten på tur alene med far eller mor.

• Liker 2
Skrevet

Ser at det blir mer og mer vanlig med DVD-spiller i bilen. Så ikke unga skal kjede seg på bilferien...Mine barn har også spurt etter det, men de fikk en forklaring og har merkelig nok ikke mast etterpå.

For det første skjønner jeg ikke hvorfor barn skal underholdes hele tiden. Hvorfor skal de stimuleres med en (dårlig) film konstant? Barn ser da så mye på tv som det er, hvorfor skal enhver mulighet utnyttes til å se film?

For det andre: Bilturer er ypperlige anledninger til å være sammen. Man kan høre musikk, høre radio, man kan ha perioder hvor det er stille og alle tenker på sitt, man kan ha billeker, man kan ha samtaler, man kan synge, man kan se på landskapet, byene, stedene og folkene man kjører forbi, man kan koble av og slumre eller sove.

Hvorfor i huleste trenger man DVD i bil? Greit nok at mange unger syns det er kjedelig med bilferie, men hvis man tåler at de kjeder seg litt, får man etterhvert unger som takler å ikke ha det supergøy konstant, man får unger som takler å kjede seg itt, man får også unger som etterhvert finner måter å takle en kjedelig biltur på.

Jeg må si jeg har fordommer mot foreldre som kjøper seg fri (ja, det er akkurat det jeg syns dere gjør. Og jeg syns dere kjøper dere fri på bekostning av barna deres) for å få en "rolig og behagelig biltur" der "de voksne kan kose seg/prate" mens barna er parkert med hver sin DVD-skjerm, uten at de er til bry for noen (med headsett selvfølgelig). Jeg har skikkelig fordommer mot dere som praktiserer dette, jeg syns dere er late, selvgode og dumme.

javel..... :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg er veldig enig med deg TS - synes også barn i dag ser for mye på tv/film. Når det er sagt ser jeg at det er noe i veien med å sette på en eller to film(er) i bilen om man skal kjøre langt. Problemet er vel at enkelte plasserer DVD-spilleren "stasjonært" i bilen og lar barna se DVD om man omtrent bare skal på butikken, og da synes jeg absolutt at foreldrene kjøper seg fri + at det naturligvis vil bli hyl og skrik den dagen barnet ikke får, og da er det vel mange som ikke tar denne kampen.... Konstant tv/film-titting er uaktuelt uansett hvor man befinner seg; altså både i bil og hjemme.

Endret av Anaconda
  • Liker 1
Skrevet

Som sagt av andre her, det er heller tv-bruken i hverdagen som bør kortes ned. Når vi kjører langturer, altså 50-75mil hver vei, er det ypperlig å bruke en eller to timer på en film. Den som kjører kan ha fullt fokus på nettopp å kjøre, og den andre kan slappe av/sove slik at man kan bytte sjåfør etterhvert og hele tiden ha en sjåfør som er uthvilt. Forstår ikke helt poenget ditt, TS, er det så mye verre om de ser på en dvd enn at de feks. leser en bok, eller at man har "allsang"? Du mener at barn skal kjede seg litt, er jo forsåvidt enig i at de ikke har vondt av det, men hvis man allikevel gjør ting for at de ikke skal kjede seg..?

• Liker 2
Skrevet

Enig med de som sier at dersom argumentet er for mye film/tv så er det jo det som blir sett i hverdagen som bør kuttes ned først! (og hjemme hos oss er det faktisk vi som foreldre som bestemmer hvor mye tv barnet skal se..) Vi har en løs dvd-spiller som vi setter inn til turer fra 3 timer og oppover. En normal uke ser kanskje barnet vårt 1-2 timer tv (altså under et kvarter pr dag i gjennomsnitt) og da har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet eller føler meg hverken lat,selvgod eller dum som lar barnet mitt se film når vi skal reise langt.

Skrevet

-og tyst ble det... Hva sier du TS?

Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv!!

Skrevet

-og tyst ble det... Hva sier du TS?

TS var nok bare interessert i å få ut SIN mening, men gir blaffen i hva andre mener.. :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke DVD i bilen, men har tenkt å kjøpe det til sommeren. Da skal vi på en lengre biltur med 4-åringen, samt ta ferge i ca 6 timer. Jeg har ingen planer om å ha den fast i bilen og det blir ikke film hver gang vi kjører tur. Min 4-åring får ikke sett så mange filmer heller, det er kun noe vi setter på en gang i blandt i helgene, hvis det er dårlig vær, eller han er syk, så for han er det stort med en film.

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd en biltur med en søksenpar me ADHD og som krangler hvert 5 minutt?? Det er IKKE koseli, rolig og oppfordrer ikke til en behagelig ferie. Da er det bedre å slenge på en dvd og la dem se hver sin film og være "venner"

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt enig med Antlers her. Forøvrig hadde jeg alltid med meg discman/mp3-spiller hvis vi skulle på langturer. Allsang og høy radiospilling hatet jeg, jeg ville høre på min egen musikk. Og hva er egentlig galt med det, tenker jeg? Forøvrig er ikke det noe stor forskjell mellom f.eks å høre på musikk og det å se på dvd på slike turer. Når jeg tar buss fra her jeg bor nå til foreldrene mine tar det ca fem timer. Har alltid med pc'en slik at jeg kan se på film og surfe på nett. Ser ikke noe galt i at barn kan gjøre det samme. Er det noe som i såfall bør kortes ned på, så er det vel heller tv-titting i hjemmet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jag är en av de elaka och grymma mammorna som inte tillåter DVD i bilen. Jag vill inte att mina barn tittar på film i flera timmar, jag är både rädd för bilsjuka och för protester att de inte vill gå ut ur bilen när vi stannar för en paus för att de bara vill se film.

Mina barn får lyssna på musik eller ljudbok, antingen i bilens system med bara bakre högtalarna på, eller i mp3-spelare. Med musik eller ljudbok följer deras ögon ändå med vägen, ser landskapet och de är mer kontaktbara. Min son uppslukas helt av DVD och jag vill faktiskt att han är med och upplever resan.

Jag kan verkligen inte se behovet av DVD i bilen. Än så länge pratar vi och 99% av tiden är barnen faktisk sams i bilen.

Både för barnens skull och för oss vuxna så tar vi ganska många korta pauser när vi kör. Ett år körde vi faktiskt de 100 milen över fjell och norsknatur till bestemor och bestefar utan ens bilstereo i. Vet ni - det fungerade faktiskt.

Jag tror faktiskt att det är viktigt att barnen INTE har stimulans hela tiden, när de har tråkigt hittar de på sagor och lekar utifrån egen fantasi. Just nu håller min 4- och 7 åring på att jaga rymdskepp när vi är ute och kör. De turas om att "skjuta" på flaggor eller röda bilar. Vid broar vi kör över så "flyger bilen" högt högt i skyn.

Barnen ställer frågor på sådant de funderar på och sådant de vill att vi berättar, det kan vara en rikigt bra stund.

• Liker 2
Gjest ¤Vamp¤
Skrevet

Smaken er som baken, den er delt i to... Vi har ikke dvdspiller i vår bil, og det er slik vi ønsker det. Hva andre måtte ønske for sine biler og barn får være deres egen sak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd en biltur med en søksenpar me ADHD og som krangler hvert 5 minutt?? Det er IKKE koseli, rolig og oppfordrer ikke til en behagelig ferie. Da er det bedre å slenge på en dvd og la dem se hver sin film og være "venner"

Ja, men det at de har ad/hd, og krangler mer eller mindre konstant er IKKE grunnen til at vi kjøpte dvd spiller i bilen.

Akkurat i den settingen mener jeg at man har kjøpt seg fri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...