AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 10 mars kommer det et program på svensk tv4 som tar for seg slankeoperasjonenes bakside av medaljen. Det er verd å få se den siden også, og vite hva man gir seg ut på før en hopper i det. http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=trailer_sasongspremiar_for_kalla_fakta&videoid=1272248
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Dytter litt. I kveld kl. 21.00 Jeg kjenner mange som har blitt operert, og jeg tror ikke at de helt visste hva de gikk til. Fint at de viser oss hele bildet.
Hoppetaujenta Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Takk for tips. Da er programmet sett, og jeg sitter igjen med en forsterket følelse av det jeg allerede har tenkt på forhånd. Jeg syns at dette er direkte russisk rullett for mange fortvilte mennesker, som håper på lykke og et nytt og bedre liv etter slankeoperasjon. Det kan gå bra, og det kan gå rett vest, men det er det ingen som kan si noe om på forhånd. Alikevel tar folk sjansen og hopper ut i det. Det er forståelig at folk som har så store problemer ser dette som siste utvei, (og for folk som har alvorlige tilleggssykdommer) men ellers helt friske tar også denne operasjonen med letthet. Det er skremmende. Tror de virkelig at det "bare" er å utføre op. så blir livet fantastisk? Er de forberedt på å leve resten av livet i forsakelser med sin nye minimage? Det blir mange forrandringer å måtte ta på strak arm. I programmet var det ei som skulle ønske at hun aldri hadde tatt operasjonen i det hele tatt, fordi hun mistet seg selv under veis, og hun hadde vondt fysisk og psykisk i ettertid. Våget knapt å gå ut av døra i hjemmet sitt. Det var også ei som hadde overført behovet for å bedøve livet til alkohol i stedenfor med mat, slik hun gjorde før. Problemene tar ikke nødvendigvis slutt, de blir kanskje større og mere omfattende etter op. Vet ikke folk som lar seg opererer dette på forhånd? Hvor dypt går de i materien før sin egen op? Går de til samtaler hos psykolog før de kaster seg ut i det? Jeg tror faktisk at det er et fåtall som gjør det, og tenker at psyken også er en viktig del av problemet deres. Jeg har lurt på hvorfor den psykiske biten er så dårlig fulgt opp. Det virket som om at når helsevesenet hadde operert og pasienten hadde gått ned det den skulle, så var legenes rolle ferdig og op var pr. definisjon vellykket. Det var også høyst usikkert om de ville få innvilget bukplastikk og den slags korrigeringer etterpå, og det syns jeg er hårreisende, fordi dette jo er neste delen av den store pakka de går igjennom. Hva i all verden er det helsevesenet tenker på, eller med? Er dette virkelig forsvarlig å gjøre mot folk som har store problemer fra før av? Har kjent mange som ventet på operasjon, som har fått operasjon og som lever sitt nye liv som tynne. De aller fleste gir inntrykk av at ting går bra, men noen få har blitt veldig tause etterpå. Ei forsvant helt fra det nettstedet jeg hadde kontakt med henne, og via andre har jeg fått høre om store problemer som nesten har knekket henne helt. Kanskje noen av de som ser vellykkede ut sliter i stillhet, med komplikasjoner de ikke hadde regnet med å få. Slike ting som ikke syns utenpå. Kroppslige problemer som har, eller kanskje ikke har direkte med op. å gjøre, eller at de har fått en skikkelig smell psykisk som de ikke har regnet med. Syns også at det er skremmende at så mange veldig unge får dette tilbudet, når ikke alt annet er forsøkt over tid. Å fremstille det som den mest vellykkede og sikre måten å gå ned i vekt på er vel og bra, men jeg tar det med en klype salt når jeg nå har fått fakta om noe ganske annet, svart på hvitt. Om de øker inntaket av mat og dropper trimmen, kan det de har vunnet sige på igjen. Et høyst usikkert balanseprosjekt altså, og veldig skummelt syns jeg. Å operere bort problemene våre har blitt en solid trend i vårt samfunn, men hodene blir ikke operert. Var det problemer der før, så sitter de antagelig der etterpå også. Jeg kommer til å tenke på dette og inntrykkene jeg sitter igjen med. Har flere sett på dette programmet, eller har gjort seg tanker om slike løsninger? Kanskje har noen vært igjennom dette selv og kan gi førstehånds opplysninger? Endret 10. mars 2011 av Margareth 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Nå så ikke jeg programmet så hvilke problemer de fikk etterpå vet jeg ikke. Men jeg har selv tatt slankeoperasjon for litt over 2 år siden. Jeg har ikke hatt noen problemer etterpå. Jeg spiser tilnærmet normalt, så selv om man har tatt operasjon vil det ikke si at man skal leve på 2 dl mat pr. måltid resten av livet. Men til å begynne med spiser man veldig lite, men man øker gradvis. Men hvis jeg spiser for mye godteri eller for fet mat, da får jeg noe som kalles dumping. Det er veldig ubehagelig for da blir jeg skikkelig kvalm og svetter mye. Jeg kaster ikke opp, for det går ikke ann etter operasjonen min. Det gir seg når det har gått en halv time til en time. Før jul drakk jeg en halv kopp med gløgg, det tålte jeg ikke så da ble jeg skikkelig syk. Det var ikke spesielt behagelig siden jeg hadde forelesning på skolen. Det kommer også veldig ann på dagsformen og hva jeg har spist i løpet av dagen for hvordan jeg reagerer på søt og fet mat. En dag kan jeg få skikkelig dumping av noe jeg fint kan spise en annen dag. Før min operasjon gikk jeg på et kurs på lærings- og mestringsseteret på sykehuset, så jeg var veldig forbredt før min operasjon. Jeg ventet i 14 mnd på operasjon etter at jeg søkte. Jeg har aldri angret på min operasjon, jeg har mistet over 40 kilo. Jeg vil ikke si at livet har blitt så mye bedre for jeg hadde det bra fra før, men det er mye lettere å få tak i klær
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 selv om man har tatt operasjon vil det ikke si at man skal leve på 2 dl mat pr. måltid resten av livet. Men til å begynne med spiser man veldig lite, men man øker gradvis. Jeg har hørt at om en ikke passer på, kan en utvide magesekken igjen og begynne å spise som en gjorde før. Det kreves måtehold og disiplin og det må det jo under vanlig slanking også, så hvorfor klarer en ikke å slanke seg uten operasjon? Hva er det som er lettere med operasjon?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har hørt at om en ikke passer på, kan en utvide magesekken igjen og begynne å spise som en gjorde før. Det kreves måtehold og disiplin og det må det jo under vanlig slanking også, så hvorfor klarer en ikke å slanke seg uten operasjon? Hva er det som er lettere med operasjon? Folk som velger å la seg operere er sykelig overvektig, de skal ned alt fra 40 til 200 kilo, kanskje mer. Da er det veldig bra at man kan få en skikkelig starthjelp ved hjelp av operasjon. Det er ikke så enkelt å slanke seg så mye. Skal man bare ned 5-6 kilo til bikinisessongen begynner er det ingen fare å slanke seg noen uker, men skal man ned 50 kilo blir det straks litt værre. Når man får operasjon går man ned mange kilo som følge av den,men man må også legge om livsstilen. Det er ikke en enkel måte å slanke seg på, men det er som sagt en god starthjelp å få. Man må legge om livsstilen og passe seg for ikke å legge på seg igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå