Gå til innhold

Selge billig til ett av barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har foreldre lov å selge en eiendom til ett av sine barn for en pris på ca halvparten av antatt markedsverdi uten å godtgjøre de andre barna?

Skrevet

Ja, i levende live gjør foreldre (som alle andre mennesker) hva de vil med pengene sine. Om den ene er død og den andre sitter i uskifte er det mer begrenset.

Skrevet

Ja de kan gjøre det når begge er i live. Det kan imidlertid bli stor uvennskap mellom søsknene, hvis de andre opplever seg utrettferdig behandlet.

Skrevet

Jada, det har jeg opplevd. Min søster fikk kjøpt billig et hus hvor hun hadde bodd gratis i mange år(av våre foreldre). Solgte det etter en tid og tjente flere hundre tusen kroner. Jeg har ikke noe særlig godt forhold til min familie i dag.

Skrevet

Ja, det har man selvsagt lov til. Men som flere har påpekt kan det skape splid mellom søsken. Dette ble gjort av mine svigerforeldre, de solgte huset sitt godt under takst til yngste sønn, men de fikk alt dette dokumentert slik at forskjellen mellom salgspris og markedsverdi av huset ble regnet som forskudd på arv og blir trukket fra hans del av arven når de dør slik at de andre søsknene får tilsvarende mer.

Det familiemedlemmet som kjøper huset billig bør også være obs på at dette regnes som gavesalg. Vedkommende må betale dokumentavgift av markedsverdi av huset, ikke salgsprisen. I tillegg vil forskjellen mellom salgspris og husets verdi regnes som arv slik at han må betale arveavgift hvis dette overstiger fribeløpet.

• Liker 1
Skrevet

De har LOV, men jeg ville tenkt meg godt om. Hvorfor vil du ikke godtgjøre det andre barnet?

Skrevet

De har LOV, men jeg ville tenkt meg godt om. Hvorfor vil du ikke godtgjøre det andre barnet?

Jeg er et av de andre barna..... TS

Skrevet

Ja, de er de ved full rett til. Ingen lov som tilsier noe annet.

Kanskje ikke moralsk rett hvis det blir ulik fordelingen mellom barna, men dete r inegn lov som regulerer dette.

Skrevet

Om det er lov, ja, heldigvis! Jada, er ikke riktig å gjøre forskjell, MEN heldigvis i den tanken at skulle det vært lov-regulert hva vi gjør med egne penger og eiendom mens vi lever, ja da hadde vi virkelig bodd i en kommunist stat!

"flyttemelding neste"

Skrevet

Jeg er et av de andre barna..... TS

Ha du tatt det opp med foreldrene dine? Kanskje de ikke helt har innsett urettferdigheten i dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...