AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 Jeg ønsker å gifte meg i den kirken foreldrene mine giftet seg i, som også er den lokale kirken der jeg bor. Det som derimot er problemet, er at jeg ikke er medlem i statskirken. Jeg er en personlig kristen, og går i menighet, men jeg ønsker av tradisjonelle grunner å gifte meg i en kirke. Jeg ønsker ikke å ha en prest, da det er flere prester som faktisk ikke er personlige prester, men derimot er ute etter lønna si og penger generelt... Statskirken er til tider mer drevet av stat enn av Gud, og det er feil i forhold til bibelen :-) Kjæresten min er heller ikke medlem av statskirken. Oi, dette blir litt rotete :O Den lokale kirken, men med en pastor/forstander som prest. Hvordan skal jeg få til dette, og hvor mye koster leie av kirken? Det er en liten kirke, om det har noe å si :-)
Lulilelu Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Etter det jeg har lest så kan man ikke gifte seg i kirken med mindre èn av dere er medlem i statskirken. Er man medlem koster det ca 1000kr hvis man vies i det kirken man tilhører. Noe mer enn det vet jeg ikke. Du får google og ringe kirken.
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Jeg ønsker å gifte meg i den kirken foreldrene mine giftet seg i, som også er den lokale kirken der jeg bor. Det som derimot er problemet, er at jeg ikke er medlem i statskirken. Jeg er en personlig kristen, og går i menighet, men jeg ønsker av tradisjonelle grunner å gifte meg i en kirke. Jeg ønsker ikke å ha en prest, da det er flere prester som faktisk ikke er personlige prester, men derimot er ute etter lønna si og penger generelt... Statskirken er til tider mer drevet av stat enn av Gud, og det er feil i forhold til bibelen :-) Kjæresten min er heller ikke medlem av statskirken. Oi, dette blir litt rotete :O Den lokale kirken, men med en pastor/forstander som prest. Hvordan skal jeg få til dette, og hvor mye koster leie av kirken? Det er en liten kirke, om det har noe å si :-) Du kontakter kirkevergen / kirkekontoret på telefon (eller epost, men telefon er ofte best) og forklarer at dere er kristne i en annet kirkesamfunn som ønsker å leie kirka til bryllup og at dere har egen prest/pastor. Kirkevergen/kontoret vil da opplyse om leiepriser. 1
Tullepia Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Etter det jeg har lest så kan man ikke gifte seg i kirken med mindre èn av dere er medlem i statskirken. Er man medlem koster det ca 1000kr hvis man vies i det kirken man tilhører. Noe mer enn det vet jeg ikke. Du får google og ringe kirken. Det er riktig at en av partene må være medlem for å kunne bli gift i statskirken. Men kirkebygget kan leies ut til kristne av andre kirkesamfunn slik at de kan bli viet av sin pastor der. Og det er en helt annen sak. Da blir man nemlig ikke gift i statskirken, men i sitt kirkesamfunn - men man låner kirkebygget.
FruN Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Etter det jeg har lest så kan man ikke gifte seg i kirken med mindre èn av dere er medlem i statskirken. Er man medlem koster det ca 1000kr hvis man vies i det kirken man tilhører. Noe mer enn det vet jeg ikke. Du får google og ringe kirken. Det er gratis å gifte seg i kirken man sogner til.
Lulilelu Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Det er gratis å gifte seg i kirken man sogner til. Ja selve vielsen er helt gratis, men pynten er ikke.
FruN Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Man pynter jo etter eget ønske, så man kan ikke sette en pris på det.
Lulilelu Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Man pynter jo etter eget ønske, så man kan ikke sette en pris på det. Kirken har standardpynting med blomster og lys ved alteret. Dette må man betale selv og ligger på rundt 1000kr
Gjest Airi Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Kirken har standardpynting med blomster og lys ved alteret. Dette må man betale selv og ligger på rundt 1000kr Det er gjerne sånn at det er flere bryllup samme dag, og det går an å ordne med pynt sammen.
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Kirken har standardpynting med blomster og lys ved alteret. Dette må man betale selv og ligger på rundt 1000kr Nå må du ikke feilinformere. Mange kirker lar dette bli brukt gratis, særlig hvis det skal være gudstjeneste på søndagen. Det beste tipset til enhver er å RINGE KIRKEKONTORET og spørre! Priser varierer nemlig fra distrikt til distrikt, om du eller foreldrene sogner til kirken, om kirken er gammel/mye brukt osv osv.
Lulilelu Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Nå må du ikke feilinformere. Mange kirker lar dette bli brukt gratis, særlig hvis det skal være gudstjeneste på søndagen. Det beste tipset til enhver er å RINGE KIRKEKONTORET og spørre! Priser varierer nemlig fra distrikt til distrikt, om du eller foreldrene sogner til kirken, om kirken er gammel/mye brukt osv osv. Selvfølgelig er det ting som kan spille inn. Det er ikke helt likt alle plasser. Vil tro det er forskjell på storbyer vs småplasser ol. Men som regel koster det ca 1000 kr og det er det man bør gå ut ifra og heller bli positivt overrasket.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Tusen takk for mange bra tips! Tror det ordner seg, jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå