AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har i en tid gått til samtaler ved familievernkontoret hvor jeg bor. Har i korte trekk handlet om situasjonen til barn i familien min. Deres far er mistenkt for å ha hatt seksuell omgang med mindreårige. Både venninner til sine barn, og stedatter på 14. Han har delt omsorg for sine barn. Og det har over lengre tid gått så mye rykter om denne mannen at det har kommet bekymringsmeldinger til barnevernet. Disse har vært anonyme. Nå vil familievernkontoret sende bekymringsmelding på bakgrunn av samtalene med meg. Og i deres rapport til barnevernet har de skrevet slik at det er veldig tydelig hvem jeg er. Jeg ønsker at barna blir ivaretatt og passet på. At de finner ut om dette har skjedd eller ikke. Men jeg ønsker ikke at han det gjelder skal få vite hvem som har vært i samtaler ved familievernkontoret. Dette fordi han er en meget ustabil mann, og har fått besøksforbud til sin ekskone. Har familievernkontoret lov til å opplyse hvem som har vært til samtaler hos de til barnevernet? Håper noen kan svare meg.
Gjest huldra Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har i en tid gått til samtaler ved familievernkontoret hvor jeg bor. Har i korte trekk handlet om situasjonen til barn i familien min. Deres far er mistenkt for å ha hatt seksuell omgang med mindreårige. Både venninner til sine barn, og stedatter på 14. Han har delt omsorg for sine barn. Og det har over lengre tid gått så mye rykter om denne mannen at det har kommet bekymringsmeldinger til barnevernet. Disse har vært anonyme. Nå vil familievernkontoret sende bekymringsmelding på bakgrunn av samtalene med meg. Og i deres rapport til barnevernet har de skrevet slik at det er veldig tydelig hvem jeg er. Jeg ønsker at barna blir ivaretatt og passet på. At de finner ut om dette har skjedd eller ikke. Men jeg ønsker ikke at han det gjelder skal få vite hvem som har vært i samtaler ved familievernkontoret. Dette fordi han er en meget ustabil mann, og har fått besøksforbud til sin ekskone. Har familievernkontoret lov til å opplyse hvem som har vært til samtaler hos de til barnevernet? Håper noen kan svare meg. Hvorfor har du gått til samtaler for noe en annen har gjort/gjør? Om dette er noe DU trenger prate om må du jo ha god peil på hva som foregår, og ihvertfall siden FVK vil sende inn bekymringsmelding?! Håper for all del du har meldt din bekymring til barnevernet selv! At du skulle bli oppdaget er det du trenger å bekymre deg minst for. Hva de har lov til/ikke lov til vet jeg ikke, men de er iallefall pliktig til å melde fra.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Har familievernkontoret lov til å opplyse hvem som har vært til samtaler hos de til barnevernet? Håper noen kan svare meg. Familievernkontor er underlagt streng taushetsplikt, men kan opplyse til barnevernsleder om hvem som har kommet med opplysningene dersom det er absolutt nødvendig informasjon for saken. Saksbehandlere på et noe lavere nivå vil nok ikke ha tilgang til informasjonen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Tror ikke de har lov til å oppgi navnet ditt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Fam.vernkontoret har vel meldeplikt. Men hensikten er vel at saken blir undersøkt, ikke å oppgi hvem som har vært i samtaler.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 TS her. Jeg er tante til barna det gjelder. Og min søster, mor til barna, er fullstendig utslitt etter lengre tid med problemer med eksmannen. Jeg har derfor gjort dette for barna. Min søster er selvsagt fullt klar over det. Og vi har vært der sammen noen ganger. MEn det har vært helt nødvendig for henne å ha oppbacking i denne situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Tror ikke de har lov til å oppgi navnet ditt. Dersom det kommer til rettssak kan det bli nødvendig, og familievernkontoret er pliktige til å oppgi navn hvis de får rettslig pålegg, ellers ikke.
Tiarra Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Kunne DU selv ikke melde i fra bekymringen til barnevernet? Det går vel an å gjøre det anonymt også? Kan du ikke ringe til familiekontoret og be om å være anonym i saken, så det vet det? 1
Dubbedingsen Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Det hjelper barna ingenting at du sitter ved famillievernkontoret for samtaler og vet ting som kansje vil hjelpe barna hvis de f[r hjelp, da burde du heller ta kontakt med barnevernet selv.
Gjest huldra Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 TS her. Jeg er tante til barna det gjelder. Og min søster, mor til barna, er fullstendig utslitt etter lengre tid med problemer med eksmannen. Jeg har derfor gjort dette for barna. Min søster er selvsagt fullt klar over det. Og vi har vært der sammen noen ganger. MEn det har vært helt nødvendig for henne å ha oppbacking i denne situasjonen. Jeg ser ingen steder at du tenker på barna!! Hva har du gjort for barna? Hatt samtaler på FVK for din søster? Skjønner ikke opplegget her, men barna må jo spares for dette og det bør meldes med en gang om du har info som gjør at de vil bli skjermet fra sin far.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Hei! TS her. Denne saken er omfattende, og jeg har kun skrevet kort om det. Og da om FVK har taushetsplikt eller ikke ift å opplyse om mitt navn. Når det gjelder at jeg har vært på FVK er det jo nettopp pga barna at jeg har gjort det. Siden deres mor er så psykisk utslitt at hun ikke makter å gjøre noe med det. Hun går til psykolog, og har faste timer som dagpasient på PPT. Derfor har jeg gjort dette. I og med at jeg bor sammen med søsteren min for å være der for tantebarna mine. Har gjort det siden hun er for nedslitt for tiden. Og ja, jeg har sendt anonym bekymringsmelding om dette selv.
Gjest gjest Skrevet 28. februar 2011 #12 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har i en tid gått til samtaler ved familievernkontoret hvor jeg bor. Har i korte trekk handlet om situasjonen til barn i familien min. Deres far er mistenkt for å ha hatt seksuell omgang med mindreårige. Både venninner til sine barn, og stedatter på 14. Han har delt omsorg for sine barn. Og det har over lengre tid gått så mye rykter om denne mannen at det har kommet bekymringsmeldinger til barnevernet. Disse har vært anonyme. Nå vil familievernkontoret sende bekymringsmelding på bakgrunn av samtalene med meg. Og i deres rapport til barnevernet har de skrevet slik at det er veldig tydelig hvem jeg er. Jeg ønsker at barna blir ivaretatt og passet på. At de finner ut om dette har skjedd eller ikke. Men jeg ønsker ikke at han det gjelder skal få vite hvem som har vært i samtaler ved familievernkontoret. Dette fordi han er en meget ustabil mann, og har fått besøksforbud til sin ekskone. Har familievernkontoret lov til å opplyse hvem som har vært til samtaler hos de til barnevernet? Håper noen kan svare meg. STAKKARS barn. Håper, og regner sterkt med at samvær er stoppet! Moren er pliktig til å holde barna borte fra han om hun vet han misbruker barn. Hvis ikke kan det slå tilbake mot henne. Hun må jo få advokat på saken og få hjelp. Og du bør jo gå til barnevernet selv og gi den infoen du har. Sjokkert over hvor hjelpesløse dere voksne her virker. DERE er til samtaler, men barna fortsetter samvær??
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 TS her igjen. Barna har ikke vært hos far på 8 mnd. Da ville de ikke reise dit. Hadde ikke info om hva far har gjort da. Eller hva han kan ha gjort. Vi er jo ikke verken advokater eller dommere. Er jo fagfolk som må finne ut av det. Igjen. Det var ikke det jeg trengte svar på. Barna er godt ivaretatt. Jeg selv har levert bekymringsmelding, dog anonymt. Men pga at jeg har stått barna og min søster så nær i hele denne prosessen har jeg vært med til FVK. Det handler jo om at noen faktisk er nødt til å ta ansvar for barna, og det har jeg gjort. Grunnen til at jeg ikke vil at han skal vite om at jeg har gitt info til FVK, er at vi bor på et lite sted. Og han har hatt både besøksforbud til sin ekskone (min søster), og hun måtte i en periode ha voldsalarm. Denne saken er mye mer komplisert enn jeg kan , og vil utdype her. Var bare jeg som har gått og tenkt mye i helgen, og fått nerver for hva han kan finne på når han får vite.
Gjest huldra Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 TS her igjen. Barna har ikke vært hos far på 8 mnd. Da ville de ikke reise dit. Hadde ikke info om hva far har gjort da. Eller hva han kan ha gjort. Vi er jo ikke verken advokater eller dommere. Er jo fagfolk som må finne ut av det. Igjen. Det var ikke det jeg trengte svar på. Barna er godt ivaretatt. Jeg selv har levert bekymringsmelding, dog anonymt. Men pga at jeg har stått barna og min søster så nær i hele denne prosessen har jeg vært med til FVK. Det handler jo om at noen faktisk er nødt til å ta ansvar for barna, og det har jeg gjort. Grunnen til at jeg ikke vil at han skal vite om at jeg har gitt info til FVK, er at vi bor på et lite sted. Og han har hatt både besøksforbud til sin ekskone (min søster), og hun måtte i en periode ha voldsalarm. Denne saken er mye mer komplisert enn jeg kan , og vil utdype her. Var bare jeg som har gått og tenkt mye i helgen, og fått nerver for hva han kan finne på når han får vite. Det var barna jeg først og fremst tenkte på så flott de er blitt skjermet! Greit en ikke er fagfolk eller dommere men som forelder har en et ansvar. Spesielt vitkig være obs på dette ansvaret når den andre forelderen ikke klarer følge det. Ellers ville jeg rett og slett ringt FVK å spurt om dette. Greit å få et skikkelig svar så kan du innrette deg etter det og eventuelt "forberede" deg på det som kommer. Ser for meg at navnet ditt vil holdes utenfor helt til i en eventuell rettsak.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2011 #15 Skrevet 28. februar 2011 Be FVK om å omformulere sin rapport til barnevernet slik at det ikke går frem av brevet hvem de har snakket med. Far har trolig rett til å se rapporten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå