Gå til innhold

Stell av Eføy

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har hatt eføyer ute i kasse i sommer og har nå tatt dem inn. De er kjempeflotte og jeg vil jo gjerne beholde dem slik. Noen som vet hvordan vi steller eføyer best mulig?? Ute overlevde de jo alt, så det var jo kjempeenkelt....

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

De må ikke tørke ut. (regel: planter med "kjøttfulle" stilker/blader kan tørke litt, tynnere stengler må ikke tørke). Så tror jeg heller ikke eføy skal ha direkte, stekende sollys.

Skrevet

Hold dem unna juletrær! :D (les nåletrær)

Skrevet

Legg en omlag 1 cm. skive oasis i bunn på potteskjuleren, så overlever de fleste planter det meste... Det er i alle fall min erfaring...

Gjest Anonymous
Skrevet

Oasis er lurt.

Da har planta tilgang til vann uten å stå våt, samtidig som luftfuktigheten rundt planta stiger. Tørr luft er problem nummer en når det gjelder overvintring av planter.

Eføy vil gjerne ha fuktig luft, så en dusj nå og da er bare fint. Eføy misliker dessuten varme, så hold den unna ovnene.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å ta eføy inn for vinteren, de tåler fint kulde.

Gjest Pulsatilla ulogga
Skrevet
Det er ikke nødvendig å ta eføy inn for vinteren, de tåler fint kulde.

Det kommer helt an på hvor du bor hen i landet, Tex. Sørlandet, vestlandet og oslofjordområdet, ja. Indre østlandsområde og resten av landet, er sannsynligheten stor for at de fryser, spesielt når de står i kasser. Ta dem inn, bruk oasis i bunnen som andre her foreslo, slik at de ikke tørker ut.

Skrevet

Jeg bor i indre østland og har eføy ute hele året. Har faktisk akkurat puttet julelys i dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

... og hos meg går det ikke... :( Eføyen fryser. men det har litt å si om den står lunt eller ikke også. Går det bra, så har du jo fine planter ute i vinter, går det ikke bra, så koster ikke nye en formue da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...