Gå til innhold

Jeg skal ned noen kg, han skall opp !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veier flere kg en mannen min, og han er noen cm høyere en meg.

Begge er relativt aktive.

Men så kommer problemet på hvordan vi skal kunne styre dette sammen når det er motsatte hennsikter med maten.

Jeg har lyst fra og med i dag å spise mye færre karbo en det jeg gjør, styre unna ris, poteter, sukker osv... + trene mere en det jeg gjør. (er aktiv med hundene, men må gjøre mere).

Men så er det han da, tynn som en stilk. Så lite muskler/ fett på brystet at det gjør vondt på meg hvis han klemmer meg for hardt.

Og dette er ikke noe gøy å måtte fortelle partneren sin!

Han vet selv at han må gå opp, men han sier at det "ikke går" pga AD/HD en hans i tilegg til hele familien hans er slik.

Jeg er glad i å lage mat, bake osv nesten som en hobby.

Men vår situasjon merker jeg tærer på meg nå.

Ved middag spiser jeg alltid mer en han, og for meg blir det nå heeelt feil :( - Så fra og med i dag skal jeg ha en bedre livs stil generelt. Å ta vare på meg selv... Tenkt på dette lenge, ja jeg skal klare dette...

Hva er sundt for meg?

Og hva bør han spise for å gå opp i vekt?

Hvis jeg klarer å styre min egen mat,

i tilegg til å vite at hans inntak er bra - da blir jeg glad :)

Videoannonse
Annonse
Gjest MrsTux
Skrevet

Det første jeg tenker, er at du må spise mindre og han må spise mer. Det lar seg vel gjøre selv om dere spiser av den samme maten? Han kan lesse på med ris, poteter og saus, du må lesse på med grønnsaker. Han kan legge inn flere mellommåltider, med nøtter, frukt, yoghurt f. eks.

Forøvrig, hvis dere er ellers aktive, sunne og friske og innenfor normalvekt, er det så farlig om han er en stilk og du litt rundere?

Skrevet

Jeg føler meg rett og slett ikke vell lengre. Jeg har gått opp det siste året og han har gått ned :eeeh:

Selv om det ikke er mere en 10 kg og litt trening som skal til for min del. Og han hadde ikke hatt vondt av å gå opp 10 kg.

Hva slags mat er bra for å gå opp i vekt?

Han fikk beskjed av legen å drikke fløte hver dag, men så har jeg hørt fra en annen at en person gjorde dette og ble så feit innvendig at personen måtte på diet :sjokkert:

Nå har jeg spist en halv peppermakrell til frokost.

Skal ut å jogge med dyret mitt om lidt :)

Og enedelig har jeg funnet en saft jeg liker - jordbær/rabarbra :)

Jeg er sykemeldt denne uka pga ei vond skulder, og da er det fint å få beveget seg. Tenker at hvis jeg klarer denne uka, klarer jeg neste når jeg jobber 100%..... Det er min motivasjon!

Gjest Heloise
Skrevet

Min kjæreste har rett og slett veldig høy forbrenning og lite matlyst, og jeg har lav forbrenning og ekstrem matlyst. Vi er normalt aktive begge to.

Han hadde en kjeveoperasjon der han gikk ned ytterligere... Han liker ikke melk, det går ikke ned i det hele tatt. Etter operasjonen måtte han jo få i seg næring, men det sykehuset gav han var bare feite melkeblandinger han skulle drikke - Trenger ikke si hvordan det gikk.

Jeg sliter med å komme meg ned igjen til 60kg, og da min kjære hoppet av glede fordi han endelig hadde gått opp i vekt, og veide hele 58 kilo! "Jeg har aldri veid så mye i heeele mitt liv!" - Ja du kan tro jeg følte meg fin ;)

Nå som vi skal bo sammen så vurderer jeg å forsøke å hjelpe han opp, men samtidig ikke gå opp selv... Det kan bli en vanskelig oppgave.

Skrevet

Min kjæreste har rett og slett veldig høy forbrenning og lite matlyst, og jeg har lav forbrenning og ekstrem matlyst. Vi er normalt aktive begge to.

Han hadde en kjeveoperasjon der han gikk ned ytterligere... Han liker ikke melk, det går ikke ned i det hele tatt. Etter operasjonen måtte han jo få i seg næring, men det sykehuset gav han var bare feite melkeblandinger han skulle drikke - Trenger ikke si hvordan det gikk.

Jeg sliter med å komme meg ned igjen til 60kg, og da min kjære hoppet av glede fordi han endelig hadde gått opp i vekt, og veide hele 58 kilo! "Jeg har aldri veid så mye i heeele mitt liv!" - Ja du kan tro jeg følte meg fin ;)

Nå som vi skal bo sammen så vurderer jeg å forsøke å hjelpe han opp, men samtidig ikke gå opp selv... Det kan bli en vanskelig oppgave.

Det hørtes ut som vi er i samme sko :klem:

Mannen min liker melke produkter heldigvis.

Men generelt er han ganske sær i matveien,

når vi møttes sa han at han var allergisk mot

saltvanns fisk og at han skulle få tabletter fra legen til å klare å tåle det. Men hvordan kunne han da spise tunfisk?

He he he.... ble nesten litt sur for den gitt!

Han spiser faktisk fiske grateng og sei biff nå, men ikke laks/ørret som jeg bare elsker... kan spise sushi også nam nam.

Bare nå må jeg prøve holde meg unna risen :(

Jeg vil og ned til 60 kg :)

Nå er husarbeidet gjort, og joggings på gang. Når jeg kommer hjem tenkte jeg å skrive handle liste på mat jeg kan ha :)Gleder meg nesten litt til cottage cheese - det er lenge siden! Og mamma skal bake lav karbo brød til meg, det blir spennende for ho er flink. Min bror går periodevis på ketolysekuren, men jeg tror ikke jeg klarer så lite karbo. Så prøver med så lite som mulig hvertfall :)

Skrevet

Lavkarbo/høyfett skal balansere kroppen. Trenger du å gå ned, går du ned, trenger du å gå opp, går du opp. Kroppen tar det den trenger.

Selv har jeg bare prøvd LCHF for å gå ned, og vet at det funker. Kombinerer du det med flere karbohydrater, vil jeg tro at resultatet blir vektøkning.

Skrevet

Lavkarbo/høyfett skal balansere kroppen. Trenger du å gå ned, går du ned, trenger du å gå opp, går du opp. Kroppen tar det den trenger.

Selv har jeg bare prøvd LCHF for å gå ned, og vet at det funker. Kombinerer du det med flere karbohydrater, vil jeg tro at resultatet blir vektøkning.

Hva er LCHF ? :unsure::huh:

Skrevet (endret)

Meg og min partner er i samme situasjon, så vi ble veganere. Spiser du bare hva kroppen er ment til å spise vil den på egen hånd stabilisere vekta. Jeg går ned og han går opp på samme diett :jepp:

Endret av Aspera
Skrevet

Hva er LCHF ? :unsure::huh:

Low Carb High Fat.. :) Eller lavkarbo/høyfett på godt norsk.. :)

Skrevet

Løp / gikk 3,7 km på 30 min hvorav 1.5 km ren oppoverbakke i begynnelsen. Med en lat hund foran i strikk som ikke gad å dra meg utenom i nedoverbakken hvor jeg måtte holde igjen :hoppe:

Gud hvor fort melkesyra kommer :( Føler pusten er god, men bena tåler absolutt ingenting :kjefte:

Noen sittups og lett styrke ble det og :)

Gjest Heloise
Skrevet

Jeg gikk ned fra 80-68 ved hjelp av lowcarb, men nå er jeg ikke på den dietten lenger. Den var kjempesnill mot kroppen min, jeg ble kvitt mange plager! Men orker ikke holde meg så strickt lenger, har ikke tid eller råd til det.

Har jo lurt på å dra en litt lowcarb-greie på typen for å få han opp litt.

Flinke deg TS! :) Jeg prøver å trene jeg også men med den jobben jeg har er rutine og planlegging nesten umulig. Er super-demotivert og sliten for tiden.

Heier på dere, vil gjerne høre hvordan det går med dere fremover også! Trenger mange gode tips og råd til vi skal flytte sammen (snart! typ 1 måned.) Progress Report please! :D hihi

:heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...