Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ man ha egenkapital for å få lån til f.eks leilighet eller et bittelite hus?

Jeg og kjæresten vil gjerne kjøpe, og ikke leie. Men ingen av oss har noe å spart opp. Han jobber fult med 24.000 utbetalt i mnd, og jeg jobber deltid.

Hvis f.eks faren min er kausjonist (hvis det er det som det heter), kan vi få mer i lån da? Han tjener 800.000 i året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MÅ man ha egenkapital for å få lån til f.eks leilighet eller et bittelite hus?

Jeg og kjæresten vil gjerne kjøpe, og ikke leie. Men ingen av oss har noe å spart opp. Han jobber fult med 24.000 utbetalt i mnd, og jeg jobber deltid.

Hvis f.eks faren min er kausjonist (hvis det er det som det heter), kan vi få mer i lån da? Han tjener 800.000 i året.

Hei til deg =) Jeg er midt oppe i dette selv. Dessverre så krever de fleste bankene nå 20% egenkapital dersom du skal få lån til egen bolig. Samtidig må dere begge kunne dokumentere deres inntekt med de tre siste lønnslippene. Og deres siste likning.

Det er ikke hva faren din tjener i året som avgjør om han kan kausjonere, men om han innehar verdier som banken vil bruke som pant. F.eks. Nedbetalt leilighet, hus, hytte etc.

Systemet som vi har fått idag når det kommer til å låne penger er på tryne for oss som skal inn i boligmarkedet. dessverre =/

Skrevet

Ja, man må ha egenkapital, og nei, man får ikke høyere lån om man har kausjonist. Det går kun på deres inntekt hvor høyt lån dere kan få.

Gjest Consensio
Skrevet

Rart. Når min mann var i DNB Nor og spurte så sa de at det var mulig å få lån uten EK når det var til første boligkjøp.

Skrevet

Vi har nettopp fått tilbud om 100% lånefinansiering når foreldrene mine stiller som kausjonister for 10% av lånesum. Uten kausjonist måtte vi stilt med 10% EK. Har fått førstehjemslån, selv om samboeren min eier fra før.

Gjest Gladjenten30
Skrevet

Hei til deg =) Jeg er midt oppe i dette selv. Dessverre så krever de fleste bankene nå 20% egenkapital dersom du skal få lån til egen bolig. Samtidig må dere begge kunne dokumentere deres inntekt med de tre siste lønnslippene. Og deres siste likning.

Det er ikke hva faren din tjener i året som avgjør om han kan kausjonere, men om han innehar verdier som banken vil bruke som pant. F.eks. Nedbetalt leilighet, hus, hytte etc.

Systemet som vi har fått idag når det kommer til å låne penger er på tryne for oss som skal inn i boligmarkedet. dessverre =/

Krever bankene 20% nå? Også hvis man har god inntekt? Det hørtes jo helt sprøtt ut! Hvilke banker gjelder dette?

Skrevet

Snakk med kommunen dere bor i(husbanken).

Det kan være enklere å få lån der enn i de vanlige bankene.

Jeg fikk lån der for ca 1 år siden( 12000,- i mnd brutto, og fikk 600 000,- i lån).

De har bl.a noe som heter førstegangslån, eller noe slikt(ment for de som vil inn i boligmarkedet)

Mye info å finne på hjemmesidene deres også!

Skrevet

Det er mulig å få lån. Også uten kausjonist.

Reglene tilsier at man må ha 10% EK for å få førstehjemslån, men den regelen kan bankene tøye ved å gi dere et tilleggslån med høyere rente. Eller dere kan bruke faren din som kausjonist hvis han er villig til det.

Med deres samlede inntekt burde banken kunne gi dere iallefall 1.5 i lån.

Skrevet

Her må jeg bare svare, for makan til misinformasjon fra enkelte skal man lete lenge etter :kjefte:

Banken krever i de fleste tilfeller 10% EK, _men_; de 10% kan man søke om å få som lån av husbanken i den kommunen du vil bo i. Dette kalles toppfinansiering, og det er selve kommunen som da stiller med finansiering.

Dette er for å hjelpe mennesker i etableringsfasen, som ikke har andre muligheter/evt har kommet i en vanskelig situasjon. Link til husbankens sider

De har dog noen kriterier, og det viktigste er at boligen du kjøper ikke er for dyr/stor i forhold til behovet deres. Og dere må snakke med banker først, om mulige lån.

Så dere har muligheter, selv uten EK og kausjonist.

• Liker 2
Skrevet

Før boblen spakk kunne man låne seg opp til pipa og vel så det. Etter at boblen sprakk har bankene satt strengere krav for at man skal få lån. Jeg har hørt at enkelte banker kan låne 100%, men da får man høyere rente. Så det går an å forhøre seg med forskjellige banker hvilke muligheter som er. Elllers er husbanken et godt tips. ;)

• Liker 1
Skrevet

Eg fekk 100% lånefinansiering utan problem, men måtte ha kausjonist på 10% av beløpet.

Skrevet

Krever bankene 20% nå? Også hvis man har god inntekt? Det hørtes jo helt sprøtt ut! Hvilke banker gjelder dette?

Når ble det sprøtt å sikre seg økonomisk? :klo:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at folk vil kjøpe uten EK. Hvorfor vil dere ha 100% lån? Hva med å spare opp egenkapital først så er dere mye mye tryggere? Med den inntekten TS beskriver burde det være fint mulig å legge av penger til EK. Om noe uforutsett skjer, og dere plutselig må selge, er det fort gjort å ende opp med restgjeld og ingen leilighet hvis man har 100% lån. Jeg forstår ikke at folk ønsker å sitte så utrygt i det. Har man ikke lært noe som helst av andres uheldige situasjoner de siste årene?

Gjest Spinell
Skrevet

10% er ganske vanlig, men har man kausjonist kan man få mer. Dette for at bankene skal sikre seg.

Med god inntekt burde det ringe mange varselbjeller hvis lånsøkeren ikke har vist seg i stand til å bygge opp egenkapital!

Skrevet

Grunnen er vel ofte at man ønsker å kjøpe når man begynner å jobbe, fremfor å bo midlertidig et annet sted og "kaste penger ut av vinduet". Etter årevis på skolebenken skal det mye til å ha klart å spare opp f.eks. 200.000. Selv har vi godt over 200.000 på BSU, men velger å la det stå til kontoene er fulle og heller ta opp 100% lån nå. Om fire år har vi da ca 400.000 kroner som kan smokkes rett inn på boliglånet, og i mellomtiden har vi en sikkerhet i den BSU vi til enhver anledning har.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen er vel ofte at man ønsker å kjøpe når man begynner å jobbe, fremfor å bo midlertidig et annet sted og "kaste penger ut av vinduet". Etter årevis på skolebenken skal det mye til å ha klart å spare opp f.eks. 200.000. Selv har vi godt over 200.000 på BSU, men velger å la det stå til kontoene er fulle og heller ta opp 100% lån nå. Om fire år har vi da ca 400.000 kroner som kan smokkes rett inn på boliglånet, og i mellomtiden har vi en sikkerhet i den BSU vi til enhver anledning har.

Det er jo forskjell på å velge å ikke bruke egenkapitalen man har og å ikke ha egenkapital i det hele tatt, jeg tror det ble siktet til det siste. Det virker som om problemet til TS er mangel, ikke at de vil la pengene stå. Jeg synes også det er ganske utrygt å låne opp til pipa for så (sannsynligvis, ellers hadde man vel spyttet pengene inn i EK) å stå uten buffer.

Skrevet

Jeg har store problemer med å se at man kaster mer penger ut vinduet når man leier enn når man kjøper. Vi betaler i husleie og renter når vi eier det vi hadde betalt i husleie om vi hadde leiet, og så "investerer vi" i nedbetaling av lån. Om man ikke har egenkapital og dermed betaler mer i rente, hvordan kan det da være å kaste penger ut av vinduet å leie? Det blir jo å kaste penger ut av vinduet å eie da, spør du meg.

Om man ikke pusser opp og øker verdien på leiligheten, da kan det kanskje lønne seg å kjøpe. Men det koster jo penger det også. Så hvorfor ikke heller spare på høyrentekonto en stund mens man leier, og så heller kjøpe når det lønner seg? Selvfølgelig er det kjekt å eie selv og slippe å forholde seg til huseier osv, men det er jo ikke bare dans på roser å eie heller. Man er jo selv ansvarlig for alt, så det er vel som en dans på roser uten sko.. :gjeiper:

Skrevet

De offisielle reglene til bankene er nok at man skal ha så og så mye egenkapital, men de kan fravike reglene hvis de vil.

Jeg har 100% finansiering, og lånet er tatt opp etter/under finanskrisen.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor dere bor eller hvor stor leilighet dere har tenkt dere, men kombinasjonen av ingen oppsparte penger, en deltidsjobb og en med 24.000 ville jeg aldri i verden kjøpt leilighet. Snakk om små marginer!

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke på utkikk etter stor leilighet, har bare tenkt på muligheten om å flytte om et halvt års tid, da vil ikke vil leie mer.. Jeg er 19, han er 23. Han har slitt med gjeld, men alt er nedbetalt nå, og bet.annmerkninger er fjernet. Han har betalt ned en del penger på kort tid, og banken sa ja uten spørsmål når det gjaldt bil-lån (men ble ikke noe av) pga han hadde vist stort intenativ til nedbetaling og vært veldig flink. Derfor ingen oppsparte penger. Eller, jeg har 13.000 på konto, men det tels vel ikke...

Takk for svar, som sagt, er bare en tanke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...