Gå til innhold

Kan ikke 2 gutter på 12 og 13 år ordne seg selv om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

søsteren min klager over dårlig råd, hun er alene (annenhver uke) med 2 barn på 12 og 13 år. Pga av barna, jobber hun redusert stilling, hun mener at de ikke kan være så mye alene, at de trenger hjelp om morgenen, og at middagen må stå på bordet kl 1630, slik at de rekker sine ettermiddagsaktiviteter.

Jeg har sagt til henne at hun må slutte å klage på dårlig råd og heller begynne å jobbe 100%, barna kan godt klare seg alene om morgenen, og de bør være i stand til å hjelpe til eller kanskje til og med lage middag noen ganger i uka. Datteren min på 8 er helt selvhjulpen om morgenen hun, ingen voksne som passer på at hun kler på seg og kommer seg på skolen, og det går helt fint, jeg vekker henne før jeg drar, så ordner hun resten selv. Men søsteren min - som har 2 gutter - sier at gutter er ikke like selvstendige som jenter. Blir sprø av dette, jeg syns hun undervurderer sønnene sine, og er så lei av å høre at pengene ikke strekker til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er bare lat... Selvfølgelig kan gutter på den alderen lage seg froskost og komme seg på skolen.

Skrevet

Ja, gutter på den alderen burde kunne greie seg selv. Men det kan være vanskelig for dem, om de ikke har måttet gjort det før. Jeg syns det hadde vært lurt å lære dem det, for hvis ikke kommer de til å slite senere med det.

• Liker 3
Skrevet

Når de er 12 og 13 er de absolutt i stand til å ordne seg selv. I mine øyne er ikke det noen unnskyldning for å ikke jobbe mer og heller ha elendig råd.

Klart det vil bli en overgang for dem, men da får hun ordne litt på kvelden, f.eks smøre matpakkene og legge i kjøleskapet, og andre ting om det er mer hun gjør. Vekke dem før hun drar, og gi de litt tillit i forhold til at de faktisk klarer ting selv i den alderen :)

Hun sliter sikkert litt med samvittigheten ovenfor dem, men det å stadig skulle klare mer selv, er en viktig del av å vokse opp. I ytterste konsekvens gjør hun dem en bjørnetjeneste ved å ordne opp "alt" for dem :) Hun må sikkert bare ha litt hjelp til å se det selv.

Ikke angrip henne eller kritiser, men hjelp henne til å legge planer for hvordan hun skal få hverdagen til å gå i hop med en større stillingsprosent :)

• Liker 4
Skrevet

Hvis de ikke klarer seg selv så er det hennes egen feil som ikke har latt de få prøve seg. Og dessuten er det jo skikeklig digg å slippe ansvar og få ferdig frokost og matpakke...

Barna mine har vært selvgående siden de var 6-7 år, men alt etter hvor mye tid jeg har hatt om morgenen har jeg "hjulpet" med matpakke eller laget felles frokost. Å komme seg tidsnok til skolen uten mamma hjemme funket helt fint fra ca 9-10 år.

De kan hvis de vil og hvis de har fått lov til å finne ut hvordan.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg mener jo også at de bør fikse det. Og hvis matpakken er i kjøleskapet, er det jo bare å legge den over i ryggsekken. Og hvorfor skulle gutter klare seg dårligere med påkledning, vask/stell, mat, passe tiden , - enn jenter? Er det virkelig slik? Er gutter generelt mye mer upraktiske og hjelpesløse enn jenter...???

TS

Skrevet (endret)

Det sies vel at gutter utvikles noe saktere enn jenter, men det er vel gjerne i småbarnsalder, og ikke i tenåringsalder når det gjelder ferdigheter som å kle på seg, smøre et par brødskiver og vaske seg.

For å si det slik, jeg håper da virkelig at disse guttene er i stand til å vaske seg og kle på seg selv! Hehe.

Neida, jeg tror ikke dette har noe som helst med at de ikke klarer. Det er vel heller mor som drar hele morsrollen litt for langt, noe som ikke er til det beste for guttene heller.

Endret av QueenPenelope
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg mener jo også at de bør fikse det. Og hvis matpakken er i kjøleskapet, er det jo bare å legge den over i ryggsekken. Og hvorfor skulle gutter klare seg dårligere med påkledning, vask/stell, mat, passe tiden , - enn jenter? Er det virkelig slik? Er gutter generelt mye mer upraktiske og hjelpesløse enn jenter...???

TS

Selvfølgelig er ikke gutter mer upraktiske og hjelpeløse enn jentene. Det er oppdragelsen som avgjør hvordan barna er på slike ting, uansett kjønn.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skal de få blitt annet enn hjelpeløse kladder, om de aldri får lære seg selvstendighet? Barneårene er tross alt forberedelsen til voksen alder. Mange foreldre glemmer dette, at de egentlig skal oppdra voksne individer, som skal greie seg i en verden som ikke gir dem "gullmedalje" og kos hver gang de greier å sleppe en fis selv.

Allerede i seks-sju årsalderen kan en begynne å prege barn med sånne rutiner. At de har vanskelig for det, er jo fordi det er fremmed for dem. Om de hadde vært vant med det, og det var en innarbeidet del av det å stå opp, ville det gå automatisk.

Selvsagt kan en ikke forvente at de yngste skal greie det hver gang uten å bli morgengretne og vrange fra tid til annet. Men etter en stund, blir det rutine og automatikk i det.

Så en dokumentar nylig om barnearbeid i viktoriatidens England. Der unger ned i seksårsalderen greide å stå opp før hanen gol, kle på seg, og dra seg på jobb i 12-16 timer. Så en skal ikke undervurdere hva småbarn faktisk kan greie, når de gis ansvar.

• Liker 3
Skrevet

Mine to gutter har klart seg sjøl om morgenene fra de gikk i ....4 klasse tenker jeg. Vekkeklokke, steller seg, smører frokost og matpakke og ikke minst, passer klokka til de må gå. Det har med tilvenning å gjøre, og det å la de få ansvar.

Passer på å være hjemme om morgenen hvis det er noe spesielt, skidager, tur osv, men ellers er de hjemme alene, og jeg tror de liker det også!

Skrevet

Da lurer jeg virkelig på hvordan jeg klarte meg som alenemor og pendler.

Her ble unger vekket 10 min før jeg skulle ut av døra (6.30). Da var det rett i tøyet og så sto frokost klar til de. Vekkerklokka ringte når det var på tide å gå til skolen. Middag var på et tidpunkt det passet oss alle.

Her er det nok mor som ikke vil jobbe 100%. Klart det er ekstra slitsomt dersom man er alene med hovedomsorgen, men det går da fint. Ungene er i tillegg store.

Skrevet

Mine jenter ( nå 13 og 15) har smurt matpakken sin selv helt fra de begynte i barnehage ( da med litt hjelp og overoppsyn på hva som ble med...;-)). I dag ordner deg seg selv til skolen, og må selv huske gymtøy, riktige bøker osv. De står opp selv, jeg vekker de dagene jeg er tidlig oppe, men har jeg senvakt eller fri sover jeg utpå, og hverken ser eller hører ungene om morgenen.

En periode for noen år siden jobbet jeg slika t jeg måtte dra hjemmefra kvart over seks for å være på jobb i rett tid. Jentene gikk da på barnaskolen. Det å trekke de opp av senga i sekstiden om morgenen om det ikek hvar helt nødvendig var uaktuelt, ordnet med vekkeklokke og ringte også hjem litt over syv for å være sikekr på at de hadde kommet seg opp. Fungerte helt utmerket!

Vi har en hektisk hverdag; med meg i turnus, samboer som driver eget firma, jentene som trener , går med reklame og musikundervisning i tillegg til lekser og venner. I tillegg bor vi i generasjonsbolig, og mine foreldre trenger mye hjelp i hverdagen. Jentene lager middag en til to ganger i uken, vasker hos besteforeldrene en gagn per uke og tjener seg noen kroner der, hjelper til husarbeid ( jeg vasker faktisk ikek klær her hjemme, det er det jentene som ordner). Jeg tror barn har godt av å lære seg å bidra hjemme og ikek minst, ta ansvar for seg selv. Med oppgaver tilpasset det de kan mestre ( en femåring skal selvfølglig ikke ha ansvaret for helgevasken...)blir de både trygge og selvstendige.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

søsteren min klager over dårlig råd, hun er alene (annenhver uke) med 2 barn på 12 og 13 år. Pga av barna, jobber hun redusert stilling, hun mener at de ikke kan være så mye alene, at de trenger hjelp om morgenen, og at middagen må stå på bordet kl 1630, slik at de rekker sine ettermiddagsaktiviteter.

Jeg har sagt til henne at hun må slutte å klage på dårlig råd og heller begynne å jobbe 100%, barna kan godt klare seg alene om morgenen, og de bør være i stand til å hjelpe til eller kanskje til og med lage middag noen ganger i uka. Datteren min på 8 er helt selvhjulpen om morgenen hun, ingen voksne som passer på at hun kler på seg og kommer seg på skolen, og det går helt fint, jeg vekker henne før jeg drar, så ordner hun resten selv. Men søsteren min - som har 2 gutter - sier at gutter er ikke like selvstendige som jenter. Blir sprø av dette, jeg syns hun undervurderer sønnene sine, og er så lei av å høre at pengene ikke strekker til...

Jeg har det for meg at barndommen er så mye mye lengre nå enn da jeg var barn. da jeg var 11-12 satt jeg barnevakt for andres barn.

Nå kan ikke 11-12 åringer være alene et par timer engang. De må selv når de er så store være på sfo til foreldrene kommer å henter de. Gud forby at de tar skolebussen hjem og er hjemme alene fra klokka 14 til kl 16.

Skrevet

Neh. Hun har gjort dem "hjelpeløse" selv. Jeg har gutter på samme alder, de gjør alt mulig i huset i tillegg til å stelle seg selv på morran. Egen vekkeklokke og hele pakka.

Som Vera sa; Se på barna som arbeidskraft! :fnise: De er så flinke og stolte over å kunne selv!

• Liker 1
Skrevet

Da lurer jeg virkelig på hvordan jeg klarte meg som alenemor og pendler.

Her ble unger vekket 10 min før jeg skulle ut av døra (6.30). Da var det rett i tøyet og så sto frokost klar til de. Vekkerklokka ringte når det var på tide å gå til skolen. Middag var på et tidpunkt det passet oss alle.

Her er det nok mor som ikke vil jobbe 100%. Klart det er ekstra slitsomt dersom man er alene med hovedomsorgen, men det går da fint. Ungene er i tillegg store.

Når en bare har barna annenhver uke vil jeg ikke påstå en er alene om omsorgen. Ville ikke kalt henne alenemor engang.

Denne personen er jo ikke intr. i å jobbe fulltid.

• Liker 3
Gjest Seniorita
Skrevet

Gutter på den alderen klarer selvfølgelig sånt selv!

Tørker hun guttene etter at di har vært på do også?

Skrevet

Fra jeg var i ungdomsskolealder hadde jeg ansvaret for å få meg selv og småsøsken på skolen de dagene mine turnusarbeidene foreldre var på tidligskift. Det irriterte meg litt, men det gikk helt fint. Matpakker var smurt dagen før, så jeg pakket riktig matpakke i riktig sekk, passet på at alle var kledt i de klærne som var lagt frem og låste døren når vi gikk.

Skrevet

Kjedelig innlegg; men ja de klarer seg helt fint om de må. ;)

Skrevet

8 åring som er selvhjulpen om morgenen er bra, men alene om morgenen og ingen som passer på at hun kommer seg på skolen?!? Det ville jeg aldri gjort med mitt barn, de er jo fortsatt små når de går i 2.klasse og trenger en forelder hjemme om morgenen, iallefall en stund!!

Men disse to gutta burde hjelpe til hjemme og helt klart klare å være alene om morgenen!!! Så enig med det du sier til søsteren din.

Skrevet

Nåja. Jeg har en storebror og en lillebror. Jeg har alltid klart meg selv, alltid brukt vekkerklokke, spratt opp av sengen omtrent før klokka ringte og kom meg på skolen. Alltid vært veldig selvstendig.

Storebroren min er en av disse som alltid har vært i sin egen verden og litt treig, så han trengte å få en del beskjeder om når han måtte få ræven i gir, han har alltid hatt tungt for å lære, hadde store problemer med å lære seg klokken osv. Det gikk litt sent med han.

Lillebroren min derimot er helt i koma om morgenen og våkner ikke av vekkerklokken, så han må ha hjelp for å komme seg avgårde. Han har slitt med sengevæting og hatt problemer med å sovne om kveldene, i tillegg til irritabel tarm som lager trøbbel for han, så vi er alle forskjellige.

Barn har behov for forskjellige ting. Selvfølgelig - å kle på seg er en helt naturlig ting som alle må få til, men tenker moren kjenner barna bedre enn TS gjør - så kanskje det er andre årsaker til at hun må være der for de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...