Gå til innhold

Hvordan forhindre gnagsår i skisko?

ja-vi-elsker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å gå på langrenn for et par år siden, og fikk gnagsår etter kort tid i de nye skiskoene. Prøvde alt; compeed, andre gnagsårplaster, nylonstrømper, sportsteip, egne sokker for langrenn osv... Prøvde det hver for seg, og alt på en gang - ingenting hjalp!

Til slutt bestemte jeg meg for å kjøpe nye nye sko. Den første gangen jeg brukte de gikk jeg en kortere tur uten noe "beskyttelse", og fikk gnagsår... På de neste turene gikk det fint så lenge jeg hadde gnagsårplaster, sportsteip og nylonstrømper på plass. Men sist jeg var på ski gikk jeg en lengre strekning og det resulterte i solide gnagsår.

Noen som har noen tips til hvordan skisko skal sitte? Jeg trodde de ikke skulle være for trange, men når de ikke sitter helt tett glipper jeg i hælen, og det er veldig vondt når man har gnagsår og kanskje også det som forårsaker dem.

Og hva kan man gjøre for å forhindre gnagsårene før man skal på ut på tur? Evt. hva man gjøre når man er ute i sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lært at skisko skal sitte godt, nettopp for å unngå gnagsår. Den eneste grunnen til å ha litt plass i dem er om du skal ha på deg tykke sokker, jeg har hatt "skisokker " med i butikken når jeg har kjøpt skisko. Mine skisko sitter ihvertfall på slik at de klemmer litt rundt foten i det jeg går ut, men det går seg litt til i løypen. Hva med å prøve med et ekstra par tykke sokker, kanskje det går bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Du får kjøpt en fettstift på apoteket, som du kan smøre på utsatte steder før du tar de på. Dette hjelper. Er det salsyrsalve det heter tro?

Ellers kan kanskje zinksalve også hjelpe for å forhindre gnag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har faktisk funnet løsningen!! Etter å ha spurt rundt i sikkert 10 forskellige sportsbutikker, en skiinstruktør og alle vennene jeg har, fant jeg noe som funket for meg.

Om man har prøvd alt av gnagsårplaster, bandasjer, langrennsokker, spesialsåler, sportsteip, nylonstrømper osv osv er det bare én ting som faktisk hjelper: NYE SKISKO! Og ikke kjøp den samme modellen (bare nyere) som du har hatt tidligere, for det er nok den type sko som forårsaker gnagsårene.

Jeg kjøpte Alpina sin elitemodell, som har passform som en joggesko inni (gjelder de fleste racingsko). Den sitter som støpt på foten, og glipper ikke opp slik man får friksjon i skoen -og dermed saftige gnagsår. Alpina sin modell har også et spesielt stoff i hælen, som gjør at sokken fester seg fast, og selv om du blir våt eller svett i skoen sitter den som støpt.

Man trenger ikke nødvendigvis bruke over 2000 på nye sko slik som jeg gjorde, for Madshus har også mange rimerligere modeller med det samme prinsipppet. Jeg valgte Alpina for han på butikken nesten lovte meg at jeg ikke fikk gnagsår, og det fikk jeg ikke heller.

Så kort oppsummert; kjøp racingsko om du er plaget med gnagsår og har prøvd alt som kan prøves! Det funket for meg, og jeg kunne fullføre Birkebeinerrennet med et stort smil! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...