AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Vi flyttet inn i en utleiebolig. Tidligere leietager skrev av strømmen og vi skrev oss opp som at vi skulle ha strømabonnemang på den adressen. Tidligere leietager tok med lappen og postla den. Dette er gått i orden, strømmen er oveført på oss. men De som flyttet ut (utlendinger) leier nå et annet sted. Der har de brukt vårt navn, f.nr. og adresse som den som skal betale for strøm til deres nye leilighet. Dvs strøm leveres til adresse XX (der de leier), vår adresse - og navn - er oppført som regningsadresse. (de har brukt opplysninger fra det skjema vi skrev sammen) Fikk nemlig brev fra strømelverandøren og måtte skrive under på avtale ang strøm. Fikk avtale både for vår leilighet og den nye leiligheten til de som flyttet ut. Skriver under på den som hører til vår adresse selvfølgelig. Men den andre har vi ikke signert. Har idag også vært innom hos strømfirmaet, men fikk ikke lov å komme inn lenger enn til resepsjonen eller snakke med en kundebehandler der. Ville også gjerne se papirene vi "liksom" har signert. Leverte til hun i resepsjonen kopi av kontrakten og oppsigelsen som vi fikk av utleier på de forrige leietagerne,sammen med utskrift fra opplysningen, hvor tidligere leietagere kommer opp som bosatt på adressen strømmen leveres til. Da ser de at de flyttet ut der vi har flyttet inn - og vi har tegnet strømavtale. Og at de som har flyttet ut har flyttet inn der vi nå "liksom" har tegnet en avtale. Sendte mail til strømfirma (kundesenter) igår ang dette. Ba dem stanse all kundeforhold gjeldende den adressen umiddelbart. Har ikke hørt noe ifra dem idag. Sender idag samme mail pånytt - hvor vi skriver at vi ønsker hurtig tilbakemelding. Noen som har opplevd lignende? Hva gjør vi? Har lite lyst til å betale en måneds forbruk, eller mer, av strøm for andre. Har lest om ID-tyveri og er redd de kan finne på mere... Samtidig kan det være en engangs frekkhet. Men hvordan finne ut det? Noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 TS her - Tenkte på det jeg også - men samboer trodde det bare ville bli henlagt. Men jeg synes det burde bli registrert i tilfelle det sjer flere ting..
Gjest Heloise Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Anmeld det så blir det i alle fall registrert uansett om det blir henlagt eller ei. Bedre det enn å angre senere, i tilfelle det skulle komme opp mer. Lykke til, høres guffent ut 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Må anmeldes, for kun politiet som har myndighet til innsyn er jeg redd. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 TS her. Takk til dere som har svart. Samboer vurderer anmeldelse han også nå. Synes det er rart vi ikke har hørt noe fra strømeleverandøren. Synes dette er guffent jeg : (
punkyB Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Dere avventer vel svaret fra strømleverandøren tenker jeg før dere maler fanden på veggen. Når noen som bor i en leilighet dere angivelig skal ha sagt dere skal betale strømmen til så må de jo strømleverandøren kunne bekrefte/avkrefte dette. Jeg tror nok de har prøvd seg med en spansk og håper at dere er så sløve at dere ikke mer ker at dere betaler strømmen deres. Hvis dette ikke ordner seg ganske greit bør dere ta kontakt med advokat.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Vi prøver å få svar fra strømleverandøren, men det er vanskelig. Så får ikke bekreftet eller avkreftet noen ting foreløpig. Men skal ringe dem igjen i morgen. Vil ikke male fanden på veggen , men tankene surrer litt mye nå.. Ville tro at det er greit å si opp abonnemanget, men ønsker ikke å betale for strømmen deres i en måned. Tror du ikke en advokat vil koste like mye eller mer enn den strømregningen? (vi har ikke fri rettshjelp) Men om vi ikke får kontakt med leverandør så er advokat mer riktig vei å gå enn politi? Kanskje begge...
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Hva med å ringe politiet og forklare situasjonen dere er kommet i? Så kan de si hva de mener dere bør gjøre i forhold til evt. anmeldelse. Jeg har hatt noen problemer ( ikke som deres, da) som kunne involvere politiet og jeg tok kontakt med dem. Den jeg snakket med der var hjelpsom og imøtekommende og informerte meg på en veldig god måte hva jeg skulle gjøre og hvordan. Men som du selv og andre her sier, anmeld uansett. Det de gjør er ulovlig og dermed kriminelt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 Det heter abonnement, ikke abbonemang, sånn hvis du vil bli oppfattet seriøs i dine skriftlige henvendelser. 2
Rayanne Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Du trenger ikke advokat, dette er en ikke-sak. For at du skal måtte betale denne regningen må de dokumentere at du har bestilt strømmen, og de har jo ikke din underskrift på det. Send en skriftlig hendvendelse hvor du forklarer saken, og behold en kopi av all kommunikasjon, så har du ryggen fri. Dersom leverandør nekter å snakke med dere er det bare å ignorere dem, og besvare eventuelle regninger med at dere ikke har bestilt dette. Dersom det viser seg at disse menneskene har forfalsket din/deres underskrift bør dere nok anmelde saken, siden det er ganske alvorlig, og for å fraskrive dere ansvaret for underskriften. Endret 1. mars 2011 av Rayanne 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 TS her - Fikk snakket med en kundebehandler idag. De sier at de har gjort en feil. Synes selv det er rart at de kan få vårt navn inn i et abonnement hvor vårt navn ikke skal stå på avmelding/innmelding i det hele tatt. De har nå laget start og sluttdato for strømmen på samme dag, så vi får ingen regning fra dem. Dette var godt. Men om vår underskrift er blitt forfalsket - det aner vi ikke. Fordi saksbehandler ville ikke gi mer informasjon enn at "det er gjort en feil, alt er ordnet nå." Burde kanskje ringe politi og høre - kun for å få det registrert ?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 TS her - Fikk snakket med en kundebehandler idag. De sier at de har gjort en feil. Synes selv det er rart at de kan få vårt navn inn i et abonnement hvor vårt navn ikke skal stå på avmelding/innmelding i det hele tatt. De har nå laget start og sluttdato for strømmen på samme dag, så vi får ingen regning fra dem. Dette var godt. Men om vår underskrift er blitt forfalsket - det aner vi ikke. Fordi saksbehandler ville ikke gi mer informasjon enn at "det er gjort en feil, alt er ordnet nå." Burde kanskje ringe politi og høre - kun for å få det registrert ? Om de har fødselsnr deres, så ville jeg varslet politiet med engang. Samtidig ville jeg lagt inn en frivelig kredittsperre slik at ingen kan handle på kreditt eller opprette abbonemang i ditt/deres navn.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Takk for svar. Det er de tankene jeg går med. Samtidig også kontakte posten så det kun kan melde flytting av post ved å fysisk møte opp på postkontoret og legitimere seg. Vi er usikkre på om de har hele personnr...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå