MiniMjau Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Skal for første gang helsteke en indrefilet (har form som en lang pølse). Først surre brunt i panne og deretter inn i stekovn. Hvordan kan jeg samle opp stekesjy til bruk i en saus? Steke på rist med noe under som kan ta imot det som drypper av steken (bør jeg ha så fall vann slik at sjyen ikke brenner seg fast? Steke i ildfast form og skrape ut sjy/kjøttsaft derfra? Helt sikkert noen som har erfaring her!
Pinkee Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Hei, jeg bruker å brune steken i panne med smør/margarin, så koker jeg ut stekepanna med litt vann. Steken legger jeg så på en rist over ei langpanne, tømmer i pannekrafta i langpanna, og tilsetter gjerne litt mere vann, slik at det ca dekker langpanna. Denne skyen som da dannes i langpanna bruker jeg å øse over steken med jevne mellomrom iløpet av steketiden.Gjør steken saftigere. Fordamper mye av sjyen i langpanna, er det bare å tilsette mere vann, så slipper du fastbrent skjy. Når steken er ferdig, så bruker jeg en slikkepott el å skraper løs skyen i pannen, for så å sile den over i en kjele(for å slippe grums i sausen, synes jeg det er mye skjy, så koker jeg den inn til passe mengde, for så å lage saus av den.
Knitcat Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Jeg pleier å ha vann i bunnen av pannen, så fettet ikke brenner seg fast. Når det nærmer seg slutten av stekingen heller jeg fra væsken i et litermål, bruker fettet som samler seg øverst til å røre mel i (hvis jeg skal lage saus) og sper med sjyen som samles nederst. Jeg har en dings til å suge opp sjy med - jeg vet ikke hva den kalles, men den kan anbefales
matentusiasten Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Hvis du får mye sjy ut av en indrefilét mener jeg at du steker den på for høy temperatur. Jeg vil heller ha "safta" i kjøttet. Hva med å heller kjøpe en god fond i butikken? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå