Gå til innhold

Kjøpe leilighet, 1 roms eller 2 roms

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i tvil om jeg skal kjøpe en ett eller toroms. Kjøper jeg ettroms vil jeg ha cirka 10.000 kroner igjen når lån og fellesutgifter er betalt. Ved kjøp av toroms vil jeg ha 8500-9000 kroner igjen til mat, forsikringer, strøm og andre utgifter. Jeg har ikke bil og ingen andre lån.

Planen er å kjøpe en leilighet med oppvarming og å binde renta i 20 år (litt høyere rente men mer sikkert med min inntekt). Jeg har fått innvilget lån.

Tanken er at jeg skal bo der i 20 år og jeg tviler på at jeg vil trives i en ettroms. Men økonomien vil bli litt strammere hvis jeg kjøper to-roms.

Høres det realistisk ut for meg å kunne satse på en to-roms?

Hvor mye har dere igjen når lån og fellesutgifter er betalt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville strukket meg langt for å få eget soverom. Jeg ville heller bodd litt mindre sentralt enn å ikke kunne stenge døren til soverommet.

I et perspektiv fra 3-5 år er det noe annet. Men du tenker på en permanent bolig og da bør man nok ha soverom.

Å binde renten for 20 år nå er ganske lenge. Det betyr faktisk at du betaler mye høyere rente enn du trenger en periode. Er du sikker på at dette er det lureste?

Skrevet

Jeg ville strukket meg langt for å få eget soverom. Jeg ville heller bodd litt mindre sentralt enn å ikke kunne stenge døren til soverommet.

I et perspektiv fra 3-5 år er det noe annet. Men du tenker på en permanent bolig og da bør man nok ha soverom.

Å binde renten for 20 år nå er ganske lenge. Det betyr faktisk at du betaler mye høyere rente enn du trenger en periode. Er du sikker på at dette er det lureste?

Det er et startlån/ husbanklån og renta er ca. 1 prosent lavere enn i andre banker. Siden jeg har trygd og ikke vil få særlig lønnsøkning eller har mulighet til å spe på inntekten med ekstrarbeid, vil det være tryggere å binde renta selv om jeg vil tape litt på det. Det viktigste for meg er forutsigbare utgifter.

Leilighetene jeg har sett på er i utkanten av byen, med lav fellesgjeld og uten behov for oppussing, men kan jeg leve for cirka 8500-9300 i måneden når lån og fellesutgifter er betalt?

Jeg vurderer trivsel som viktigere enn en tusenlapp ekstra i måneden og er vant til å leve sparsommelig, handle på tilbud, kjøpe brukt, men av erfaring vet jeg det alltid kommer noen ekstrautgifter som man ikke har regnet med.

Budsjettet vil se slik ut år lån og fellesutgifter er betalt:

Mat og husholdning 1800-2500

Lege 300

Transport 300

Strøm 600 ?

Innboforsikring 150

Svømming/trening 400

Klær-sko 500-1000

Mobil og internet 500

Sum grovt regnet mellom 5000 - 6000. I tillegg kommer fornøyelser, gaver, eventuelle ferier, sparing til uforutsette utgifter. Ser dette realtistisk ut og er det noe jeg har glemt å ta med?

Jeg er veldig mye hjemme og tanken på en ett-roms virker nedslående på humøret. Jeg handler ikke klær for titusen i året, men tok det med i regnestykket.

Skrevet

Med fornuftig bruk av pengar burde det ikkje vere noko problem å klare seg 8-9000 i mnd. Eg ville heilt klart gått for ei toroms når du har tenkt å bu der i tjue år.

Skrevet

2 roms, absolutt. Det betyr også trivsel å ha et soverom. 8-9000 pr. mnd å leve for bør du klare deg fint med.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Toroms - med en balkong slik at man også kan nyte det man har av fint vær uten å gå langt.

Jeg synes økonomien i dette virker fornuftig. Du vil nok få tilbud om binding av rente med jevne mellomrom, men denne renten er jo allerede nok så lav, så det er nok fornuftig å sikre seg som du sier.

Endret av Blondie65
Skrevet

En balkong må jeg nesten ha hvis prisen er å leve med. :)

Takk for svar. Holder det å sette av 500 kroner til en buffer i måneden? Jeg er sparsommelig med faste utgifter, men liker å ha litt å bruke på kino cirka en gang i måneden, cafe kanskje en gang i uka eller bare kjøpe en roman jeg har lyst å lese.

Hva er greit å ha på en bufferkonto? Holder det med 15-20.000 kroner?

Skrevet

Takk for svar. Holder det å sette av 500 kroner til en buffer i måneden? Jeg er sparsommelig med faste utgifter, men liker å ha litt å bruke på kino cirka en gang i måneden, cafe kanskje en gang i uka eller bare kjøpe en roman jeg har lyst å lese.

En bufferkonto bør ha minst en månedslønn, gjerne to.

Jeg ville prøvd å spare så mye som mulig i starten, alt av penger som er til overs. Du bør spare minimum 1000 kr i måneden hvis budsjettet ditt tillater det.

Sparetips: Romanene kan du få gratis på biblioteket :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er lurt å ha en månedslønn. Ikke at jeg er der selv ... riktig enda ... Men jeg sparer et fast beløp.

Det viktigste er å ha orden på økonomien - dvs. at du vet hvilke regninger som kommer når, slik at ikke NRK-avgiften eller forsikringen eller strømmen ødelegger økonomien flere måneder frem. Jeg har løst dette ved at jeg setter av et fast månedlig beløp på en egen "uregelmessige regninger" konto. Den kontoen er alltid full når disse sjeldnere regningene kommer.

Jeg sparer også et fast måneds beløp til ferie - dette har jeg gjort i mange år og det betyr at jeg har råd til å kose meg skikkelig en gang i året på tur. For meg som har en lønnsutvikling har det som begynte som en tur nå blitt to-tre turer. Men for deg som ikke har slike muligheter er det kanskje nok å vite om at man har råd til en kjekk ferie pr år.

Skrevet

Jeg hadde ikke bundet renta for så lenge som 20 år.

Dersom du skulle finne på å selge før den tid så kan det koste deg dyrt å kjøpe deg ut av boliglånet.

Husk også at 100 kr i dag ikke er verdt like mye om 20 år. Du vil i tillegg ha en inntektsøkning. Ta også med rentefradraget du får på boliglånet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde ikke bundet renta for så lenge som 20 år.

Dersom du skulle finne på å selge før den tid så kan det koste deg dyrt å kjøpe deg ut av boliglånet.

Jeg er også skeptisk til dette. Jeg ville bundet den for perioder av f.eks. 5 år om gangen.

Husk også at 100 kr i dag ikke er verdt like mye om 20 år. Du vil i tillegg ha en inntektsøkning. Ta også med rentefradraget du får på boliglånet.

Vedkommende er trygdet - det er ikke sannsynlig med en inntektsøkning av noen betydning.

Skrevet

Når du sier du vil være mye hjemme og at trivsel er viktig, sier svaret seg selv slik jeg ser det. Gå for en leilighet med eget soverom - spesielt med tanke på tidsperspektivet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også skeptisk til dette. Jeg ville bundet den for perioder av f.eks. 5 år om gangen.

Vedkommende er trygdet - det er ikke sannsynlig med en inntektsøkning av noen betydning.

Jeg leste at vedkommende var trygdet, men selv de får inntektsøkning. Dog ikke så høy at det er noe å juble over.

Som sagt å kjøpe seg ut av en fastrenteavtale kan koste dyrt. Jeg ville også ha vurdert f.eks en bindingstid på 5 år. Det er lenge nok til at man har en trygghet i boutgifter framover. Særlig når man i utgangspunktet kjøper for å bo der lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er lite lønnsomt å binde renta så lenge som ti eller 20 år, men hvis rentene stiger til foreksempel 7 % og jeg har bundet renta i fem år, er det ikke sikkert jeg klarer å betjene renteøkningen. Hvis boligprisene har falt kan jeg få store gjeldsproblemer. Derfor tenker jeg at det er bedre å betale litt mer hver måned og føle økonomisk trygghet, i alle fall når jeg ikke har mulighet til å ta ekstra arbeid og spe på inntekten.

Jeg ønsker virkelig å jobbe og hvis jeg blir bedre, kan jeg kanskje klare å jobbe 30-40 prosent etterhvert. Det er i alle fall målet og da vil økonomien bli litt bedre. Men med min sykehistorie er det ikke sikkert jeg kommer tilbake i arbeidslivet.

Jeg ser også faren med å binde renta for hvis jeg ikke trives og helst vil selge om fem år har jeg hørt at jeg må betale ekstra for den tiden renta er bundet. Hva må jeg betale hvis jeg har bundet renta i 10-20 år? Jeg har hørt noe om at man må betale ekstra, men er usikker på hva det innebærer. Vil det si at jeg må betale kun hvis jeg har hatt lavere rente enn den flytende renta?

Jeg kommer ikke til å kjøpe hvis jeg ikke finner et sted jeg kan trives, men ofte vet man ikke om man trives før man har bodd et sted en stund. Likevel, takk for svar. TS.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Økningen i trygd er stort sett ikke mer enn at det knapt dekker økning av matvarepriser, så jeg kan ikke regne det som en økning som kan bidra til å få bedre økonomi til å dekke utgifter til lån.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville heller ha prøvd å få noe som var litt billigere (dog med soverom) og bundet renten kortere enn å skrape meg helt og bli tvunget til å bo et sted du ikke trives.

Og trivsel er så mangt: det kan være den gromme kåken - men med en idiot eller fler til nabo som ødelegger alt. Det som begynner som en god leilighet kan vise seg å være feil - etc.

Her finner du husbankens regler for fastrente - det er husbanken som gir startlånet som administreres av kommunen.

Jeg ville snakket lenge og grundig med saksbehandler før jeg valgte så lang bindingstid.

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om du kan ha krav på bostøtte?

Blondie65 gir deg gode råd her. Jeg ville også ha gått for et soverom dersom det var mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...