Gå til innhold

Atlantis og Lemuria

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror du noen gang at Atlantis og Lemuria har eksistert? Jeg selv gjør det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men fascinerende historier, det er det!

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig spennende myter, men stiller meg tvilende til hvor sann de er.

Skrevet

Nei, ikke bokstavelig. Men det er jo mange oldtidsbyer som sikkert har vært både store og relativt langt framme når det gjelder vitenskap, som har gått under på ulike måter, så "noe" sant er det jo i slike myter. Mye kunnskap har blitt undertrykt eller forsinket pga religiøse bestemmelser, språkhindre osv.

Skrevet (endret)

Nei.

Atlantis er en ting, det er i det minste en ordentlig myte. At noen klarer å tro på Lemuria synes jeg er helt utrolig. Lemuria var opprinnelig en vitenskapelig teori, lansert i 1864 som forsøk på å forklare fossiler av halvaper man hadde observert i India og Madagaskar, men ikke på landstrekningene mellom disse stedene (altså Afrika og Midt-østen). Biologen Philip Sclater foreslo at disse artene hadde et felles, evolusjonært opphav på en landmasse mellom India og Madagaskar, og at denne senere brøt opp i øyer og sank. En helt straight teori den gangen, og ikke den eneste i sitt slag.

Lemuria-ideen ble også tatt opp av andre forskere, blant annet var det en som foreslo at dette kunne være stedet for "the missing link" og menneskeartens opphav.

Da teorien om platetektonikk fikk innpass i vitenskapen, ble Lemuria-teorien forkastet. Både fordi man hadde funnet en bedre forklaring på halvape-fossilene, og fordi den gamle teorien om kontinenter som sprakk opp i øyer som føk i alle retninger før de sank rett og slett ikke var troverdig lengre.

Etter å ha blitt forkastet som vitenskaplig teori, snek Lemuria seg stille over i det okkultes verden. Mesteparten av æren for det ligger vel hos Helena Blatvasky, grunnleggeren av theosofien. På slutten av 1800-tallet var det drøssevis av mer eller mindre useriøse skribenter som mente de visste om forsvunnede kontinenter på omtrent hver eneste ledige flekk av havene. Blatvasky var intet unntak, og mente en av de syv såkalte rot-rasene hadde bebodd Lemuria. Disse var nesten 2,5 m høye, hermafroditter, dumme som brød og la egg. Kilden til denne påstanden er visstnok en bok, som ingen har sett verken før eller etter henne. Og derfra har ideen spredt seg.

Jeg synes det er dritfascinerende å se hvordan en idé kan bevege seg fra et sted til et annet og videre til omtrent det ugjenkjennelige. Pr. i dag er det ingen ting av kunnskap fra biologi, geologi, arkeologi eller annen vitenskap som tilsier at det skal ha vært et kontinent i det Indiske hav som sank såpass sent. Det har riktignok blitt funnet pollen og biologisk materiale ved boringer på havbunnen der, men det er fra landmasser som ble oversvømt for 20 millioner år siden.

Endret av Pingting
  • Liker 2
Skrevet

Det er morsomt å lese på alternativ-fora hvordan noen mener de husker tilbake til disse mytiske byene og landene - det er gjerne idealsamfunn med veldig intelligente, harmoniske og moralske vesener. Hvis det i teo/antroposof-miljøene (Steiner trodde vel også på de rotrasene, eller?) var snakk om eggleggende halvaper sier det vel litt om hvor lite endel av dagens new age-folk faktisk leser (eller hvordan de leser...) både spirituell litteratur og vitenskapelig...

Gjest Valiant
Skrevet

jeg gjorde det før men ikke nå lenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...