Gå til innhold

Bjeffehalsbånd...

Bjeffehalsbånd med sitronspray - OK eller ikke?  

33 stemmer

1. 1. Ville du ha brukt bjeffehalsbånd med sitronspray på din hund?

• Ja.
      3
    • Nei.
      19
    • Kanskje, som siste utvei.
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette folkens? Bjeffehalsbånd på bikkja som siste utvei hvis den var "umulig", eller hadde det vært helt uaktuelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da måtte problemet vært veldig ille, og et slikt halsbånd siste utvei ja.

Skrevet

Definitivt NEI.

Skrevet

vi brukte ett bjeffehalsbond som sendte ut sitronlukt, ikkje støt, det er FY FY!!!

det funket bra og han roet ned bjeffingen... vi brukte det 2 ganger. han fikk det på og hadde det på 5 min hver gang, å hvert bjeff han gjort spruta da ut sitronduft, dei neste gangene han bjeffet tok vi frem bjeffehalsbåndet å viste han det, å då låg han seg ner å bjeffet ikke mye mer.. dette var spesielt når det ringte på og folk kom, å no har han so å sei vokst fra det, men av og til må dei jo få gje beskjed. men er blitt betydeligt bedre =)..

merk deg, sitronlukt. ikkje støt =)!

• Liker 2
Skrevet

Definitivt, men heller strøm enn sitron, og kun som en siste utvei. Sitronspruten lærer de seg fort å unngå, og da er problemet minst like stort.

Jeg har bikkjer som gneldrer og bråker mot alt som rører seg, og det er ikke greit når man bor på et byggefelt. Har prøvd "alt" og snart låner vi strømhalsbånd, som en siste utvei.

Skrevet

Det halsbandet med sitronsyren funka ikke en dritt her..

Skrevet

hørt at noen av disse båndene reagerer på lyder, så feks om noen slenger igjen døren kan hunden bli straffet, og i værste fall bli redd dører og andre ting som kan lage høye lyder...

Om de skal brukes, sjekk i hvertfall hvordan de utløses...

• Liker 1
Skrevet

Bikkja mi elsker sitron

Skrevet

det funket bra på vår vertfall =).. du kan ikkje forlange att han aldri ska bjeffe.. men akkuratt dette med att når folk kom å når han står i vinduet å ser folk går forbi ha vi fått han til å slutte å bjekke =).. men det er også ved hjelp av ord og bestemt stemme så han forstår =)

Skrevet

Det jeg er litt skeptisk til da, er det at folk sier "vi hadde prøvd alt". Fordi jeg vet at noen av de som sier de har prøvd alt har prøvd det som er enkelt, og fortsetter med det som igjen er en enkel utvei; et bjeffehalsbånd. Mange av de som sier de har forsøkt alt er ikke tålmodige nok med trening og andre metoder, og tyr da til mer effektive, og enklere, metoder som bjeffehalsbånd.

Gjest Consensio
Skrevet

Det kan fungere bra, det kan fungere dårlig.

Jeg er verken for eller imot bruk av såkalte bjeffehalsbånd. Jeg er dog i mot at alle og enhver skal få bruke det. Jeg ser helst at om man ønsker å gå den veien, så må man ta med hunden til en som KAN dette og som da skal se ann om hunden virkelig behøver det eller om problemet kan trenes bort.

For om alle går rundt og bruker sitronsprayer og strøm, så får man også mange tragiske utfall.

• Liker 3
Skrevet

hørt at noen av disse båndene reagerer på lyder, så feks om noen slenger igjen døren kan hunden bli straffet, og i værste fall bli redd dører og andre ting som kan lage høye lyder...

Om de skal brukes, sjekk i hvertfall hvordan de utløses...

alt ette hvor sensitivt du vil halsbåndet skal reagere på.. det du kan da er å feste en teipbite på sensoren att den berre reagerer på da nermeste, som da er bjeffing =)

Skrevet

men selv om jeg har brukt det er jeg ikke for folk som bruker det når dem ikke skal.. vi har brukt det 2 ganger som sagt, å hadde heller ikke ville brukt det så mye mer, å han forsto teiningen med en gang.

men man kan ikke bare betro seg til ett halsbånd som enten gjer støt eller sende ut sitronduft. man skal vere bestem, hunder er jo ett flokkdyr og man må selv jobbe seg opp som lederen hans, ikkje han som leder deg.. så om han gjør noe han ikke skal, vær heller bestemt å ikkje ros han om han er ulydig, for då forstår han ikkje forskjellen på rett å gale =)

Skrevet

TS her. Vil bare presisere at jeg er imot, men ønsker innspill. Hvis noen andre er imot; hva er i så fall årsaken til det?

Skrevet

Er ikke sånne halsbånd ulovlig i Norge?

Skrevet

Jeg synes alle burde tenke litt over hvor kraftige slike strømhalsband egentlig kan være, det er ikke alltid man tenker over at støtet kan være veldig mye hardere enn man selv tror.

Han HER viser vel det ganske godt.

• Liker 1
Gjest Canis lupus
Skrevet

Nei jeg ville ikke brukt bjeffehalsbånd på min hund. Det er latskap. Det er alltid mulig å få trent vekk bjeffing ved andre metoder. Strøm er forøvrig ulovlig å bruke uten en autorisert dressur-trener til stede.

• Liker 1
Skrevet

Kan noen da fortelle meg hvordan i all verden vi skal greie å trene det bort? For jeg unngår gjerne bjeffehalsbåndet, jeg!

Det vi har gjort, er å ta tak i dem når de bjeffer, ikke ved å skrike til dem, men derimot ved å snakke veldig lavt, si nei, fyyy, shhhh....og/eller dyttet dem i siden for å få dem ut av "bjeffemodus". De bråker når de er ute og ser noe (hva som helst) røre seg, og når det ringer på døra eller de hører noen kommer inn.

Den eldste bjeffet aldri før, men etter at valpen kom i hus har hun begynt å varsle, antagelig for å passe på valpen. Og valpen tar jo etter. :roll:

Jeg vet man sikkert kan trene bort ved positiv forsterkning, man da krever dette at du er der hver gang hunden bjeffer for at de skal forstå poenget, og det greier vi ofte ikke. Vi bor i et stort hus, og det er umulig å være der de er hele tiden.

Så, ja, bjeffehalsbånd virker forlokkende og lettvint på meg.

• Liker 2
Skrevet

Søskenbarnet mitt hadde engang et bjeffehalsbånd som pep høyt hver gang hunden bjeffet. Det funket i den første perioden, men det ble bare verre etterhvert. Jeg er ikke for slike bånd, uansett hvordan de funker. Strøm er i alle fall helt utelukket. Sitron.. kanskje, men det er kanskje ikke det lureste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...