AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Holder på med en gruppeoppgave nå og vi har delt den opp slik at vi skriver på hver vår del. Pensum er hovedsaklig en bok som læreren selv har skrevet og så har jeg funnet litt på nett. Vi siterer og skriver opp kilder som vi bruker, men jeg synest det er så vanskelig å skulle enten omformulere eller ta ting ut fra mitt eget hode. Men det er jo ikke bra om alt jeg skriver bare blir et referat. Noen gode tips?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Prøv å sett deg så godt inn i stoffet at du kan formulere det med egne ord. Les gjerne avsnittet grundig, og så legg vekk boken når du skriver på oppgaven. Rene "faktasetninger", påstander og definisjoner burde skrives rett av og så refereres med en kilde. (Og så bare en ting til: Er du så lurt å dele opp oppgaven sånn at dere skriver hver deres del? Min erfaring er at det da fort blir en "oppstykket" oppgave med lite flyt.)
sunnyside Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Når dere skriver hver deres del av en oppgave er det viktig å sette av tid før innlevering til å samkjøre oppgaven, slik at det blir flyt i den. Hvis ikke blir den fort oppstykket, som anonym over skriver. Også viktig å sette seg godt inn i stoffet ja, og virkelig forstå det. Ting du tar fra boka, men likevel skriver om, må refereres. Men du kan kanskje dette med referering:) Mitt tips er å finne fakta fra boka, skriv dette inn i oppgaven, og så drøfter du dette ut fra egne tanker. Men dette kommer jo litt an på opgaveteksten også. Er det noe som skal drøftes, eller skal det bare greies ut om noe? Er enklere å gi tips til skriving når jeg vet hva oppgaven går ut på.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar! Det er en semesteroppgave med 4 oppgaver som ikke har noe med hverandre å gjøre. Så å dele den opp slik vi har gjort skal i og for seg gå greit. Men det var ikke mitt ønske å gjøre det på denne måten, siden jeg vil forstå alt som er skrevet. Vi sa vi skulle diskutere alle oppgavene, men jeg har fått inntrykk av at de andre snart er ferdige med sine deler. Min oppgave har en a og en b del. På a skal jeg komme med forslag til hvordan en kan måle noen dimensjoner. F.eks. hvordan en kan måle at det er et sykkelvennlig sentrum. Det er fire sånne punkt der jeg skal komme med forslag. Læreren har snakket veldig mye om oppgaveoppbygging og at vi må dele den inn og diskutere/forklare de forskjellige delene, selv om det ikke er spurt etter det. Så her må jeg skrive om måleindikatorer før jeg starter på punktene. På b'en står det at jeg skal gjøre rede for på et generelt grunnlag formål og nytte ulike aktører kan ha av å rapportere resultat. Litt usikker på hva han mener med generelt grunnlag, men jeg må utrede om nytte og formål, ulike aktører og hvordan det rapporteres om resultat. Håper det var forståelig siden jeg prøvde å anonymisere det hele og ikke avsløre meg :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå