Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

fikk helsekort idag hvor det står svar på blodprøver. står bl.a analyse av S-Folat med svaret "hemolyse", og at ny prøve anbefales. HVA betyr det? folat er jo viktig nå! disse blodprøvene ble tatt i slutten av januar.

i tillegg står d på S-Kalium at resultatet er redigert for hemolyse. ???

håper noen kan svar på dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slettet linkene.

Endret av leirbål
Skrevet

Det lureste du kan gjøre, er å ringe legen og få forklart resultatet av prøvene av noen som har tilgang på verdiene, i stedet for å lete og lese på nett, og muligens bli vettskremt over svar som egentlig baserer seg på antakelser i stedet for fakta.

Skrevet

Det lureste du kan gjøre, er å ringe legen og få forklart resultatet av prøvene av noen som har tilgang på verdiene, i stedet for å lete og lese på nett, og muligens bli vettskremt over svar som egentlig baserer seg på antakelser i stedet for fakta.

Du har rett. Mye lurere. :jepp:

Skrevet

Hemolyse skjer ofte fordi stasen har sittet litt lenge på ved blodprøvetakingen. Dette kan ha innvirkning på resultatet av testen, avhengig av hvilken metode som brukes.

Kort fortalt er hemolyse når de røde blodcellene ødelegges slik at hemoglobinet i dem (som gir dem den røde fargen), lekker ut i plasma (delen av blodet som ikke er blodceller).

Det er ikke noe farlig eller noe, men ved hemolyse kan resultatet av enkelte tester som sagt bli påvirket, slik at resultatet ikke er så pålitelig som det burde vært. I slike tilfeller tar man ofte ny test. :)

Skrevet

Ser at linkene over viser mest til tilfeller der dette skjer inne i blodårene. Det er uendelig mye mer vanlig at det er pga. feil ved prøvetakingen. ;) I utgangspunktet ingen ting å bekymre seg for. :)

Skrevet

Ser at linkene over viser mest til tilfeller der dette skjer inne i blodårene. Det er uendelig mye mer vanlig at det er pga. feil ved prøvetakingen. ;) I utgangspunktet ingen ting å bekymre seg for. :)

Jeg slettet linkene siden jeg ser at de kan skape mere bekymring enn svar. Siden jeg ikke ante hva det er, så googlet jeg det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...