Gå til innhold

Hest på for

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har ridd i 7 år, og har hatt en låneavtale om hest et års tid, og nå har vi begynt å tenke på egen hest. Jeg tenker at hesten skal ha en hviledag i uka, også kan hun stelle den selv fire dager. Da gjenstår det to. Jeg tenkte ta 800 kroner måneden for disse to dagene (lørdag og en ukedag). Hvordan kontrakter er vanlig å ha når man har hest et par dager i uken på for? Hvor lang oppsigelsestid er vanlig? Jeg ser for meg en kontrakt som gjelder for ett år, med to måneders gjensidig oppsigelse. Så ser jeg for meg at kontrakten gjelder for 11 måneder, med fri i juli. Noen meninger om dette? Blir veldig taknemmelig for svar da jeg selv er veldig grønn når det gjelder alt med hester og denslags.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se hva stalleie, hovslager og slikt kommer på hver mnd, så tar du den summen og deler på dager i måneden, så ser du hva det koster pr dag. Den prisen skal du ta halvparten av, og ta fra forrytteren.

Skrevet

Tusen takk for svar, men skjønte ikke helt:

Stallleie er 2500,- så hvis jeg regner 3000 med hovslager, da blir det ca 100 kroner dagen. Hvis forrytteren har i snitt 8 dager i måneden, mener du at hun da skal betale 800 eller mener du at hun skal betale halvparten, dvs 400? *trenger alt inn med teskje*

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

jeg har aldri tatt reell dagspris for forrytter på mine hester. Har heller holdt beløpet litt lavere, fordi da er det jeg som har rett på å bestemme til syvende og sist, og fordi jeg også er takknemmelig for å få litt avlastning. Samt at mine forryttere har vært fri til å trene og ri stevner, så lenge det ikke kræsjer med mitt opplegg.

Synes det bør holde med 1 mnd oppsigelsestid og foreldres underskrift om rytter en yngre enn 16 år. Og at forrytter er ansvarlig for hestens helse og utstyr de dagene de har hesten, men at hovedansvaret ligger på meg som eier.

Jeg har vært sløv og har aldri hatt noen forrytterkontakt, men alltid hatt god kontakt med foreldre til ryttere om de har vært unge.

Skrevet

Takk for svar! Jeg er enig i at det er bedre å ta litt mindre betalt og få noen stabile som jeg har god kontkt med. En rideskole i nærheten tar 500 i måneden for forhest en dag i uka. Da er det kun et par timer og det er mange regler i forhold til hva de kan og ikke kan. Derfor tenkte jeg prise det lavere og ta 400 for en dag eller 800 for to. Er det en grei sum?

Hva mener du med ansvarlig for hestens helse? Er de fri til å kontakte dyrlege for eksempel? Og for din regning da, regner jeg med?

Skrevet

Tusen takk for svar, men skjønte ikke helt:

Stallleie er 2500,- så hvis jeg regner 3000 med hovslager, da blir det ca 100 kroner dagen. Hvis forrytteren har i snitt 8 dager i måneden, mener du at hun da skal betale 800 eller mener du at hun skal betale halvparten, dvs 400? *trenger alt inn med teskje*

Det blir 800, stemmer :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg er enig i at det er bedre å ta litt mindre betalt og få noen stabile som jeg har god kontkt med. En rideskole i nærheten tar 500 i måneden for forhest en dag i uka. Da er det kun et par timer og det er mange regler i forhold til hva de kan og ikke kan. Derfor tenkte jeg prise det lavere og ta 400 for en dag eller 800 for to. Er det en grei sum?

Hva mener du med ansvarlig for hestens helse? Er de fri til å kontakte dyrlege for eksempel? Og for din regning da, regner jeg med?

Det er akkurat slike ting som bør stå i en forrytterkontrakt.

Jeg har alltid hatt forrytterkontrakt, hvor jeg har hatt underskrift av foreldre dersom forrytter er under 18 år. Kontrakten er løpende, og det er en måneds gjensidig oppsigelsestid, med unntak om dersom forrytter gjør noe grovt uaktsomt. Da kan forrytter sies opp med umiddelbar virkning. Videre er det snakk om hvem som skal erstatte mistet/tapt/stjålet utstyr, når veterinær skal kontaktes (selv om eier ikke er å få tak i), hvem som skal betale vet.regningen (dersom skaden kommer av uaktsomt bruk av forrytter skal forrytter betale egenandelen av forsikringen). Jeg har også med et punkt hvor står at forrytter er ansvarlig for sine dager selv om hesten er skadet og syk, og dermed ikke kan ries. Det gir heller ingen avkortning i betaling, så lenge det ikke er snakk om langvarig sykdom/skade. Videre i kontrakten står det hva slags arbeidsoppgaver forrytter er pliktig til å gjøre (f.eks. rengjøre boks, legge frem for, pusse utstyr, ri, møkke beite mm.), hvilke dager som er avtalt og pris.

Har også med et punkt om hvem som er ansvarlig for tredjemanns eiendom, sykdomsfravær/reise bort, hvem som kan ri hesten, hvordan det gjøres med bytte av dag og at forrytter plikter å sette seg inn i stallens regler og følge disse. Det er så og si alt jeg har i kontrakten min. Har aldri hatt behov for å "bruke" kontrakten, men dersomhvisattetenkomatte du skulle være uheldig med valg av forrytter, eller det oppstår en tvist (f.eks. om dere blir frastjålet masse hesteutstyr den dagen forrytter har hesten), så er det veldig kjekt å ha en kontrakt å vise til :jepp::rope:

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Eier av hest er ansvarlig for at forsikring på hesten er i orden. Så om noe skulle skje, så skal veterinær kontaktes ja. Og forrytter har i mitt tilfelle fått fullmakt til å til og med avlive hest, om dette skulle skje, selv om de ikke skulle fått tak i meg.

Om du søker på "forrytterkontrakt" på nett, så ligger det noen der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...