Gå til innhold

Hvordan bruke varmepumpen mest økonomisk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi skal anskaffe oss varmepumpe og jeg lurer i den forbindelse på hvordan vi kan bruke den mest mulig økonomisk.

SKal den stå på hele døgnet, eventuelt med en lavere varme om natten eller svarer det seg å slå den av når en legger seg. Hvordan er det med temperaturen, bruker den mer strøm dersom en skal ha høyere temperatur (mannen min sier nemlig at pumpen bruker like mye strøm så lenge den er slått på, uavhengig av hvor varmt vi vil ha det)

Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

jeg har akkurat fått varmepumpe. ER strålende fornøyd!! Vet ikke alt det du lurer på, men vet at hvis det er kjempekalt ute, lønner det seg ikke å bruke varmepumpen. (20 minus). Jeg slår den av om dagen og om natten. Kanskje den burde stå på hele tiden?

*også nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei!

Vi kjøpte varmepumpe for snart et år siden, og er kjempefornøyde.

Hos oss står den på hele døgnet med samme temperaturinnstilling. Den er inverter-styrt.Det vil si at når rommet har nådd den temperatur du har stilt inn, senkes viftehastigheten, og du bruker dermed mindre strøm....da går den bare på "tomgang" for å holde temperaturen i rommet.

Har ikke regnet på det, men dersom du slår av varmepumpen om natten, må den jo bruke masse strøm for å varme opp når du slår den på igjen om morgenen....så jeg tror det går opp i opp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Vi installerte varmepumpe i sommer/høst - og nå i vinter har den stått på hele døgnet. Vi senker temperaturen med et par-tre grader på natta og på dagen hvis vi ikke er hjemme. De jeg har snakket med som påstår at de har peiling, sier at det ikke lønner seg å senke temperaturen mer enn 3 grader på natt / dag - fordi det da vil kreve mere energi enn du har spart å varme rommene opp igjen..

Vi er i hvertfall strålende fornøyd - så langt i vinter ser det ut som vi har brukt mindre strøm enn i fjor, og i tillegg har vi ikke brukt en dråpe parafin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Men er det ikke helsefarlig med varmepumpe? jeg mener å ha hørt noe om luft og støv og astmatikere og allergi og sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...