AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Jeg må be dere om noen råd her. Min 11 mnd gamle sønn har alltid vært glad i mat, spist masse og elsker brødskive med diverse pålegg. Men nå, for en ukes tid siden begynte han så smått å nekte å spise alt annet enn grøt og druer, og nå vil han ikke ha mer enn et par biter brødskive før han vrir hodet unna, spytter den ut igjen eller begynner å surve. Det samme gjelder middagsmat, det er umulig å få skjeen inn i munnen hans, for han bare snurper sammen munnen og vrir seg unna. Det er bare faren hans som pleier å få i han brødskive, merkelig nok.. Men middag, det nekter han å spise. Så han spiser stort sett bare grøt og litt frukt nå, innimellom brødskive. Er det noen som vet hva dette kommer av? Jeg skal nok ringe helsesøster i morgen, for han spiser jo ikke på langt nær så mye som han burde om dagen Men tips og råd, gjerne erfaringer tas imot med stor takk!
Gjest Annaires Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Min erfaring er at dette gårbi bølgedaler. Snuppa her kan spise som en mus i en mnd, for så å spise som en voksen mann. Ofte kommer den småspistheten i forbindelse med ny tann i annmasj.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Hadde en liten periode med sånt med min datter da hun var 16mnd. Plutselig ville hun ikke ha grøt, og det er jo frokost/kvelds. Så ganske mye mat hun ikke ville ha. Prøvde desperat å finne alternativer. (div grøt typer, frukt, brød med pålegg etc) Endte opp med å gi henne "middag" til alle døgnets måltider. Dette pågikk i ca 2.5 uker. Så var grøt greit igjen. Nå er hun straks 21 mnd og har begynt å tulle litt under måltider igjen. Denne gangen er det både grøt & middag som får gjennomgå. Hun spiser bare litt.. (hun er vanligvis ganske så storspist) og snur hodet vekk, skriker, spytter ut maten, sutrer og tuller. Slitsomt. Jeg prøver å late som ingenting når hun holder på sånn. Tenker at hun tester meg litt kanskje.. Her om dagen endte jeg opp med å plassere henne oppå spisebordet. Hun fikk en bolle fyllt med vann, en sleiv og jeg heiv noen små treklosser oppi bollen også. Da fikk jeg lurt henne til å spise all kveldsgrøten.. (Siste desperate utvei) Ellers pleier jeg å gi henne en sparegris og masse mynter som hun kan putte oppi. Eller sette på favorittsangen/musikkvideo. For tiden er dette Baby (Justin Bieber) og 30 bites (Black Eyed Peas). Dette er altså ting som distraherer henne såpass mye at hun bare åpner munnen helt automatisk.. Til vanlig holder det å snakke/synge litt for henne..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Jeg må be dere om noen råd her. Min 11 mnd gamle sønn har alltid vært glad i mat, spist masse og elsker brødskive med diverse pålegg. Men nå, for en ukes tid siden begynte han så smått å nekte å spise alt annet enn grøt og druer, og nå vil han ikke ha mer enn et par biter brødskive før han vrir hodet unna, spytter den ut igjen eller begynner å surve. Det samme gjelder middagsmat, det er umulig å få skjeen inn i munnen hans, for han bare snurper sammen munnen og vrir seg unna. Det er bare faren hans som pleier å få i han brødskive, merkelig nok.. Men middag, det nekter han å spise. Så han spiser stort sett bare grøt og litt frukt nå, innimellom brødskive. Er det noen som vet hva dette kommer av? Jeg skal nok ringe helsesøster i morgen, for han spiser jo ikke på langt nær så mye som han burde om dagen Men tips og råd, gjerne erfaringer tas imot med stor takk! Ungen spiser da han blir sulten. Ha de faste måltidene, vil han ikke ha så greit. Ikke gi noe mellom måltidene. Iallefall ikke druer. Mye sukker som fyller opp
Hedda-78 Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Enig med brukeren over. Slikt går i bølgedaler, og det skal ganske mye til før ungen virkelig spiser for lite. Så lenge ungen har normal vekt, tåler de matnekt en stund. Jo mer styr du lager utav det, jo værre blir det. Lag minst mulig styr, men fortsett å servere vanlig mat som du vet han liker (altså brødskive), til de vanlige måltidene. Etterhvert blir han nok lei av hele nektinga, og blir sulten nok til å spise. Men sørg i allefall for å få i ungen melk. Det er mye næring i melk.(antar han får MM/MME ennå) Men naturligvis, hvis dette pågår over lengre tid og vekta beynner å falle, bør man kanskje ta affære. Hvis ikke: ikke stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå