Gå til innhold

Hva vil du si er en "god årslønn" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nyutdannet og snart 30år, hører jeg så mye forskjellige. Noen sier 330 er god startlønn for en med bachelor, andre sier at man skal sørge for høy lønn på første intervju, så man klatrer mer på lønnen senere... og hvis man er en attraktiv kandidat kan man alltid be om 420.000 ? Det er da merkelig? Hva syns DU er en _god_ lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhengig av type utdanning og hva du har å fare med som person, men som nyutdannet med bachelor er ikke 350k så galt.

Skrevet

En sykepleier har også bachelor, men kan neppe kreve 420000 likevel...

Skrevet

Og i tillegg har det vel litt å si hvilken jobb man søker og hvor i landet det er.

Skrevet

Det er jo så mange faktorer som spiller inn at det er umulig spørsmål å besvare. Hvilken utdanning/privat eller offentlig/ stor eller liten bedrift/geografi osv. Det er (dessverre?) engang sånn at en bachelor ikke tilsvarer en bachelor når det kommer til krav om lønn.

Skrevet

Kommer jo helt an på typen utdanning og i hvilken sektor man jobber. Selv om man var den beste barnevernspedagogen på kullet sitt, kan man nok ikke be om over 400 000 i lønn som nyansatt i kommunen... Mens i andre sektorer er det større rom for forhandlinger både når man får sin første jobb, og ikke minst etter at man har vist hva man duger til.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Nyutdannet bachelor innen hva da? Elkraftsteknikk, Sosionom etc. Men 350kkr i begynnerlønn er nok ikke noe dårlig. Generelt for 3årig høyere utdanning er at man starter lavt, men øke relativt mye i slenge når man går opp i lønn.

Etterhvert som man skaffer seg erfaring og blir en viktig brikke i bedriften man jobber kan man enkelt be om lønnsforhøning. Fordi man er blitt en viktig del i en organisasjon.

Som nyutdannet stiller du ikke så veldig sterkt til å forhandle lønn dessverre.

Skrevet

Sjekk med fagforbundet og bransjen. Er ikke dette spørsmålet opp til diskusjon på skolen?

Skrevet

Hva som er grei begynnerlønn kommer helt an på hva man har bechelor i og hvor i landet man jobber. Jeg hadde ikke godtatt noe som helst under 380.000 som nyutdannet ingeniør innen data, imens en nyutdannet sykepleier ikke vil komme i nærheten av denne startlønna.

Jeg var ferdig som dataingeniør våren 2010, og begynte i jobb i august. I år vil jeg vel ende opp på minst 450.000, og muligens mer. Kommer helt an på hvor mye reising det blir. :)

Skrevet

Hva som er grei begynnerlønn kommer helt an på hva man har bechelor i og hvor i landet man jobber. Jeg hadde ikke godtatt noe som helst under 380.000 som nyutdannet ingeniør innen data, imens en nyutdannet sykepleier ikke vil komme i nærheten av denne startlønna.

Jeg var ferdig som dataingeniør våren 2010, og begynte i jobb i august. I år vil jeg vel ende opp på minst 450.000, og muligens mer. Kommer helt an på hvor mye reising det blir. :)

Men jobber som inkluderer reisevirksomhet er ikke sammenlignbare med jobber som har et fast oppholdssted. Jeg har selv en jobb hvor jeg reiser mye og har spesialkompetanse innen offshore høyspenningsanlegg. Jeg har en årslønn på over 1mill, fordi jeg reiser over hele verden. Men har kolleger som har 350kkr i startlønn som har en stilling uten reisevirksomhet.

Gjest Mynona83
Skrevet

Sjekk med bransje-organisasjonen din. Det varierer, som mange andre sier fra bransje til bransje.

De fleste bransje organisasjoner har en slags oversikt eller statistikk på dette.

Skrevet

Men jobber som inkluderer reisevirksomhet er ikke sammenlignbare med jobber som har et fast oppholdssted. Jeg har selv en jobb hvor jeg reiser mye og har spesialkompetanse innen offshore høyspenningsanlegg. Jeg har en årslønn på over 1mill, fordi jeg reiser over hele verden. Men har kolleger som har 350kkr i startlønn som har en stilling uten reisevirksomhet.

Jeg har fast oppholdssted på land, og reiser kun ut når det er snakk om service, support eller andre oppdrag som FAT osv.

Skrevet

Jeg er 100% vikar i en privat bhg. Null utdanning innen yrket, og tjener 305000 i året.

Har noen år ansinitet (?) ,så det er jo ikke nybegynnerlønna ;)

Skrevet

Innså at jeg hadde en god lønn da jeg oppdaget at sykepenger/foreldrepenger fra NAV ville utgjøre neste tohundretusen mindre i årsinntekt.

Skrevet

Jeg har fast oppholdssted på land, og reiser kun ut når det er snakk om service, support eller andre oppdrag som FAT osv.

Da har du en slags beredskaps funksjon også. Og du har en jobb som du må regne med en del reising. Ergo din stilling inkluderer reising. Ergo høyere lønn for å kompensere for "ulempene" med å reise.

Skrevet

Det spørs jo selvfølgelig om du har tatt en utdannelse som betaler godt eller ikke. Det virker som om veldig mange tror en bachelorgrad er en bachelorgrad, og ferdig med det. Men slik er det ikke, veldig mange utdannelser gir ikke økonomisk utelling(Om jeg ikke tar helt feil tror jeg at de fleste universitets utdannelser ikke gir økonomisk utelling). En bachelorgrad i engelsk, historie, religion, etc, gir deg selvfølgelig ikke god lønn.

Vi lever i en verden hvor det er få utdannelser som gir økonomisk utelling. Alle vet hvilken utdannelser det er... Jeg blir skikkelig irritert når folk med "ubrukelige" utdannelser klager på lønn, når de var fullt klar over at de ikke kom til å være attraktive på arbeidsmarkedet. Jeg har sikkert hørt denne en million ganger, "det er viktig å studere noe som du interesserer deg for". Dette er jeg enig med til en viss grad, men realiteten er at veldig mange som sier dette bruker noen år på en utdannelse som de synes er spennende, for å så jobbe med noe totalt uinteressant resten av livet, fordi ingen har bruk for deres kompetanse.

Jeg har master og forventet 450-550, og jeg fikk 530 + garanti om godt lønnspålegg dersom de var fornøyde med innsatsen min de første 6 månedene. Jeg jobber også innen oljebransjen...

Med bachelor ville jeg forventet 400-450.

Skrevet

Det spørs jo selvfølgelig om du har tatt en utdannelse som betaler godt eller ikke. Det virker som om veldig mange tror en bachelorgrad er en bachelorgrad, og ferdig med det. Men slik er det ikke, veldig mange utdannelser gir ikke økonomisk utelling(Om jeg ikke tar helt feil tror jeg at de fleste universitets utdannelser ikke gir økonomisk utelling). En bachelorgrad i engelsk, historie, religion, etc, gir deg selvfølgelig ikke god lønn.

Vi lever i en verden hvor det er få utdannelser som gir økonomisk utelling. Alle vet hvilken utdannelser det er... Jeg blir skikkelig irritert når folk med "ubrukelige" utdannelser klager på lønn, når de var fullt klar over at de ikke kom til å være attraktive på arbeidsmarkedet. Jeg har sikkert hørt denne en million ganger, "det er viktig å studere noe som du interesserer deg for". Dette er jeg enig med til en viss grad, men realiteten er at veldig mange som sier dette bruker noen år på en utdannelse som de synes er spennende, for å så jobbe med noe totalt uinteressant resten av livet, fordi ingen har bruk for deres kompetanse.

Jeg har master og forventet 450-550, og jeg fikk 530 + garanti om godt lønnspålegg dersom de var fornøyde med innsatsen min de første 6 månedene. Jeg jobber også innen oljebransjen...

Med bachelor ville jeg forventet 400-450.

Det du sier hær har et godt fotfeste i virkeligheten. Det er nemlig sånn at man ikke kan forvente lik betaling for ulik kompetanse. Tar man høyere utdanning innenfor kraft/olje fag

kan man forvente høyere lønn enn noen som tar høyere utdanning innen omsorg. Samtidig kan man jo forvente å øke mere i lønn innen for kraft/olje bransjen enn hva man kan som lærer.

Og til syvende og sist så kan bedriften "bestemme" lønn til dem som har en utdannelse veldig mange har. Da er det flere å velge mellom, samtidig som konkurransen om jobbene blir kraftigere. Da godtar man ofte lavere lønn enn noen som har like lang utdannelse innenfor et attraktivt fagområde.

Skrevet (endret)

Da har du en slags beredskaps funksjon også. Og du har en jobb som du må regne med en del reising. Ergo din stilling inkluderer reising. Ergo høyere lønn for å kompensere for "ulempene" med å reise.

Niks, har samme grunnlønn som de som begynte samtidig som meg som ikke reiser og samme stillingsbeskrivelse. Min kompensasjon for reising går på diverse tillegg, som f.eks offshoretillegg. Beredskapsfunksjoner blir lønnet utenom grunnlønna. Hadde jeg hatt dette bakt inn i lønna, så hadde det ikke vært lønnsomt.

Endret av SmallTalk
AnonymBruker
Skrevet

Niks, har samme grunnlønn som de som begynte samtidig som meg som ikke reiser og samme stillingsbeskrivelse. Min kompensasjon for reising går på diverse tillegg, som f.eks offshoretillegg. Beredskapsfunksjoner blir lønnet utenom grunnlønna. Hadde jeg hatt dette bakt inn i lønna, så hadde det ikke vært lønnsomt.

Jeg har selv en jobb som innebærer spesialkunnskap og reise. Jeg har høyere grunnlønn enn andre fordi jeg også må påregne en del reising i min stilling. Da jeg også har kompensasjoner i forhold til offshoretillegg, tillegg for reise til utland, generelt reisetillegg etc. Men fortsatt har jeg høyere grunnlønn for å stille meg disponibel for å reise når det trengs.

Derfor antok jeg at du hadde noe tilsvarende i din lønn. Jeg har selv ca. 600kkr i grunnlønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...