Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Jeg har to små barn, 1 og 2,5 år. Først ble den ene syk, så den andre syk, nå er det snart 2 uker jeg har vært borte fra jobb, og vi er ennå bare på starten av året. Hva skal jeg gjøre når alle barne-sykedagene er oppbrukt, og en av de f.eks får vannkopper eller annen barnesykdom som er forbundet med langvarig fravær? Jeg klarer jo inntektstap på enkelt-dager, men to vannkoppe-uker uten lønn blir heavy.... Hva gjør dere? Lyger og setter det på egne sykedager? Jeg er aldri syk selv, så moralsk kan jeg på en måte tenke at det er ok, men det er jo egentlig ikke ok.., ihvertfall ikke fra arbeidsgivers ståsted. Men jeg må jo tenke på meg selv og barna først og fremst, jeg er avhengig av inntekten.
kontorstol Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Hvis de er langvarig syke må man vel kunne få en type sykemelding? Ikke veit jeg...
Gjesten Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Har ikke far noen sykedager? Å sette det på deg selv er svindel, så ikke gjør det.
Løvetanten Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Jeg sleit veldig med det første året jenta gikk i barnehagen. Mannen reiste mye i jobben og hadde rett og slett ikke anledning til å skippe reiser og ta fri (lang historie, men ikke latskap eller fraskrivning av ansvar...). Sykedagene ble raskt brukt opp, og deretter måtte jeg ta feriedager, avspasering eller spørre slekt og venner. Kjipt, men sånn er det.
Gjest Mahareth Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Går det virkelig ikke an å få sykemelding fra legen? Da mener jeg selvfølgelig ikke at MOR skal sykemeldes, men at mor kan få en sykemelding på barns sykdom.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Jeg sleit veldig med det første året jenta gikk i barnehagen. Mannen reiste mye i jobben og hadde rett og slett ikke anledning til å skippe reiser og ta fri (lang historie, men ikke latskap eller fraskrivning av ansvar...). Sykedagene ble raskt brukt opp, og deretter måtte jeg ta feriedager, avspasering eller spørre slekt og venner. Kjipt, men sånn er det. Hvis far har en slik jobb som er så viktig at han ikke kan følge opp sitt eget barn når det er sykt, så regner jeg med at far tjener så store penger at mor kan ta ubetalt permisjon når hun har brukt opp syktbarn-dagene sine. Hvorfor skal mors arbeidsplass lide over at dere har valgt en slik ordning, hvorfor skal mors arbeidsgiver lide for at far har en så viktig jobb som er så mye viktigere enn mors? Kjenner jeg blir veldig provosert over folk som tenker og handler slik. 3
Løvetanten Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hvis far har en slik jobb som er så viktig at han ikke kan følge opp sitt eget barn når det er sykt, så regner jeg med at far tjener så store penger at mor kan ta ubetalt permisjon når hun har brukt opp syktbarn-dagene sine. Hvorfor skal mors arbeidsplass lide over at dere har valgt en slik ordning, hvorfor skal mors arbeidsgiver lide for at far har en så viktig jobb som er så mye viktigere enn mors? Kjenner jeg blir veldig provosert over folk som tenker og handler slik. Det kan du godt kjenne. Samtidig sier du også at siden du tenker annerledes og ikke ville gjort det samme så tok vi feil. En ting man gjerne lærer med årene er at folk tar sine valg ut fra hva de mener er best og riktigst for de. Hva om jeg sier ordene doktorgrad og forskningsprosjekt? Selvfølgelig kunne jeg ha krevd at mannen min avbrøt utdannelsen sin, skippet prosjektet og var hjemme med snørrete småpiker. Det ville på lang sikt vært kjempeklokt og virkelig lært han å ta ansvar Jeg må nesten le. Du er ikke sann altså. Du har virkelig ikke peiling, men sitter bak anonymknappen og skummer for at jeg valgte å ta ut permisjon og ferie for å passe mitt eget syke barn i en fase av livet der vi i fellesskap satte klutene inn for at han skulle få gjøre ferdig sin utdannelse. Samme privilegier hadde jeg under min utdannelse. Gir og tar ikke sant. Synd du ikke har samme erfaring. Endret 1. mars 2011 av Løvetanten 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 TS, du må enten få mannen til å ta sine dager, ellers blir det å ta ut feriedager, avspasering eller ulønnet permisjon. løvetanten: jeg er ikke den AB som har svart deg tidligere, men jeg må bare kommentere deg likevel. Jeg forstår at dere har valgt det som er best for dere, og velger å fokusere på at mannen skal bli ferdig. Likevel må jeg bare si at alle jeg kjenner i stipendiatstilling og som har barn har likevel klart å være hjemme med sykt barn innimellom, meg selv innkludert, og det er for de aller fleste fullt mulig. Ingen er uunnværlig, og kan ta et annet eksempel; var på foredrag med Jonas Gahr Støre der han bl.a snakket om sine opplevelser med ulike store internasjonale hendelser, hvor han bl.a sier "jeg husker veldig godt da det skjedde, for den dagen var jeg hjemme med sykt barn". Kan Norges utenriksminister være hjemme, kan alle. Når du i tillegg skjeller ut noen fordi de velger å bruke anonymfunksjonen blir du faktisk vanskelig å ta seriøs, for det viser at du er gått tom for argumenter, og ikke aksepterer at andre mener noe annet enn deg. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden til TS, så her slutter debatten for min del. 1
Rosalie Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Går det virkelig ikke an å få sykemelding fra legen? Da mener jeg selvfølgelig ikke at MOR skal sykemeldes, men at mor kan få en sykemelding på barns sykdom. Nei, det kan man ikke. Man får bruke feriedager, avspasering eller ta ulønnet permisjon. Da naturligvis etter at far har tatt ut sine dager.
Løvetanten Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 løvetanten: ... Likevel må jeg bare si at alle jeg kjenner i stipendiatstilling og som har barn har likevel klart å være hjemme med sykt barn innimellom, meg selv innkludert, og det er for de aller fleste fullt mulig. Kan Norges utenriksminister være hjemme, kan alle. Hvis de er i samme land som deg. Men ellers er jeg faktisk helt enig.
Gjest Kosejenta Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Nei, det kan man ikke. Man får bruke feriedager, avspasering eller ta ulønnet permisjon. Da naturligvis etter at far har tatt ut sine dager. Mannen fikk sykmelding da eldstemann ble lagt inn på sykehus og opperert. Jeg gikk hjemme med minsten, så strengt tatt kunne vel jeg og babyen på 2 mnd sovet på sykehuset... Men det er jo forskjell på å bli opperert og å ha omgangssyken, forkjølelse etc....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå