AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Jeg og kjæresten bor i et todelt hus, med leilighet oppe og nede. Vi bor nede og huseier bor over oss. Her har vi da bodd i over 2 år nå, og den siste tiden har huseier blitt ganske ille på dette med festing og høy musikk og bråk. Huseier kan ha forspill, før gjengen stikker på by'n og deretter kommer ramlende inn dørene mellom 2 og 3 på natten for nach. Da er det høy musikk, tramping i gulv, hyl, skrik og skrål og høy latter og snakking. Vi hører ofte hva de snakker om for å si det slik. Det er så vidt jeg har skjønt ikke lydisolert mellom overetasjen og soverommet vårt. Så dere kan vel tenke dere hvor festlig det er å vekket opp og deretter ligge våken fram til gjengen oppe roer seg i 7-8-9 tiden på morgenen. Vi har klaget flere ganger, sist gang var jeg opp og gav beskjed om at de var nødt til å roe seg litt siden vi prøvde å sove (huseier svarte verken på sms eller telefon). Da begynte huseier og ene teite blonde venninnen til huseier å kjefte på oss pga at vi klagde. De var visstnok ikke sååå høylytte, vi ødela morroa og blablabla. Senere snakket vi med huseier når huseier ikke var full. Men huseier er en egoistisk idiot av ufattelige proporsjoner. Da ble vi fortalt at vi klagde "hver gang" huseier hadde fest (det er ikke sant, men vi klager når det er bråk midt på nettene når vi prøver å sove), huseiers nach-gjester hadde stått å fiklet og flyttet på noen av våre ting som sto like utenfor døren, men det var da ikke huseiers ansvar (i følge huseier). Jeg aner ikke hva vi kan eller skal gjøre med husier, det hjelper ikke å klage siden huseier bare blir sur og gjør som huseier vil uten å bry seg eller tenke på oss leietakere. Siden det er huseiers hus, så tror huseier at h*n kan gjøre som h*n vil, uten av vi har noe vi skal ha sagt om den saken. Har vi ingen rettigheter her? Skulle gjerne spilt høy musikk for å plage huseier når h*n prøver å sove, men soverommet til huseier er på loftet så det er en hel etasje mellom, dermed plager det ikke huseier like mye. Vi liker oss veldig godt i nabolaget, men dette ødelegger ganske mye. Vi er begge mer irritable pga huseier. Vi har ikke kontrakt til tross for at vi har spurt om å få flere ganger. Nå vurderer vi å finne oss en ny leilighet (forøvrig, lettere sagt enn gjort), pakke sakene våre og flytte ut uten å gi beskjed. Så kan h*n bare ha det så godt.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Vi har ikke kontrakt til tross for at vi har spurt om å få flere ganger. Nå vurderer vi å finne oss en ny leilighet (forøvrig, lettere sagt enn gjort), pakke sakene våre og flytte ut uten å gi beskjed. Så kan h*n bare ha det så godt. Jepp, det hadde jeg gjort. Men så er jeg heller ikke typen som gidder det styret med å "stå opp for mine rettigheter", da er det i tilfeller som dette mye mindre hassle å bare finne seg noe bedre. Takk og adjøss!
Kosemose Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Hvis dere pakker og flytter uten å gi beskjed, gir du ris til egen bak. Dere må jo likevel betale husleie så lenge dere ikke har sagt opp. Skjønner ikke helt hva dere skal oppnå med det egentlig. Jeg skjønner imidlertid at dere har en utrolig irriterende og ekkel utleier, men dessverre er det vel slik at dere enten må finne en måte å ordne opp i det og leve med det, eller dere bør si opp og flytte. 1
Topaholic Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Hvis dere har ikke kontrakt, så kan jeg ikke se noe problem dersom dere flytter ut med en gang dere får ny leilighet. Jeg hadde gjort det selv, hihi
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Jeg og kjæresten bor i et todelt hus, med leilighet oppe og nede. Vi bor nede og huseier bor over oss. Her har vi da bodd i over 2 år nå, og den siste tiden har huseier blitt ganske ille på dette med festing og høy musikk og bråk. Huseier kan ha forspill, før gjengen stikker på by'n og deretter kommer ramlende inn dørene mellom 2 og 3 på natten for nach. Da er det høy musikk, tramping i gulv, hyl, skrik og skrål og høy latter og snakking. Vi hører ofte hva de snakker om for å si det slik. Det er så vidt jeg har skjønt ikke lydisolert mellom overetasjen og soverommet vårt. Så dere kan vel tenke dere hvor festlig det er å vekket opp og deretter ligge våken fram til gjengen oppe roer seg i 7-8-9 tiden på morgenen. Vi har klaget flere ganger, sist gang var jeg opp og gav beskjed om at de var nødt til å roe seg litt siden vi prøvde å sove (huseier svarte verken på sms eller telefon). Da begynte huseier og ene teite blonde venninnen til huseier å kjefte på oss pga at vi klagde. De var visstnok ikke sååå høylytte, vi ødela morroa og blablabla. Senere snakket vi med huseier når huseier ikke var full. Men huseier er en egoistisk idiot av ufattelige proporsjoner. Da ble vi fortalt at vi klagde "hver gang" huseier hadde fest (det er ikke sant, men vi klager når det er bråk midt på nettene når vi prøver å sove), huseiers nach-gjester hadde stått å fiklet og flyttet på noen av våre ting som sto like utenfor døren, men det var da ikke huseiers ansvar (i følge huseier). Jeg aner ikke hva vi kan eller skal gjøre med husier, det hjelper ikke å klage siden huseier bare blir sur og gjør som huseier vil uten å bry seg eller tenke på oss leietakere. Siden det er huseiers hus, så tror huseier at h*n kan gjøre som h*n vil, uten av vi har noe vi skal ha sagt om den saken. Har vi ingen rettigheter her? Skulle gjerne spilt høy musikk for å plage huseier når h*n prøver å sove, men soverommet til huseier er på loftet så det er en hel etasje mellom, dermed plager det ikke huseier like mye. Vi liker oss veldig godt i nabolaget, men dette ødelegger ganske mye. Vi er begge mer irritable pga huseier. Vi har ikke kontrakt til tross for at vi har spurt om å få flere ganger. Nå vurderer vi å finne oss en ny leilighet (forøvrig, lettere sagt enn gjort), pakke sakene våre og flytte ut uten å gi beskjed. Så kan h*n bare ha det så godt. Du kan snakke med naboene og høre om dette er et problem også for dem. Hvis det er det, kan dere ta kontakt med huseier sammen. Det pleier hjelpe hvis dere er flere som tar dette opp. Neste gang huseier bråker kl 5 om morgenen går det faktisk an å ringe politiet for å be dem roe det ned. Kanskje det setter en støkk i huseier - nok til at det blir roligere neste gang? Det er jo faktisk ikke lov å bråke så mye. Du kan ikke bare flytte uten å gi beskjed, ikke hvis dere har kontrakt. Da vil huseier kunne beholde depositum og avkreve leie ut leieperioden i følge kontrakten. Så det er bare dumt. Kontakt Leieboerforeningen http://www.lbf.no/ for råd og veiledning.
Pingting Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 Hvis dere har ikke kontrakt, så kan jeg ikke se noe problem dersom dere flytter ut med en gang dere får ny leilighet. Jeg hadde gjort det selv, hihi ...du mener bortsett fra at muntlige avtaler er like forpliktende som skriftlige, at det i følge husleieloven er 3 mnd oppsigelsesfrist og at huseier har bevis for avtalen i form av månedlige overføringer av husleien? Huseier HAR mulighet til å lage problemer for dem hvis de gjør dette. Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig at han gjør det siden han ikke har gitt dem kontrakt og dermed risikerer endel trøbbel selv. Men sjansen er så absolutt tilstede. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #7 Skrevet 27. februar 2011 Du kan ikke bare flytte uten å gi beskjed, ikke hvis dere har kontrakt. Hvis du gadd lese det du svarer på så står det at de ikke har kontrakt. 3
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #8 Skrevet 27. februar 2011 Hvis du gadd lese det du svarer på så står det at de ikke har kontrakt. Og har du i tillegg noe nyttig å tilføye kan du komme med det.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #9 Skrevet 27. februar 2011 Hvis du gadd lese det du svarer på så står det at de ikke har kontrakt. Uten kontrakt følger man vel husleielovens regler, og da har man tre måneders oppsigelse. Så man kan faktisk ikke bare flytte uten å gi beskjed, selv om man ikke har kontrakt. TS: Huseier er en dust, men om han ikke gidder bry seg, er det ikke så mye dere kan gjøre, og jeg ville nok ha flyttet selv. Men det er alltid greiest å ha sitt på det rene, lever en oppsigelse før månedsskiftet og så flytter dere om tre måneder. Da slipper dere en evt. tvist i etterkant, og det kan jo være han skjerper seg når dere faktisk viser at dere kommer til å flytte? 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #10 Skrevet 27. februar 2011 Hvis det ikke er lydisolert mellom deres og huseieren leilighet, kan du kreve at han etterisolerer. Enten så ber dere han om å etterisolere, og betaler husleien mens arbeidet pågår, eller så om ikke det fører frem, så kontakter dere selv et firma som gir prisoverslag og tilbud om å få jobben gjort, og om huseier fortsatt ikke vil gjøre noe med det, så betaler dere selv firmaet for jobben, og det de skal ha betalt trekker dere ifra husleien. Et pressmiddel dere kan bruke for å få huseier til å etterisolere (om dere selv ikke vil ta på dere jobben med å finne firma etc) så setter dere inn pengene som skulle vært betalt som husleie, på en egen konto frem til etteriloseringen er påbegynt/gjennomført. Dette skal dere gjøre for å ha et bevis på at dere vil betale husleie, men ikke gjør det før probleme er ordnet opp i. Og når det da er blitt etterisolert, fører dere alle penger fra denne kontoen over til huseierens husleiekonto. Jeg har hatt akkurat samme problem selv, bare at det da ikke var isolert i det hele tatt, ikke bare mellom to rom. Vi kontaktet advokat, som sa vi skulle gjøre hva jeg har skrevet til deg her nå. Men, hun sa også det at mange huseiere kan være vanskelige på dette punktet, slik at det kan være en enklere løsning for leietaker å flytte. Men ettersom dere trives i nabolaget, må dere jo bare veie for og imot hva dere vil gjøre. Også vil jeg bare legge til, i tilfelle huseieren deres er av den ekstra sleipe typen som vil profittere på dette: nei, han har ikke lov til å øke husleien deres for å finansiere arbeidet. 1
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 #11 Skrevet 27. februar 2011 Hvis du gadd lese det du svarer på så står det at de ikke har kontrakt. Irriterende huseier. Det skjønner jeg. men, har de ingen kontrakt, så har de det likevel, for å si det på den måten. Da ligger husleielovens grunnregler der og det er derfor bare dumt å bare flytte. Det kan fort bli en skikkelig ris til egen bak. Trodde dette var veldig kjent jeg, men det virker ikke slik i denne tråden. 1
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 #12 Skrevet 27. februar 2011 Hvis det ikke er lydisolert mellom deres og huseieren leilighet, kan du kreve at han etterisolerer. Enten så ber dere han om å etterisolere, og betaler husleien mens arbeidet pågår, eller så om ikke det fører frem, så kontakter dere selv et firma som gir prisoverslag og tilbud om å få jobben gjort, og om huseier fortsatt ikke vil gjøre noe med det, så betaler dere selv firmaet for jobben, og det de skal ha betalt trekker dere ifra husleien. Et pressmiddel dere kan bruke for å få huseier til å etterisolere (om dere selv ikke vil ta på dere jobben med å finne firma etc) så setter dere inn pengene som skulle vært betalt som husleie, på en egen konto frem til etteriloseringen er påbegynt/gjennomført. Dette skal dere gjøre for å ha et bevis på at dere vil betale husleie, men ikke gjør det før probleme er ordnet opp i. Og når det da er blitt etterisolert, fører dere alle penger fra denne kontoen over til huseierens husleiekonto. Jeg har hatt akkurat samme problem selv, bare at det da ikke var isolert i det hele tatt, ikke bare mellom to rom. Vi kontaktet advokat, som sa vi skulle gjøre hva jeg har skrevet til deg her nå. Men, hun sa også det at mange huseiere kan være vanskelige på dette punktet, slik at det kan være en enklere løsning for leietaker å flytte. Men ettersom dere trives i nabolaget, må dere jo bare veie for og imot hva dere vil gjøre. Også vil jeg bare legge til, i tilfelle huseieren deres er av den ekstra sleipe typen som vil profittere på dette: nei, han har ikke lov til å øke husleien deres for å finansiere arbeidet. Hvor i all verden har du dette fra? At man kan kreve dette gjort?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #13 Skrevet 27. februar 2011 Hvor i all verden har du dette fra? At man kan kreve dette gjort? Som jeg skrev; advokat
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 #14 Skrevet 27. februar 2011 Som jeg skrev; advokat Da er min påstand, at det kan ikke være rare advokaten. Selvfølgelig kan en huseier leie ut uten å lydisolere. Dere kan be han gjøre det. Men ikke kreve det. Jeg mente selvfølgelig du skulle dokumentere/henvise til regler.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #15 Skrevet 27. februar 2011 Da er min påstand, at det kan ikke være rare advokaten. Selvfølgelig kan en huseier leie ut uten å lydisolere. Dere kan be han gjøre det. Men ikke kreve det. Jeg mente selvfølgelig du skulle dokumentere/henvise til regler. Jeg blir ikke å dokumentere påstanden, da jeg skrev i innlegget mitt at dette var noe jeg hadde fått vite fra advokat etter å ha vært i en tilsvarende problemstilling (kunne høre hva de pratet om i de andre leilighetene, hvilket TS beskriver, fordi det ikke var lydisolert). Og selvfølgelig har man lov til å leie ut uten å lydisolere (går jeg ut ifra da, men det er min tankegang). Saken her var jo om alternativet var å flytte ut, og da skrev jeg at ifølge advokat kan man som leieboer kreve etterisolering, og det pga at det at det ikke er lydisolert er til en klar ulempe for leietakeren. Det stiller seg selvfølgelig litt annerledes om huseier informerte om den manglende lydisoleringen før leietaker flyttet inn. TS: hva med å kontakte fri rettshjelp, eller å betale for å snakke med en annen advokat som spesialiserer seg på akkurat dette? Østlandet: hvorfor mener du at man ikke kan kreve utbedring av leiebolig om det er forhold som fører til kraftig ulempe for leietakeren, når det gjelder noe leietaker ikke har hatt forutsetning til å vite om på forhånd?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #16 Skrevet 1. mars 2011 Så dersom leietaker var av den formeningen om at det var dårlig isolert så var det bare å sette i gang å bestille håndtverkere. Jeg hadde blitt fly forbanna som huseier om leietaker ville påføre meg en sånn utgift. Er ikke sikkert at jeg hadde penger til noe sånt heller. Da hadde jeg sagt opp leietaker med den begrunnelsen at jeg skulle bruke boligen selv, renovere mm. Nå må det sies at dårlig isolert kan være subjektivt. I ts sitt tilfelle så var det jo festigheter. Det har ingenting med dårlig isolasjon å gjøre.
Pingting Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Så dersom leietaker var av den formeningen om at det var dårlig isolert så var det bare å sette i gang å bestille håndtverkere. Jeg hadde blitt fly forbanna som huseier om leietaker ville påføre meg en sånn utgift. Er ikke sikkert at jeg hadde penger til noe sånt heller. Da hadde jeg sagt opp leietaker med den begrunnelsen at jeg skulle bruke boligen selv, renovere mm. Nå må det sies at dårlig isolert kan være subjektivt. I ts sitt tilfelle så var det jo festigheter. Det har ingenting med dårlig isolasjon å gjøre. Dårlig isolasjon er absolutt subjektivt, ja. Om det er så ille at man hører absolutt hver eneste lille ting utleier foretar seg, så vil jeg tro det kan være et brudd på husleielovens krav til tilstand: § 2-2. Generelle krav til tilstand Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand. Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til, eller b) passer til de særlige formål som leieren etter avtalen skulle bruke husrommet til, med mindre forholdene viser at leieren for så vidt ikke bygde på utleierens sakkunnskap eller vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det. men som du påpeker - her er det vel ikke isolering som egentlig er problemet, heller utleiers festing. Utleier plikter jo i følge loven også å opprettholde normal ro og orden, men av en eller annen grunn har jeg en følelse av at det ikke akkurat hjelper å slå i bordet med det i denne saken...
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 Hei igjen, var jeg som skrev at man kan kreve at huseier etterisolerer. Tror jeg må ha misforstått startsinnlegget, jeg oppfattet det sånn at plagene fra festingen var så enormt store FORDI det ikke var lydisolert mellom leietakers soverom og rommet hvor festingen til huseier foregikk. Jeg mener jo selvfølgelig også at hvis man skal kunne kreve etterisolering, må det være fordi det faktisk ikke er isolert. I mitt tilfelle (som jeg også nevnte var grunnen til at jeg snakket med advokat) var det slik at veggene besto av to veggplater, med ingenting i mellom, mao; ingen isolasjon. Dette ble fortalt oss av en av dem som var med på å sette opp veggene. Så når jeg sier at det ikke var lydisolert, så var det jo fordi det nettopp ikke var det. Var det jeg trodde TS mente også. For å ta et eksempel: her jeg bor nå hører jeg veldig godt til de som bor over meg, men her er det ikke snakk om manglende lydisolasjon. Så folkens, tror nok det var jeg som misforsto startsinnlegget. For igjen; skal man kreve at huseier etterisolerer, må det jo være fordi man har bevis på at det ikke er isolert.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #19 Skrevet 4. mars 2011 Huseier HAR mulighet til å lage problemer for dem hvis de gjør dette. Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig at han gjør det siden han ikke har gitt dem kontrakt og dermed risikerer endel trøbbel selv. Men sjansen er så absolutt tilstede. Hva mener du med det? Nå har huseier funnet ut at vi søker ny plass å bo og kom sigende med en kontrakt helt plutselig (turte ikke komme å levere face to face men la den ved døra). Men det var tydeligvis forutsett (kunne vel ikke forvente annet etter all bråket og klagingen som førte ingensteder) at vi kom til å flytte for huseier lurte på om vi kunne gjøre leiligheten vår klar til visning for noen interesserte allerede i morgen, selv om huseier først fikk vite at vi leter etter noe nytt i dag. Vi har funnet noe av interesse men har ikke vært på visning enda (skal ganske snart) og har heller ikke sagt opp leiligheten vi har nå. I tillegg har huseier med vilje provosert den siste uka - høy musikk etter midnatt bl.a. Så huseier har tydeligvis allerede funnet flere som er interesserte og det før vi overhodet har fått sagt opp leiligheten. Huseier lurte også på når vi kunne være ute, tidligst. Aner ikke om jeg skal le eller bli forbanna lenger.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Hver gang han forstyrrer etter klokken 23:00, så ringer du politiet. Og så lenge dere ikke har sagt opp leiligheten, kan han ikke kreve at dere skal la andre komme inn å se på den heller. Så lenge dere leier der, skal ikke huseier ta seg inn i leiligheten uten skjellig grunn. Og det at han vil finne nye leieboere, er ikke skjellig grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå