Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min vil kjøpe et sted å bo.

Samlet inntekt: minst 750.000,- i året. Vi har studielån på tilsammen 500.000,-.

Jeg lurer på om det er mulig å finne et fint og normalt-stort sted å bo uten å bo seg ihjel økonomisk sett?

Vi er gamle nok til å starte en familie og vil så gjerne ha to barn og at de skal få hvert sitt soverom. Vi ønsker dermed tre soverom totalt. Vi trenger ikke bo veldig sentralt i Oslo, men helst et sted man kan pendle lett og relativt "kjapt" inn til hovedstaden.

Jeg tenker mye på fremtiden og skjønner ikke hvordan det skal gå bra med dagens boligpriser... :( Jeg vet man kan bo billig på landet langt unna alt og alle, men siden vi begge er oppvokst midt i byen blir det kanskje en altfor stor overgang...

Er det noen som kan trøste meg, eller som evt. er i samme situasjon og som har en gjennomførbar plan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) spar opp egenkapital

2) babyer og småbarn trenger ikke hvert sitt soverom fra starten. Her vi bor har naboparet 3 små barn og bor i en liten (50 kvm) treroms. Man må ofte fire litt på kravene i starten.

3) leiligheter med tre soverom er DYRE. Rekkehus og eneboliger i Osloområdet er også stort sett veldig dyre, selv om det er billigere i Groruddalen o.l. Halvpart av tomannsboliger kan man vel fortsatt kanskje få for overkommelige priser?

Jeg tror dere må ut av byen. F eks mot Sørumsand kan man få moderate eneboliger til rundt 2 mill. Det er vel litt i overkant av hva dere kan kjøpe med det studielånet dere har, men med litt sparing og sånt er det sikkert overkommelig etter hvert.

Skrevet

Tja, det burde da kunne gå greit!

Jeg og mannen tjener 600.000 i året. Har en 5 roms leilighet i grorudalen som kosta 1,6 mil i fjord.

Mange store og "billige" leiligheter på furuset/ellingsrud. 25 min til sentrum og t-bane hvert 7 min.

Vi har ett barn foreløpig, men planlegger nr 2.

Lykke til:)

Skrevet

Spørsmålet er hvor mye dere kan gi for det. Det er mulig å få tak i treroms til under 3 mill hvis du leter på riktig sted.

Skrevet

Vi er begge fra byen og hoppet i "livet på landet". Vi satte passerspissen i Oslo sentrum og dro en sirkel på omtrent en time rundt. Vi bor nå nord for Oslo og har ikke angret et sekund!

Begge pendler til byen, men begge har forholdsvis sentrumsnære jobber og slipper å bytte kollektivtransport, noe som hjelper betraktelig!

Å pendle med toget har vist seg veldig sosialt, så jeg har faktisk fått mange nye venner i bygda på "morgentoget".

Men vi er jo forskjellige, så det er jo ikke sikkert alle ville trives med valget, dessuten koster det penger å reise kollektivt også.

Men stor enebolig med flott utsikt og markanær beliggenhet har faktisk gjort livet enda bedre for oss! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...