Steget Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Vi har kjøpt hus! På rommet som skal bli barnerom er det et gammelt teppe. Dette skal bort! Men jeg lurer på hva slags gulv som er bra på et barnerom? Rommet er i første etaje og det er ikke kjeller under, så det kan nok være gulvkaldt. Det er viktig at gulvet ikke er kaldt, det skal jo lekes på. Så laminat er ute av bildet. Bør vi gå for parkett? Eller belegg av noe slag? Håper noen har tips!
Gjest Eurodice Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Vi har kjøpt hus! På rommet som skal bli barnerom er det et gammelt teppe. Dette skal bort! Men jeg lurer på hva slags gulv som er bra på et barnerom? Rommet er i første etaje og det er ikke kjeller under, så det kan nok være gulvkaldt. Det er viktig at gulvet ikke er kaldt, det skal jo lekes på. Så laminat er ute av bildet. Bør vi gå for parkett? Eller belegg av noe slag? Håper noen har tips! Korkgulv er behagelig å gå på. Det går kanskje an å legge isolasjonsplater under. Dette er bare forslag. 1
Mayami Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Vi har malt tregolv på barnerommet! Trodde det skulle bli fort stygt og oppskrapet, men det ser ut som om Jotun golvmaling er mer bestandig enn man skulle tro!
Gjest Bjørn82 Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Vi har kjøpt hus! På rommet som skal bli barnerom er det et gammelt teppe. Dette skal bort! Men jeg lurer på hva slags gulv som er bra på et barnerom? Rommet er i første etaje og det er ikke kjeller under, så det kan nok være gulvkaldt. Det er viktig at gulvet ikke er kaldt, det skal jo lekes på. Så laminat er ute av bildet. Bør vi gå for parkett? Eller belegg av noe slag? Håper noen har tips! Det er jo flere alternativer da. Korkgulv ville jeg ikke selv valgt. Det finnes idag foreksempel: http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigate_217665/MILLIMAT_100.html#top som du igjen kan legge et gulv oppå. Det koster ikke så mye, og vil erstatte en panelovn på rommet, samt gjøre rommet mer energieffektivt. Fordi rom med varme i gulv ikke trenger å holde like høy luft-temp som rom som blir oppvarmet av f.eks en panelovn =) Termostatstyring. 18grader og ikke gulvkaldt =)
Mala Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Her i huset har vi gått for belegg på barnerommene. Mykt å leke på og tåler "en trøkk", og så har vi råd til å bytte det ut om noen år når barna blir større har har en annen type lek. Et alternativ er jo et hardt teppe i ull, har også lest at det kan være mer allergivennelig fordi da ligger støvet stille fremfor å fyke rundt på glatte gulv. Under belegg eller teppe går det an å legge et lag eller to med ullpapp, det gjør stor forskjell selv om det ikke kan sammenliknes med varmekabler. 1
Snuppa Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Bambus-parkett! Mykt og lunt, samtidig som det er mye et hardere treslag enn eik og holder seg derfor fint lenge. Kork er et mykt alternativ, men er såpass mykt at det nok blir mye merker etter hvert.....
Steget Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2011 Takk for innspill! Å legge ullpapp under hvis det blir belegg høres smart ut! Tror ikke det blir teppe, tenker på flekker og søl som det helt sikkert blir. Leste at det kan sive ut stoffer fra gulvbelegg som ikke er bra, så jeg skal se om jeg kan finne noe miljømerket belegg. Bambus skal også vurderes!
Kvist Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Linoleum da? Naturmateriale, avgir ingen skumle stoffer, er naturlig brannhemmende, lunt å gå på, kommer både som belegg, fliser eller med klikksystem. Og i massevis av farger. Vi har Marmoleum Click fra Forbo i gangen, lagt i rutemønster med varmrød og brun. Kjempetøft. Skal snart pusse opp barnerom og da blir det linoleum der også, men antagelig mer nøytrale fargevalg. Glemte å si at vi har varme under, og det fungerer supert. Endret 1. mars 2011 av Kvist
Brukernavn Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 På vårt barnerom er det varme i gulvet og laminat. Fungerer som bare det, og vi har ikke behov for varmeovn i tillegg.
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 På vårt barnerom er det varme i gulvet og laminat. Fungerer som bare det, og vi har ikke behov for varmeovn i tillegg. Millimat er en fantastisk fin erstatter for panelovener, da man ofte kan gå ned på romtemperaturen når man har gulv varme. Og samtidig får man en mye bedre varmefordeling. Vinn/Vinn situasjon i mine øyne, og det koster da ikke så mye mere om man først skal legge nytt gulv.
Steget Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror vi kommer til å gå for linoleum. Skal kikke litt nærmer, men liker at det er naturmateriale. Takk for alle innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå