Gå til innhold

Når kan barn være alene om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber turnus, til dere andre som gjør det og er alene med barn, når er det ok at de kan sove alene? Jeg må reise ca 21.30 og hjemme igjen 7.30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de ikke er barn lengere.

• Liker 2
Skrevet

Man er vel strengt tatt barn til man er 18 år?

Skrevet

Når det er greit for dem selv.

Jeg sa rett ut til mamma at jeg klarte meg fint alene hjemme fra jeg var 12 av, så jeg har vært mye alene om natta og slikt siden den alderen. Men du må nesten høre med ungene selv (dersom de er gamle nok til å skjønne hva det innebærer å være alene).

• Liker 4
Gjest Consensio
Skrevet

Man burde se an barnet, nettverket rundt, hvor tilgjengelig du er, kan du dra hjem om noe skjer eller kan du i det hele tatt ta telefonen dersom de trenger å ringe deg?

Dersom du har en nabo som dere kjenner godt som kan stille opp om det trengs, barnet er minst over 13 år, minst!, barnet er voksent nok mentalt sett og du hele tiden er tilgjengelig så ja, da kunne jeg sett for meg at barnet kunne vært hjemme alene om natten.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg ingen barn selv (er gammel nok til å kunne hatt et par), men jeg kunne helt klart vært hjemme alene å sovet fra jeg begynte på ungdomsskolen. Før det ville jeg nok selv syntes det var skummelt. Om jeg våknet opp med en vond drøm, eller hørte en lyd.

Vi bodde i enebolig, så nærmeste nabo var et stykke unna. Kunne jeg ringt på over gangen om det var krise, så tror jeg det ville vært annerledes. : )

Skrevet

jeg var alene da jeg var 10 eller 11, husker ikke helt. Kunne gå til naboene eller ringe foreldrene mine hvis det var noe. Var aldri noe problem :-)

Skrevet

Jeg hadde aldri latt mine vært hjemme alene om natten før de er minst 15-16 år.

De er ungdommer fra 13 år da, selv om de defineres som barn fram til 18 år.

Skrevet

Tror det kommer helt ann både på barnet og hvordan dere bor. Jeg har to jenter på tretten og femten år. En sjelden gang hender det at de må være alene om natten ( har hendt tre ganger de siste to årene), men det har gått helt fint. De har besteforeldre i etasjen over, naboer de kjenner godt ( og som da vet at de er alene ) pluss at de kan nå meg på telefon hele natten. De synes ikke akkurat det er stas at jeg er borte hele natten, men de forstår jo hvorfor ( de gangene det har hendt er det fordi nattevakt ikke har kommet, er jo ikke slik at jeg kan dra fra avdelingen da...)

For meg har aldri dette vært et problem da barna var yngre, hadde ikek jobb hvor jeg jobbet natt eller risikerte å jobb natt.

Skrevet

Dette synes jeg var litt voldsomt. Kan du si hvorfor?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke? Så lenge de oppfører seg og viser gode dømmeevner ser jeg ingen grunn til å vente så lenge. Nå vet jeg ikke hvordan barna dine er og oppfører seg, men er de "vanlige" skulle det vel bare gå fint fra 11-12-års-alderen så lenge de hadde noen å gå/ringe til i tilfelle en krise oppstod.

Skrevet

Om barnet har mulighet til å gå til andre på NATTTA (Dvs f.eks en tante som nabo eller noe sånt) så fra 10-11 år, om ikke så bør barnet i allefall være 13, om ikke mer.

Skrevet

Det er vanskelig å si, men det kommer jo an på barna, hvor vante er de til å klare seg selv, være alene i tilfelle de føler ubehag etc. Jeg tror du må spørre barnet ditt om dette og høre om barnet selv syns det er greit å være alene om natta.

Men barn som er 14-15år burde klare seg alene hjemme om natten mener jeg.

Skrevet

Det er vanskelig å si, men det kommer jo an på barna, hvor vante er de til å klare seg selv, være alene i tilfelle de føler ubehag etc. Jeg tror du må spørre barnet ditt om dette og høre om barnet selv syns det er greit å være alene om natta.

Men barn som er 14-15år burde klare seg alene hjemme om natten mener jeg.

Det er helt individavhrngig, jeg har en trettenåring som er så umoden at jeg har vondt for å se for meg at han skulle tørre å være alene om natten om et års tid, når han pr i dag ikke tør å sove på eget rom, men deler rom med lillebroren....

(nå er det tre kilometer til nærmeste nabo også da, så det hadde ikke vært aktuellt uansett...)

Skrevet

Mitt barn er 9,5 år, og jeg ser at noen her mener at man bør kunne være hjemme alene fra 10-års alderen.... :sjokk: Bare tanken på at barnet mitt skulle vært alene en hel natt om et halvt års tid er jo galskap!

Jeg kan ikke svare for akkurat når jeg tror h*n kommer til å være alene en hel natt, men det er nok noen år til..

Skrevet

Hvorfor er dere så redde for at barna skal værre alene om natta? Er det fordi de er mye våkne, gråter, vil ha trøst av dere eller er det det evinnelige "noe som kan skje" som er årsaken?

• Liker 1
Gjest Naenia
Skrevet

Lillebror og jeg var hjemme alene imens mamma jobbet nattevakt fra jeg var ti, lillebror fire år yngre. Vi hadde farmor og farfar to minutter unna i nabolaget, men hadde aldri behov for å dra til dem om natta :)

Jeg ville helt klart sett ann barnet/barna og også spurt dem rett ut :)

Skrevet (endret)

Jeg var alene om natten første gang da jeg var omtrent 10-11, tror jeg? :klo: Tror vel mamma og pappa kom hjem iløpet av natten, da...

Ellers var jeg alene hjemme en helg da jeg var ca 12-13. Søsteren min på 5 år eldre stakk innom i ny og ne, og ringte osv.

Fikk penger i en konvolutt, og det var omtrent 300 meter til butikken.

Jeg bodde i rekkehus, men kan aldri huske at mamma og pappa liksom "avtalte" med naboene at jeg skulle være alene hjemme, men kan jo være at de ikke sa det til meg for at jeg ikke skulle føle at de ikke stolte på meg...? At jeg KUNNE løpe inn til naboen hvis huset skulle stå i full fyr eller det kom en reell inbruddstyv i kjelleren er jo ikke akkurat nødvendig å påpeke! :gjeiper:

Ellers tror jeg en viktig del av "konseptet" her er at man faktisk har latt barna øve seg på å bli selvstendige og ansvarlige. I mine øyne burde selv en 9 åring være i stand til å lage seg en pizza. (slå på ovn, inn med pizza, kunne klokka, slå av ovn). Også får man heller se mellom fingrene om det blir sent i seng, mye snop osv.... :fnise:

Er barnet direkte redd for å være alene hjemme derimot, synes jeg selvsagt ikke man skal tvinge det til det, men heller jobbe med temaet på forhånd.

Ellers kan jeg ikke noe for at jeg har litt fordomsfulle tanker omkring foreldre som sier at barnet som gjerne er langt opp i skolealder eller til og med nærmer seg ungdomsskolen, ikke er i stand til å lage seg mat selv, eller huske å låse døren... :sjenert:

Endret av kaprifolen
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor er dere så redde for at barna skal værre alene om natta? Er det fordi de er mye våkne, gråter, vil ha trøst av dere eller er det det evinnelige "noe som kan skje" som er årsaken?

Her er det pga "noe som kan skje" ;)

AnonymBruker
Skrevet

jeg var første gang alene en natt når jeg var 9. et par steinkast unna bodde noen jeg kunne ringe til eller gå til om jeg blei redd eller noe hadde skjedd. foreldrene mine sørget for at jeg kunne alle viktige tlf.nr utennatt i tilleg til at det hang lapp ved tlf. å de hadde "brannøvelse" med meg.

tror ikke man gå etter alder i sånne situasjoner, modenhet er MYE mer viktig!!! jeg klarte meg kjempegodt og var veldig takknemmelig for at de lot meg få sjansen til å kjenne på den superfantastiske følelsen av å klare meg selv. etter dette skøyt selvfølelsen min til værs! takk mamma!!! :yvonne:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...