AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Vi bestilte oss en reise til mange,mange penger rett før jul. Jeg har avbestillingsforsikring gjenna reiseforsikringen min og trodde at vi hadde den forikringen vi trengte. Så ble vi uventet gravid og vi kan altså ikke reise, reisen er såpass tett opp mot terminen at jeg ikke tror amerikanse flyselskap vil slippe meg inn på flyet. Jeg har termin i midten av august og vi kommer tilbake fra reisen i slutten av juli. Nå ringte jeg forsikringsselskapet og de sa at viikke ville få et øre tilbake, avbestillingsforsikring gjelder bare akutt sykdom, graviditet er ikke en sykdom. Så sourte hun om jeg hadde noen sykdommer eller plager, ja jeg vet at livmorhalsen min kan bli kort, derfor ble jeg bla. sykemeldt foriige svangerskap. Det hadde ikke noe å si sa hun, for det hadde jeg jo vist om før vi bestilte reisen. Vi planla ikke å bli gravid og det kom som en stor overraskelse, jeg er glad for det, men jeg kan nesten ikke tro at vi skal miste alle disse pengene, det er snakk om nesten 40 000 kroner. Vi hadde spart lenge og skulle reise med alle barna... Finnes det ingen måte å få pengene tilbake på? hun sa og at om jeg plutselig kom og endret forklaringen min og hadde en eller anne grunn som sa at jeg va akutt syk så ville det se mistenkelig ut etter denne samtalen. Har forsikring i Tryg gjennom utdanningsforbundet... Blir meget takknemlig for svar !!!
Gjesten Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Vel, du kan jo prøve å selge reisen videre? Jeg vet ikke noe om lovverk og sånn, så jeg vet ikke om det finnes noen regler mot det, men man kan vel stort sett endre navn på en slik reise mot en liten avgift? Legg ut på finn f.eks.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Jeg beklager alle skrivefeilene, skrev med tårer i øynene og i affekt, trodde jeg kunne gå tilbake og endre, men var ikke klar over at det ikke gikk når jeg legger ut innlegget som anonymbruker...
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har mine tvil til at vi får solgt reisene, er for 5 stykker, først til 2 forskjellige steder i amerika og så videre til en øy...
Gjesten Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Ah, da har jeg ingen råd dessverre. Er det kjøpt som pakkereise, eller kan du prøve å selge billettene til amerika for seg selv?
Pusemamma Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Les denne artikkelen http://www.dinside.no/18818/reglene-i-pakkereiseloven-53
Pusemamma Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Du bør gå til legen snarest å få en legeerklæring at du ikke kan reise da dere skal. Ingen flyselskap vil nok ta deg meg når du er så langt på vei. Dessuten er det lang fly reise. har undersøkt litt og synes det er utrolig sneversynt av Tryg og gjøre dette. Forlang å få snakke med noen andre der.
Gjest MrsTux Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Hvis dere skulle reist i sommer, er det ikke nå så lang tid i forveien at reisen kan avbestilles uten å bruke forsikringen?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Hvis dere skulle reist i sommer, er det ikke nå så lang tid i forveien at reisen kan avbestilles uten å bruke forsikringen? Har sjekket det og vi får kun 6 000 tilbake av alt vi har betalt Takk for svar dere andre! Jeg ringte opp igjen, som noen her over rådet meg til, og da fikk jeg snakke med en hyggeligere dame. Hunsa at jeg skulle gå ut i fra at jeg kunne reise, men skulle det dukke opp noe så skulle jeg ta kontakt igjen, og at de da ikke ville se på det som forsøk på svindel...
Tupseline Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Jeg måtte avbestille sydenturen jeg skulle på i 2009. Ble gravid etter jeg hadde bestilt reisen, og ekstrem kvalme gjorde at jeg ikke kunne reise. Legen skrev en attest på at jeg ikke kunne reise og jeg fikk igjen pengene mine fra forsikringsselskapet, no problem! Håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Kan du prøve å få endret reisen slik at dere kan reise litt før, eventuelt? Det er sikkert en del styr når dere har bestilt mange delbilletter, men det er kanskje lettere enn å få dekt kostnader ved avbestilling? Om ikke annet, så kan dere endre på flybillettene vil jeg tro. Evt mot en liten sum. Og om turen ikke blir like full av innhold som i de opprinnelige planene (hvis dere har bestilt opplegg som ikke kan endres på el refunderes), så blir det likevel en tur! Så kan det være noe kjekt og hyggelig som dere gjør med barna før familieforøkelsen... Synes det høres så trist ut å avlyse når dere har gledd dere så lenge.
Bernina Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Reiseforsikringen dekker dette om du blir sykemeldt og får bekreftelse fra legen på at du ikke kan reise. Ikke driv å ring forsikringsselskapet nå, vent til du har sykemeldingen fra legen i hånda! Forsikringsselskapet har ikke noe med hvorfor du har blitt sykemeldt. De skal stole på din leges vurdering av din situasjon.
Gjest Consensio Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har mine tvil til at vi får solgt reisene, er for 5 stykker, først til 2 forskjellige steder i amerika og så videre til en øy... Du vet jo ikke før du har prøvd. Det er mange som drar på slike reiser og som gjerne hadde kjøpt en slik tur.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Hvordan fikk du reisen til under 40,000 kroner? Flyilletter til USA i seg selv overgår den summen, normalt sett. Men dere fikk flybilletter til to steder i USA + en øy + opphold, for under 40k? Ikke dårlig deal, for å si det slik! Du bør gå til legen snarest å få en legeerklæring at du ikke kan reise da dere skal. Ingen flyselskap vil nok ta deg meg når du er så langt på vei. Dessuten er det lang fly reise. har undersøkt litt og synes det er utrolig sneversynt av Tryg og gjøre dette. Forlang å få snakke med noen andre der. Kan du si meg hvorfor du synes Tryg skal betale? Jeg kan skjønne at det er leit for TS, men det er ganske logisk at Tryg ikke ser på det som sitt ansvar å tilbakebetale reisen. Graviditet er en personlig sak som kan bli forhindret/stoppet dersom en ønsker det. Men, jeg ville nok heller prøvd å få tilbake pengene direkte fra flyselskapene og stedene dere hadde tenkt å oppholde dere.
Lizzee Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 (endret) Nå ringte jeg forsikringsselskapet og de sa at viikke ville få et øre tilbake, avbestillingsforsikring gjelder bare akutt sykdom, graviditet er ikke en sykdom. Så sourte hun om jeg hadde noen sykdommer eller plager, ja jeg vet at livmorhalsen min kan bli kort, derfor ble jeg bla. sykemeldt foriige svangerskap. Det hadde ikke noe å si sa hun, for det hadde jeg jo vist om før vi bestilte reisen. Vi planla ikke å bli gravid og det kom som en stor overraskelse, jeg er glad for det, men jeg kan nesten ikke tro at vi skal miste alle disse pengene, det er snakk om nesten 40 000 kroner. Vi hadde spart lenge og skulle reise med alle barna... Finnes det ingen måte å få pengene tilbake på? hun sa og at om jeg plutselig kom og endret forklaringen min og hadde en eller anne grunn som sa at jeg va akutt syk så ville det se mistenkelig ut etter denne samtalen. Har forsikring i Tryg gjennom utdanningsforbundet... Blir meget takknemlig for svar !!! "Avbestillingsforsikringen skal minst gi rett til avbestilling dersom kunden selv, ektefelle, registrert partner, samboer, barn, foreldre, svigerforeldre eller søsken, blir rammet av plutselig og alvorlig sykdom, ulykkesskade eller død". Det er kun på dette grunnlaget at man kan få dekket sine kostnader via en reiseforsikring/avbestillingsforsikring. Graviditet er ikke plutselig eller alvorlig sykdom (selv om man har opplevd at graviditeten kom plutselig....) I Tryg's forsikringsvilkår står det også Unntak Det gis ikke erstatning når avbestillingen skyldes: • graviditet fra og med 36. svangerskapsuke Hvis reisen skal gjennomføres før uke 36 og du blir syk og ikke kan reise så vil det kanskje kunne dekkes av forsikringen (alt ettersom hva sykdommen er). Men det at du må avbestille fordi du er gravid og ikke får lov til å fly dekkes ikke. Du bør gå til legen snarest å få en legeerklæring at du ikke kan reise da dere skal. Ingen flyselskap vil nok ta deg meg når du er så langt på vei. Dessuten er det lang fly reise. har undersøkt litt og synes det er utrolig sneversynt av Tryg og gjøre dette. Forlang å få snakke med noen andre der. Hun kan ikke gjøre det. En lege kan ikke skrive ut en sykemelding i dag på at hun kommer til å være syk i august. Og graviditet i seg selv er ikke en sykdom som danner grunnlag for dekning via avbestillingsforsikring. Endret 4. mars 2011 av Lizzee
Lista Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 Hvordan fikk du reisen til under 40,000 kroner? Flyilletter til USA i seg selv overgår den summen, normalt sett. Men dere fikk flybilletter til to steder i USA + en øy + opphold, for under 40k? Ikke dårlig deal, for å si det slik! Bullshit. Man får billett til New York tur/retur for knappe 4000 kroner.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Bullshit. Man får billett til New York tur/retur for knappe 4000 kroner. Ja, for alle som skal til usa reiser fra oslo, og skal til new york. Og dollarkursen er alltid 5.6/1 Og alle som bruker ord som "bullshit" oser av intelligens og modenhet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå