AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Hei! Har en mastergrad og har fått tilbud om relevant jobb i et privat firma. Har liten arbeidserfaring. Tilbudet er på 370 tusen norske kroner, som jeg synes er masse penger ! Mine mannlige venner sier at man alltid skal be om mer når man har fått et tilbud som er satt individuelt (altså er i det private, og det ikke finnes tariff). Mens mine kvinnelige venner sier "wow, det må du jo bare signere på med det samme". Har en ukes frist til å sende brevet retur. Det ble ikke snakket om lønn på intervjuet. Hva synes dere?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Ring fagforeningen din og spør om hva de synes om tilbudet ift utdannelse og bransje. Jenter har en tendens til å selge seg for billig, samtidig har man ikke så veldig mye å forhandle med som nyutdannet. Det er jo ikke gitt at tilbudet ditt er satt individuelt heller, hvis du har fått jobb i en stor bedrift får ofte alle nyutdannede samme lønn, som er fastsatt på forhånd. Det er altså ikke noen generell regel som sier at man skal forkaste første lønnstilbud som nyutdannet, det kommer an på din spesifikke situasjon. 1
feuerstein Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Jeg håper virkelig ikke du er teknolog eller økonom, for da er tilbudet veldig lavt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Jeg håper virkelig ikke du er teknolog eller økonom, for da er tilbudet veldig lavt. Har mastergrad i organisasjonsfag og økonomifag fra universitet.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Har mastergrad i organisasjonsfag og økonomifag fra universitet. Har funnet at snittlønnen statlig for samme stillingstype er 410.000kr, det er vel et argument for å be om mer i startlønn?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Har funnet at snittlønnen statlig for samme stillingstype er 410.000kr, det er vel et argument for å be om mer i startlønn? Hvis det er snittlønnen for nyutdannede, så er det det. Hvis det er for alle, skal du også kunne argumentere for hvorfor du fortjener lønn på snittet uten å ha noen erfaring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Jeg håper virkelig ikke du er teknolog eller økonom, for da er tilbudet veldig lavt. Det er faktisk ikke nødvendigvis et spesielt lavt tilbud for økonomer, det kommer helt an på hva slags bransje hun er i og hvor i landet det er. Medianlønnen for nyutdannede innen revisjon er for eksempel 371 000 for 2010 (i følge Econa). Det kommer jo også an på detaljene i kontrakten, tillegg og andre fordeler.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Da jeg begynte i min stilling tilknyttet universitetet, med mastergrad, fikk jeg ca 350 000 i årslønn. Dette var ca 5 år siden. Men etter prøvetiden på ca ett år, ble stillingen fast, og da gikk jeg opp litt i lønn, slik at jeg nå, 5 år senere, endelig har rundet 400 000. Har inntrykk av at dette er ganske vanlig i det offentlige. Og jeg har aldri forhandlet, for her er det jo utdanning + ansiennitet som fastsetter lønna. Men folk jeg kjenner i det private, tjener en god del mer, og forhandler mye mer. Høres veldig slitsomt ut, men det er IKKE kjekt å plutselig oppdage at alle kollegaene dine med lik utdanning/erfaring tjener mye mer enn deg. Jeg ville også ringt fagforeninga og spurt om råd/synspunkt på lønna.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Da jeg begynte i min stilling tilknyttet universitetet, med mastergrad, fikk jeg ca 350 000 i årslønn. Dette var ca 5 år siden. Men etter prøvetiden på ca ett år, ble stillingen fast, og da gikk jeg opp litt i lønn, slik at jeg nå, 5 år senere, endelig har rundet 400 000. Har inntrykk av at dette er ganske vanlig i det offentlige. Og jeg har aldri forhandlet, for her er det jo utdanning + ansiennitet som fastsetter lønna. Men folk jeg kjenner i det private, tjener en god del mer, og forhandler mye mer. Høres veldig slitsomt ut, men det er IKKE kjekt å plutselig oppdage at alle kollegaene dine med lik utdanning/erfaring tjener mye mer enn deg. Jeg ville også ringt fagforeninga og spurt om råd/synspunkt på lønna. Oj ! Jeg ringte fagforeningen, og fikk vite at snittlønnen for folk med min bakgrunn var på 354 tusen! Da er det jo bra tilbud ! 1
feuerstein Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Det er faktisk ikke nødvendigvis et spesielt lavt tilbud for økonomer, det kommer helt an på hva slags bransje hun er i og hvor i landet det er. Medianlønnen for nyutdannede innen revisjon er for eksempel 371 000 for 2010 (i følge Econa). Det kommer jo også an på detaljene i kontrakten, tillegg og andre fordeler. Revisjon er da kun bachelor, ikke master?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Revisjon er da kun bachelor, ikke master? Nei, denne statistikken er for nyutdannede med femårig siviløkonomstudie, revisjon blir vel i denne sammenhengen primært dem med mastergrad i regnskap og revisjon (MRR), selv om også mange begynner i revisjon med andre fordypninger på mastergrad. De som finner arbeid i markedsføringsbransjen tjener forøvrig enda dårligere.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #12 Skrevet 28. februar 2011 Oj ! Jeg ringte fagforeningen, og fikk vite at snittlønnen for folk med min bakgrunn var på 354 tusen! Da er det jo bra tilbud ! Det høres jo slik ut Og så har du kanskje noen frynsegoder med i lønnen din eller ekstra ferie, husk at det også skal regnes med når du vurderer lønnspakken din.
Spent... Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 Hei! Har en mastergrad og har fått tilbud om relevant jobb i et privat firma. Har liten arbeidserfaring. Tilbudet er på 370 tusen norske kroner, som jeg synes er masse penger ! Mine mannlige venner sier at man alltid skal be om mer når man har fått et tilbud som er satt individuelt (altså er i det private, og det ikke finnes tariff). Mens mine kvinnelige venner sier "wow, det må du jo bare signere på med det samme". Har en ukes frist til å sende brevet retur. Det ble ikke snakket om lønn på intervjuet. Hva synes dere? Hei, jeg syntes 370 000 er bra. Har selv en mann med noe lignende utdannelse som deg, og han fikk ca det samme, men ila 1 år, økte de lønnen hans med ca. 30 000 . Av min erfaring (ansetter selv folk) så setter man gjerne en start lønn, og man øker denne gjerne etter prøvetid o.l. Det som folk og ikke tenker på; en snitt lønn "lyver". Det kan være noen som tjener 700 000 og noen som tjener 300 000. Snittet blir 500 000. Jeg syntes du skal gå for det, også ser du hva som skjer! 370 000 er uansett er veldig bra start punkt! Lykke til!
aluminium Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 (endret) Nei, denne statistikken er for nyutdannede med femårig siviløkonomstudie, revisjon blir vel i denne sammenhengen primært dem med mastergrad i regnskap og revisjon (MRR), selv om også mange begynner i revisjon med andre fordypninger på mastergrad. De som finner arbeid i markedsføringsbransjen tjener forøvrig enda dårligere. Mener du i fullt alvor at en nyutdannet siviløkonom har startlønn på 370? Jeg kan være med på at noen masterutdanninger innenfor ledelse kan ha 370k i startlønn, men siviløkonomen er som regel meget godt betalt. En siviløkonom utdannet fra BI har en snittlønn på ca 445k, inkludert tillegg, og ca 395k uten tillegg. Dette var for -09, nyere tall finnes ikke enda. Kilde: http://www.bi.no/OsloFiles/Karriereservice/Avgangskull%202009.pdf Endret 28. februar 2011 av aluminium
SmallTalk Skrevet 28. februar 2011 #15 Skrevet 28. februar 2011 Jeg kjenner folk med bachelor innen økonomi som begynte på 360.000 i året høsten 2008. Dette var riktig nok i oljebransjen. Personlig så må jeg si at det var et elendig tilbud, men nå er jeg ingeniør i oljebransjen og begynte på mer enn dette med "kun" bachelor.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Mener du i fullt alvor at en nyutdannet siviløkonom har startlønn på 370? Jeg kan være med på at noen masterutdanninger innenfor ledelse kan ha 370k i startlønn, men siviløkonomen er som regel meget godt betalt. En siviløkonom utdannet fra BI har en snittlønn på ca 445k, inkludert tillegg, og ca 395k uten tillegg. Dette var for -09, nyere tall finnes ikke enda. Kilde: http://www.bi.no/OsloFiles/Karriereservice/Avgangskull%202009.pdf Jeg mener i fullt alvor at medianlønnen for nyutdannede siviløkonomer som arbeider innen revisjon i privat sektor i 2010 (altså begynnerlønn) er 370 000, ja. Hvis du leste det jeg hadde skrevet, skrev jeg at det varierte med bransjen, så jeg uttaler meg ikke om alle siviløkonomer, jeg påpekte bare at 370K ikke nødvendigvis er en dårlig startlønn for en økonom. Alle vet at lønnen varierer med bransje, og at for eksempel finans betaler mye mer, mens medianlønnen for dem i markedsføring/reklame for eksempel er 320K. Aritmetisk gjennomsnitt er litt annet, men fordi undersøkelsen jeg har tallene fra selv gjør oppmerksom på at ekstremverdier påvirker gjennomsnittene har jeg ikke sitert dem. Det står heller ikke spesifikt om det er grunnlønn eller totallønn, men jeg tror det er grunnlønn det er snakk om. Jeg har tallene mine fra Econa (undersøkelsen ser på eksamensår 2008-2010), men lønnstatistikken er ikke offentlig tilgjengelig for ikke-medlemmer, så jeg kan ikke legge ut link. Er du medlem selv, kan du finne det i figur 5 i lønnsstatistikken for studenter 2010.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Jeg kjenner folk med bachelor innen økonomi som begynte på 360.000 i året høsten 2008. Dette var riktig nok i oljebransjen. Personlig så må jeg si at det var et elendig tilbud, men nå er jeg ingeniør i oljebransjen og begynte på mer enn dette med "kun" bachelor. 2008 er ikke sammenlignbart i det hele tatt, det var fullstendig andre tider da. Og en helt annen bransje, som du sier. Det er veldig få som lønner høyere enn oljebransjen for økonomer. Alt må sees i sin rette sammenheng, og jeg skjønner ikke helt hvorfor man drar inn sin egen lønn når man ikke har tilsvarende jobb. Det er som om man skulle si "det er en kjempelønn, mye bedre enn min 20%-stilling i helsevesenet!". Det har da ingenting med saken å gjøre? 2
Spent... Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 Jeg skjønner fremdeles (som jeg og skrev over) ikke at folk ikke skjønner hva en snittlønn er. Noen tjener kjempe mye, mens andre har en lavere inntekt (selv med samme grad). Det kan være basert på relasjoner, privat/offentlige sektor o.l Døtrene til Norges rikeste mann (Kommer ikke på navnet i farten)har en bachelor grad i økonomi, og tjener nok flere mill i året. Disse tallene blir og med på beregningen av gjennomsnittlønn. Gjennomsnittlønn er som statestikk = et tall som "lyver". 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #19 Skrevet 1. mars 2011 Jeg skjønner fremdeles (som jeg og skrev over) ikke at folk ikke skjønner hva en snittlønn er. Noen tjener kjempe mye, mens andre har en lavere inntekt (selv med samme grad). Det kan være basert på relasjoner, privat/offentlige sektor o.l Døtrene til Norges rikeste mann (Kommer ikke på navnet i farten)har en bachelor grad i økonomi, og tjener nok flere mill i året. Disse tallene blir og med på beregningen av gjennomsnittlønn. Gjennomsnittlønn er som statestikk = et tall som "lyver". Hvor leser du av tråden at folk ikke skjønner hva en snittlønn er? Og siden du tydeligvis er så motstander av bruken av forskjellige statistiske metoder for å se hvor man bør ligge lønnsmessig, hva foreslår du da? Og synes du TS bør være fornøyd eller misfornøyd med en lønn som ligger på snittet?
Gjest Spinell Skrevet 1. mars 2011 #20 Skrevet 1. mars 2011 Jeg skjønner fremdeles (som jeg og skrev over) ikke at folk ikke skjønner hva en snittlønn er. Utfra det jeg leser i ditt innlegg mistenker jeg at du ikke vet hva median er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå