Gå til innhold

går for fort ned i vekt under slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var yngre brukte jeg ganske så lang tid (to år) å gå ned 30 kilo i vekt (fra 93-63). På det viset holdt vekten seg. Og det skulle mye til før jeg la på meg igjen. Frem til nå føltes det som jeg kunne spise hva som helst uten å legge på meg.

Nå har jeg litt eldre (32). Og de siste årene har jeg lagt på på 16 kg som jeg nå må gå ned. Kiloene har ikke kommet brått, men sakte men sikkert.

Derfor har jeg nå begynt med mye trening og et påpasselig sunt kosthold igjen. Vil gå ned fra 79-66 kg (er 1.67 høy) Og har fulgt de samme matplanene som forrige gang jeg gikk ned i vekt. De siste to ukene har jeg gått ned 2 og 1.5 kg (3.5 kg på to uker) Jeg elsker å kunne trene igjen og har begynt å gjøre dette hver dag.

Problemet er at jeg ser at jeg ligger på et forferdelig kaloriunderskudd (mer enn anbefalt), siden jeg mot sist jeg slanket meg har en aktiv jobb og da også trener hver dag (forrige gang trente jeg sjeldent). Spiser fire sunne måltider pr dag. Og klarer rett og slett ikke å trøkke i meg mer enn ca 1100 kalorier. For jeg er mett hele tiden. Trening gjør kaloriunderskuddet større. For kroppen trenger da mer kalorier.

Med trening og kaloriunderskudd er det derfor logisk at jeg går ned fort i vekt. Men jeg føler at det ikke er bra å gå ned så fort. Er livredd for å gå opp igjen i en rasende fart slik jeg hører at mange gjør (når man kan spise normalt igjen).

Så det jeg lurer på er om man bedrer mulighetene til å holde på vekta si (etter slanking) hvis man trener under slanking? Eller har ikke trening så mye å si? Er det KUN kaloriunderskuddet som teller?

Det vil si : Er det slik at de som ikke trener og som da har et tilsvarende kaloriunderskudd som meg, legger på seg fortere enn de som trener? Eller stiller man likt? Bør jeg kutte trening for å gå ned saktere og da øke muligheten til å holde på vekten senere?

Som sagt: jeg klarer ikke å trøkke i meg mer mat og mellommåltider enn det jeg allerede gjør. Så jeg håper at det at jeg trener redder meg fra å miste muskelmasse. Og dermed hindrer meg fra å gå opp fort i vekt senere. Men det å miste ca 1.5 kg i uken tyder kanskje på at jeg allerede mister muskelmasse?

Vil det forresten hjelpe på om jeg de første seks ukene går ned fort i vekt, for så å spise normalt, passe på å trene og sørge for at jeg passer på å gå veldig sakte ned i vekt de neste seks ukene? For jeg har virkelig ikke noe i mot å gå ned 1.5 kg i uken (for vekten sin del). Så det hadde vært fint å fortsette med det i seks uker, før jeg da går ned resten litt saktere. Vil det kunne redde meg fra å legge på meg alle kiloene igjen senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du bør være mer bekymret for løs hud når du går ned så kjapt, og flate pupper. Selv om det ikke er så mange kilo så kan det skje uansett når det går så fort. Ha mer fett i matlagingen, der kan du få i deg de siste kaloriene. Lager du en smoothie for eksempel, så ta en spiseskje med nøytral olje i den.

Skrevet

Jeg tror du bør være mer bekymret for løs hud når du går ned så kjapt, og flate pupper. Selv om det ikke er så mange kilo så kan det skje uansett når det går så fort. Ha mer fett i matlagingen, der kan du få i deg de siste kaloriene. Lager du en smoothie for eksempel, så ta en spiseskje med nøytral olje i den.

Tusen takk for tips og svar. Hadde en bukplastikkoperasjon for tre år siden. Noe som gjør at jeg ikke har vært i stand til å legge på meg på maven. De måtte fettsuge litt på mave og hofter. Noe som gjør at fettcellene der ikke har lagret fett. Så løshud blir heldigvis ikke problemet denne gangen *bank i bordet* :) Men når det gjelder puppene har du et gigapoeng som jeg ikke har tenkt over.

Men er det slik at man MÅ gå opp fort i vekt hvis man har gått raskt ned? Eller bedrer treningen faremomentet ved å rase fort opp i vekt igjen?

Skrevet

Tusen takk for tips og svar. Hadde en bukplastikkoperasjon for tre år siden. Noe som gjør at jeg ikke har vært i stand til å legge på meg på maven. De måtte fettsuge litt på mave og hofter. Noe som gjør at fettcellene der ikke har lagret fett. Så løshud blir heldigvis ikke problemet denne gangen *bank i bordet* :) Men når det gjelder puppene har du et gigapoeng som jeg ikke har tenkt over.

Men er det slik at man MÅ gå opp fort i vekt hvis man har gått raskt ned? Eller bedrer treningen faremomentet ved å rase fort opp i vekt igjen?

Jeg synes det er rart at du ikke klarer å spise mer enn 1100 kcal. 1 liter juice inneholder 450kcal, og vil være ettt tilskudd.

Pass på å få nok fett og protein.

En periode gikk jeg på Ica og kjøpte en halv kylling, og litt fløtegratinerte poteter til lunch. Mye energi, såpass mye at jeg gikk opp i vekt.

Du klarte å gå opp i vekt før, så du må jo ha litt spisekompetanse.

Jeg tror det er absolutt feil å sulte seg ned i vekt, fordi du mister muskler av det. Jeg tror det beste er å legge kalori-inntaket på 2500 eller høyere, og trene såpass mye at man mister vekt bare på grunn av trening.

Jeg har gått ca 400km på ski i vinter og mistet 6 kg (115-109)siden jul, men tror jeg fortsatt sitter igjen med gode muskler. Jeg har spist normalt, kanskje rundt 3000 kcal pr dag. Jeg teller ikke kcal.

Skrevet

Jeg synes det er rart at du ikke klarer å spise mer enn 1100 kcal. 1 liter juice inneholder 450kcal, og vil være ettt tilskudd.

Pass på å få nok fett og protein.

En periode gikk jeg på Ica og kjøpte en halv kylling, og litt fløtegratinerte poteter til lunch. Mye energi, såpass mye at jeg gikk opp i vekt.

Du klarte å gå opp i vekt før, så du må jo ha litt spisekompetanse.

Jeg tror det er absolutt feil å sulte seg ned i vekt, fordi du mister muskler av det. Jeg tror det beste er å legge kalori-inntaket på 2500 eller høyere, og trene såpass mye at man mister vekt bare på grunn av trening.

Jeg har gått ca 400km på ski i vinter og mistet 6 kg (115-109)siden jul, men tror jeg fortsatt sitter igjen med gode muskler. Jeg har spist normalt, kanskje rundt 3000 kcal pr dag. Jeg teller ikke kcal.

Litt av årsaken til at jeg ikke klarer å spise såpass mange flere kalorier er at jeg hater å være sulten når jeg skal ned i vekt (er redd for å da få en slags akutt sprekk). Og har da gamle menyer med magert og sunt kosthold som da inneholder mye matmasse for å si det sånn.

Bruker eksempelvis en del wook til middag. En halv pakke med opptil 300 gram kjøtt av ulike slag. Og av og til klarer jeg ikke å spise opp dette en gang. Om jeg skal bytte ut noen middagsgrønnsaker med poteter eller ris, så ender jeg nesten bare opp sulten.

Til frokost og lunsj spiser jeg fire knekkerbrød med magert pålegg og/eller fet fisk og et glass melk. Pluss at jeg har litt mellommåltider som består av frukt, yoghurt eller noen lignende. Resten av væskemengde får jeg av å drikke vann. Føler meg elt stappa gjennom dagen.

Har fundert å gjøre som du sier. Ikke bry meg om hva jeg spiser, for så å da satse på treningen. På den annen side, så passer det meg utmerket å gå ned såpass mye på kort tid, men det er ikke brått sikkert at kroppen er enig. Så det er veldig mye derfor jeg spør. Vil være kjipt å gå opp i vekt igjen veldig fort.

Godt å høre om din vektnedgang og at du ikke har mistet så mye muskelmasse. Da er det kanskje håp for meg også. Spiseerfaring har jeg ikke. Årsaken til at jeg har gått opp denne gangen er at jeg ikke spiste mer enn knappe to måltider pr dag (ødela forbrenningen). Hvor middagsmåltidet da var stort, fordi jeg var sulten. Var i lange perioder mye i ro (på grunn av en annen jobb) og spiste litt godterier på kvelden ofte. Slik som nå under slanking føler jeg at jeg spiser mer enn noen sinne. Men jeg tar poenget :)

Litt nøtter før eller etter trening. Kan det bidra med å få en sunn vektnedgang, slik at kaloriinntaket blir mer balansert? Noen som vet? Det med smoothie var også en god ide. Men er det ikke mange karohydrater i en smoothie?

Skrevet

Jeg tror det som kan fungere for deg er å få til et sunt allsidig kosthold med 4 måltider om dagen. Forsøke å spise mest mulig vanlig. Glem slanking.

Jeg er overbevist om at hvis du klarer å trene 3 ganger i uka, så vil du automatisk bli tynnere dersom du klarer å spise normalt.

Jeg holder meg unna godteri, søtt og kebab.

Hvis du klarer dette, og faktisk klarer å få litt større muskler (damer kan ganske lett få større lårmuskler), så tror jeg du kan oppnå en mellomting mellom stabilisering og vektreduksjon.

Husk at stabilisering bør være målet.

Det du driver med nå, 1100 kcal er dømt til å mislykkes. Det tærer garantert på musklene, og med mindre muskelmasse reduseres forbrenningen, og du legger på deg veldig fort, og da ender du opp på høyere vekt, med mindre muskler, og ser verre ut, og har verre livskvalitet og kroppsfunksjon.

Skrevet (endret)

Mange morsomme råd her, blant annet det å ligge på 2500 kcal eller mer. Jeg forbrenner 1600 kcal pr dag når jeg er inaktiv. Så husk at vi er forskjellig.

Om du spiser 1100 kcal pr dag kan du bruke vektklubben slik at du kan punche inn slik at du ser at du kommer deg opp på 1400 hvertfall. 1400 bør være et absolutt minimum når du trener mye og husk at lite mat kan gjøre at du ender på sparebluss.

Du må ikke fyke opp i vekt etterpå, hva snakker du om egentlig? Er ikke dette en varig endring med sunn mat og trening, eller skal du gjøre dette til du er slank å så fortsette på gammelt vis?

Å få opp kcalnivå er enkelt. Ta 4-5 valnøtter, da har du 200 kcal. Drikk et glass juice til frokost, og et glass melk til kvelds.

Bruk litt mer pålegg enn du bruker så kommer man fort oppover :)

I begynnelsen kan man gå ned litt fort i vekt også pga vann. La ikke dette bli en motivasjon til å fortsette å sulte deg selv. En sunn og glad kropp er bedre enn en sulten, underernæring og overtrent :)

Kjøp forskjellige usaltete nøtter og bland i en skål. Mandler, valnøtter, peanøtter, cashewnøtter og hasselnøtter. Best at disse ikke er stekt i olje og saltet. Ta deg en hånd med dette hver dag, er kjempesunt fett som vil hjelpe deg å forbrenne fett! Stappfulle av mineraler i tillegg!! Nøtter bør være et del av kostholdet!

Prøv å slutt å tenk bare kalorier så tenker du JA mat, for helsa di. Nøtter, frukt, grønnsaker, kjøtt, egg, fisk, rene og grove produkter :) Holder du deg unna junk og brus så vil det gi resultater i seg selv :)

Endret av Lissi
Skrevet (endret)

selv :)

Mulig at 2500 er feil råd. Men når jeg gikk i åttendeklasse, så mener jeg at vi lærte at 2500 er normalt for kvinner og 3000 for menn. Men det forutsetter jo normal høyde og aktivitet, og kanskje folk er slappere nå enn før. Samtidig tror jeg at eldre har lavere forbrenning.

Det som er normalt for deg kan du kanskje finne ut dersom du finner ut hva som gir stabil vekt.

Jeg tror at de som klarer å spise 2500, og samtidig går ned i vekt, gjør det uten å tape mye muskler, og at de kan bli temmelig spreke av en slik treningsbasert kur.

Det jeg mente med 2500(som bare er ett tall jeg ikke helt forstår) var at jeg tror på å slanke seg uten å kutte i matfatet. Det innebærer god trening.

Endret av I Grosny
Skrevet

Mulig at 2500 er feil råd. Men når jeg gikk i åttendeklasse, så mener jeg at vi lærte at 2500 er normalt for kvinner og 3000 for menn. Men det forutsetter jo normal høyde og aktivitet, og kanskje folk er slappere nå enn før. Samtidig tror jeg at eldre har lavere forbrenning.

Det som er normalt for deg kan du kanskje finne ut dersom du finner ut hva som gir stabil vekt.

Jeg tror at de som klarer å spise 2500, og samtidig går ned i vekt, gjør det uten å tape mye muskler, og at de kan bli temmelig spreke av en slik treningsbasert kur.

Det jeg mente med 2500(som bare er ett tall jeg ikke helt forstår) var at jeg tror på å slanke seg uten å kutte i matfatet. Det innebærer god trening.

Jeg har studert ernæring som nevnt og vet at vi ikke forbrenner 2500 kcal i basalforbrenning. Jeg ligger på 1600 kcal, pga lavt stoffskifte og jeg vil tro de med normal forbrenning ligger på rundt 2000. Menn har høyere forbrenning enn kvinner. Naturlig nok pga muskelmasse.

Du skal ikke inkludere aktivitet når du regner ut forbrenning pr dag. I utgangspunktet må du ta uten. Ikke hver dag man heller er i aktivitet, og mange overvektige trener ikke i det hele tatt. Da kan man ikke spise mer enn man forbrenner i basalforbrenning.

Målet må jo være å legge seg en ca 400 kcal under det du forbrenner pr dag og at trening er en bonus i tillegg. Da går man ned sakte og trygt. Spiser man for lite har det feil hensikt.

Skal du slanke deg uten å kutte i matfatet blir det veldig slitsomt om du ikke har et sunt og bra kosthold. Spiser du 1000 kcal mer enn du forbrenner pr dag så må du jo trene i 4 timer pr dag for å gå ned i vekt, for å komme i underskudd.

Det med kcal er enkelt. Du må forbrenne mer enn du spiser! :) Da kan du enten trene for å forbrenne mer eller kutte mat/drikke, eller begge deler :)

Skrevet (endret)

Jeg har studert ernæring som nevnt og vet at vi ikke forbrenner 2500 kcal i basalforbrenning. Jeg ligger på 1600 kcal, pga lavt stoffskifte og jeg vil tro de med normal forbrenning ligger på rundt 2000. Menn har høyere forbrenning enn kvinner. Naturlig nok pga muskelmasse.

Du skal ikke inkludere aktivitet når du regner ut forbrenning pr dag. I utgangspunktet må du ta uten. Ikke hver dag man heller er i aktivitet, og mange overvektige trener ikke i det hele tatt. Da kan man ikke spise mer enn man forbrenner i basalforbrenning.

Målet må jo være å legge seg en ca 400 kcal under det du forbrenner pr dag og at trening er en bonus i tillegg. Da går man ned sakte og trygt. Spiser man for lite har det feil hensikt.

Skal du slanke deg uten å kutte i matfatet blir det veldig slitsomt om du ikke har et sunt og bra kosthold. Spiser du 1000 kcal mer enn du forbrenner pr dag så må du jo trene i 4 timer pr dag for å gå ned i vekt, for å komme i underskudd.

Det med kcal er enkelt. Du må forbrenne mer enn du spiser! :) Da kan du enten trene for å forbrenne mer eller kutte mat/drikke, eller begge deler :)

Hvis du har lært at kvinner svir av 2000 kcal stillesittende, og jeg har lært 2500 med normal aktivitet, så er vel store deler av den forskjellen oppklart!?

Men Lissi, dersom man finner stabil-vekt kosthold (for noen er det kanskje 1600, for andre 3000), og på toppen av det legger inn 5 timer med heftig trening hver uke, så gir jo det ett vekttap på rundt 700 gram i uka (egen erfaring med vekt over 100kg). Og det er jo etter min mening absolutt optimalt slankeresultat.

Jeg tror at mange kan tenke over hvor mye de har spist når vekten har vært stabil, og sånn kunne vite sånn ca hva de trenger.

Min uenighet med deg Lissi er at treninga ikke skal være bonusen, men derimot slankeverktøyet. Dette for å hindre muskeltap.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Lissi
Skrevet

Hvis du har lært at kvinner svir av 2000 kcal stillesittende, og jeg har lært 2500 med normal aktivitet, så er vel store deler av den forskjellen oppklart!?

Men Lissi, dersom man finner stabil-vekt kosthold (for noen er det kanskje 1600, for andre 3000), og på toppen av det legger inn 5 timer med heftig trening hver uke, så gir jo det ett vekttap på rundt 700 gram i uka (egen erfaring med vekt over 100kg). Og det er jo etter min mening absolutt optimalt slankeresultat.

Jeg tror at mange kan tenke over hvor mye de har spist når vekten har vært stabil, og sånn kunne vite sånn ca hva de trenger.

Min uenighet med deg Lissi er at treninga ikke skal være bonusen, men derimot slankeverktøyet. Dette for å hindre muskeltap.

Ja oppklart.

Jeg mener bonusen som man trykker inn i vektklubben for å komme enda lenger ned i kcalinntaket. Klart er trening et must!! Misforstå meg rett!!

Men med 5 timer aktiv trening (ca 500kcal forbrent) får du et underskudd på bare 0,5 kg. Du må forbrenne 7000 kcal i løpet av en uke for å miste en kg.

Skrevet (endret)

Et godt spørsmål til denne tråden. Når jeg er på tredemøllen eller ellipsemaskin følger jeg samtidig der det står hvor mange kalorier jeg forbrenner.

Hvis den forteller meg 500 kcal på en time, og du sier 500 kcal på 5 timer trening!? Hvordan skal jeg (172 cm, 70 kg) klare å gå ned i vekt?

Endret av kml
Skrevet

Ja oppklart.

Jeg mener bonusen som man trykker inn i vektklubben for å komme enda lenger ned i kcalinntaket. Klart er trening et must!! Misforstå meg rett!!

Men med 5 timer aktiv trening (ca 500kcal forbrent) får du et underskudd på bare 0,5 kg. Du må forbrenne 7000 kcal i løpet av en uke for å miste en kg.

5 timer x 500kcal blir ca 300 gram ned . Ganger du det med 30 uker, så har du 9 kg på den tiden. Uten muskeltap. Det er ett glimrende resultat for mange.

Nå veier jeg 108 kg , og har veldig stor kapasitet (puls her jeg sitter ved dataen 49), så jeg klarer vel nærmere 1000kcal i timen. Det kan jo stemme siden jeg mister ca 700 gram i uka. Og jeg mister dette uten å føle sult i det hele tatt :) . Om 33 uker så vil jeg bli 85 kg, og veldig godt trent. Det er ett mye bedre resultat enn å gå ned fortere slik at jeg blir 85 kg med fislemuskler om 25 uker.

Jeg trener langrenn, og det er vel den mest effektive forbrenningstreninga det er mulig å drive med.

Om jeg skulle bruke 2 år på å komme ned til lett og veltrent, så gjør det meg ingenting. Da blir jeg jo enda sprekere.

Skrevet (endret)

Et godt spørsmål til denne tråden. Når jeg er på tredemøllen eller ellipsemaskin følger jeg samtidig der det står hvor mange kalorier jeg forbrenner.

Hvis den forteller meg 500 kcal på en time, og du sier 500 kcal på 5 timer trening!? Hvordan skal jeg (172 cm, 70 kg) klare å gå ned i vekt?

Jeg mener at dette finner du ut dersom du holder et stabilt kosthold, og fører treningsdagbok over tid. Disse tabellene som finnes tar jeg med tusen klyper salt.

Trener du 3 timer i uka , så vil du kunne se at du går ned litt. På 6 timer går du ned det dobbelte.

Det kan jo tenkes at 500kcal/ time er realistisk , og da skal jo 7 timer gi deg 3500 kcal , som er en halvkilo. Jeg tror 7 timer på tredemølla blir for kjedelig, og hvis du skal ned så fort som 0,5 kg i uka, så anbefaler jeg svømming og langrenn. Spinning er også ok. Svømming og langrenn er nok det som er mest kalorieffektivt.

Jeg anbefaler å begynne forsiktig. Gjerne en time annenhver dag, så kan du heller trene littegrann lenger og littegrann oftere etter hvert. Fjerde uka, så tror jeg det går det bra med økter på 1 time 15 min. Etter hvert som du blir bedre trent, vil du også kunne øke farten , og dermed forbrenningens slik at du kommer opp i 550 og 600 kcal pr time.

Det er lurt å ta den ene økta temmelig rolig. Pratetempo. Den økta kan være lang, kanskje 20-100% lenger enn de andre. Økt nr 2 kan være maksslit, og økt nr 3 kan være fartslek.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

Kml, hvis du går ned 250 gram i uka, og spiser godt, så vil du faktisk oppnå større resultat, dersom du får muskler.

250 gram i uka x 16 uker betyr at du allerede 1. Juli vil være nede i 66 kg, med spenstigere muskulatur, og gubben din blir grinete fordi alle andre snur seg etter deg på stranda.

Endret av I Grosny
Skrevet

5 timer x 500kcal blir ca 300 gram ned . Ganger du det med 30 uker, så har du 9 kg på den tiden. Uten muskeltap. Det er ett glimrende resultat for mange.

Nå veier jeg 108 kg , og har veldig stor kapasitet (puls her jeg sitter ved dataen 49), så jeg klarer vel nærmere 1000kcal i timen. Det kan jo stemme siden jeg mister ca 700 gram i uka. Og jeg mister dette uten å føle sult i det hele tatt :) . Om 33 uker så vil jeg bli 85 kg, og veldig godt trent. Det er ett mye bedre resultat enn å gå ned fortere slik at jeg blir 85 kg med fislemuskler om 25 uker.

Jeg trener langrenn, og det er vel den mest effektive forbrenningstreninga det er mulig å drive med.

Om jeg skulle bruke 2 år på å komme ned til lett og veltrent, så gjør det meg ingenting. Da blir jeg jo enda sprekere.

Riktig, jeg regnet pr uke.

Det er kjempeviktig å tenke langsiktig! Få inn gode og faste rutiner med både trening og mat ellers havner man jo der man var :) Jeg også tenker at går jeg ned 1 kg pr mnd er det 12 kg pr år :)

• Liker 1
Skrevet

Kml, hvis du går ned 250 gram i uka, og spiser godt, så vil du faktisk oppnå større resultat, dersom du får muskler.

250 gram i uka x 16 uker betyr at du allerede 1. Juli vil være nede i 66 kg, med spenstigere muskulatur, og gubben din blir grinete fordi alle andre snur seg etter deg på stranda.

Så det med at jeg trener tre ganger i uken (en og en halv time hver) og spiser mye sunnere enn før, så vil jeg bare gå ned 4 kilo på 5 måneder? Mest demotiverende jeg har hørt.

AnonymBruker
Skrevet

Så det med at jeg trener tre ganger i uken (en og en halv time hver) og spiser mye sunnere enn før, så vil jeg bare gå ned 4 kilo på 5 måneder? Mest demotiverende jeg har hørt.

De 250 grammene er vel kun trening. Spiser du mindre enn kroppen bruker til vanlig vil du naturligvis gå ned mer. Maten er det som teller mest på slankinga.

Skrevet (endret)

Nei- 4 kg på 5 måneder forutsetter mye mindre innsats enn du legger opp til.

4,5 timer trening i uka betyr for meg ned 600 gram, for deg kanskje 400 gram- og med din kostholdsplan så blir det 600 gram tilsammen gjetter jeg. 20 uker x 600 gram blir 12 kg. Det blir for mye. Da blir du så tynn at du blir litt borte. Derfor tror jeg du skal ta det litt rolig, og spise litt mer enn du hadde tenkt.

Demotiverende- vel jeg prøver å roe deg ned slik at du ikke sulter bort for mye muskler.

Husk at hvis du bygger en kilo muskler, så skal ikke vekta så langt ned heller. Det er greit nok å gå ned til slank, men beinrangel blir for tynt.

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...