Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #1 Del Skrevet 28. oktober 2003 Hva slags opplevelser har dere med universitetet? Jeg opplever de som særdelses tunggrodde. Spør et enkelt dataspørsmål og du får hele historien om dataens utvikling i Norge... Plutselig endrer de frister også, og da gjerne så korte som mulig. Og all informasjon er selvsagt skrevet i kun en format, som man da ikke har. Spør om hjelp og de forblir tause...man må mase, mase, mase.. Be om å få utdelt studielånet og de sier hardnakkket at du ikke har fått..da du ikke ligger i siste bunke. Heldigvis gir man seg ikke så lett, selv om gråten er i halsen...Ikke alle løper avgårde for å hente pengene så fort de kommer da....Og ikke alle bor så nærme universitetet at de kan fly dit hver dag.. SUKK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 28. oktober 2003 #2 Del Skrevet 28. oktober 2003 Kjenner ikke til universitetet, men har gått på Høgskolen i Oslo og er hvor glad som helst for at jeg er fedig med fulltidsstudiene der. GLEDER meg til å bli ferdig med deltidsstudiet jeg går nå, og til å sende en ansvarlig person/avdeling ett langt brev om hva jeg mener om dette studiet og organiseringen på Høgskolen generelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2003 #3 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hei. Jeg har ulike opplevelser angående universitetet i oslo (uio). Enkelte ganger er det helt utrolig hvor lite/mangel på rutiner det er mulig å få til, mens andre ganger fungerer ting bra. Det jeg er mest forbauset over er at det ikke er faste rutiner på områder som MÅ dukke opp flere ganger hvert år f. eks sykdom rundt eksamen, utsatt eksamen, sykemeldinger til institutt etc. Ellers er Blindern vanskelig å orientere seg på. Det tok meg et helt semester før jeg visste med nogenlunde sikkerhet hvor de fleste byggninger lå og hva som var der av ulike fag, men også nå etter 6 år kan jeg ta feil og ende opp på helt feil plass om det er et bygg jeg ikke er i til vanlig. I tillegg er det fortsatt et mysterium til sine tider hvem som kan svare kort og presist på ulike spørsmål dersom ikke instituttet ordne opp. Skal jeg være ærlig er Blindern noe for seg selv både på godt og vondt. Det beste er å ikke måtte spørre for mye og bare "gli" gjennom systemet. Helst ikke bli syk, få trøbbel med lånekassa eller være et vanlig menneske generelt sett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 30. oktober 2003 #4 Del Skrevet 30. oktober 2003 En person fortalte meg en gang at hvis du skal sammenligne universitetet og en høyskole så se på det slik at på høyskolen får du utlevert meny med oppskrifter, mens på univiseristet må du selv lete etter menyen. Det har noe med danningsidealet - man utvikler seg mens man leter. Så noen av målet er å utvikle seg underveis men man leter. Trives man ikke med denne ordngen, så kan det godt være mulig universitetet ikke er noe å satse på. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2003 #5 Del Skrevet 30. oktober 2003 Det er greit at man må finne fram sjøl. Men det går faktisk an å f.eks ha informasjon på nett i to format. Særlig når det gjelder informasjon med svært kort frist. Og hvorfor i all verden skal vi ha egen studentmail, når det aldri ligger informasjon der som man ikke kan få andre steder..... Det går an å legge på telefonen og ikke prate privat når man er satt til å hjelpe studenter som spør om å få utlevert studielånet. Det går an å undersøke litt nærmere og være litt mere hjelpsom. Som sagt - enkelte har en veldig lang reisevei, og vi er ikke dumme naut som ikke har oversikt. Vi går jo på universitetet! Og dette med å være selvstendig student; joda jeg regner meg som det. Da jeg ikke akkurat flyr ned dørene på universitetet. Heldigvis er jeg snart ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålen Skrevet 4. november 2003 #6 Del Skrevet 4. november 2003 Nå har jeg ikke erfaring fra andre universitet enn det jeg går på (UiB), men jeg vil nok si at etter det jeg har hørt fra andre er det stor forskjell på universitetene. Etter omleggingen av studiene på universitetene, er det blitt litt anderledes å studere der. Nå er det veldig vanskelig å være årsstudium-student og lage sin egen utdannelse. Og det er en bra ting. Nå er universitetet og høyskolens måte å utdanne på blitt ganske lik, selvom man fremdeles på uni velger egne fag og veien man vil gå, under veiledning og man har selvfølgelig obligatoriske fag man må ta for å få graden sin godkjent. Sånn administrativt sett, synes jeg UiB ganske ok. Men det er jo forskjeller der også.. Jeg studerer på MN-fakultetet og der er de utrolig flinke til å informere og hjelpe osv. Har hatt dårlig erfaring med HF-fakultetet.. MN-fakultetet er jo det største på UiB, så det kan ha noe med det å gjøre? Ellers så har vi mye nettbasert informasjon. Hver student har sin side, kalt "Min Side", og der legges det ut informasjon, forelesningsnotater, eksamensinfo, viktig info, det er en egen kalender med forelesningene og kollokviene osv og man kan legge til egen info i kalenderen (f.eks: Lesesalen fra 14-18 ) Dette fungerer supert! Når det gjelder å hente ut studielånet fungerer dette også supert på UiB. Man ha kølappsystem, og svære permer med utskrifter fra Lånekassen. Du finner selv navnet ditt der, trekker kølapp (er køen lang trekker du sef før du sjekker navn ) og får utlevert ditt lånekassen-brev! Jeg vil si at Universitetet har blitt mer studentvennlig, og at det nå ikke er særlig vanskelig eller problematisk å få tak i den infoen eller hva enn det er du skal ha tak i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. november 2003 #7 Del Skrevet 4. november 2003 Jeg tror det er 9. året på rad psykologisk institutt ved NTNU med overraskelse registrerer at psykologi grunnfag er populært og har flere studenter enn det er plass til i auditoriet. Snakker om lav læringskurve.. Jeg opplevde på et annet institutt at semesterstart ble utsatt 1 uke fordi de fikk flere studenter enn forventet i 3 år.. hvert semester.. Det virker som at de håper ting skal ordne seg selv, og venter i det lengste med å innse realitetene, i tilfelle de ikke må det.. Ellers er NTNU flinke til å ordne og fikse synes jeg, ikkeno problem med studielån eller registrering eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 5. november 2003 #8 Del Skrevet 5. november 2003 he he. faget jeg går på (uio) fikk i år plutselig dobbelt så mange søkere som ventet. det klarte de fint ved å bytte til dobbelt så stort auditorium, og alle som søkte fikk plass. verre trenger det ikke være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå