AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 Jeg har denne Ikeakrakken i ubehandlet tre, og den har blitt litt stygg, så jeg har lyst til å male den. Jeg har sett masse blogger hvor folk har gjort det, men hva slags maling bruker de? Er det tremaling eller vanlig veggmaling? Må jeg grunne først? Lakke etterpå? Hvor mye maling trenger man? Andre tips? *Trenger hjelp*
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Ta en tur til en byggvarebutikk, f.eks OBS Bygg, og si at du trenger maling til en krakk i ubehandlet tre. Så gir de deg veiledning, og du kan gå hjem å male krakken din!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Takk for tipset! Det er forsåvidt en god idé, men jeg bor i utlandet og av flere årsaker må jeg bestille maling på nett. Det er derfor jeg lurer på hva folk som allerede har malt har brukt. Det må da være noen på KG som er interiørdamer?
Humleblomst Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har malt et ubehandlet bord for ikke så lengesiden og fikk god hjelp i malebutikken. De anbefalte oljebasert maling for det er mest slitesterkt og tåler å vaskes. Jeg tror jeg valgte en matt type (?).. Siden dette bordet var brukt en stund ubehandlet ble jeg anbefalt å pusse lett over det med passe fint sandpapir (100). Bruk gjerne pussekloss inni, det gjør jobben lettere. Vask så med salmiakkvann og la det tørke. Ingen grunning, jeg malte 2 strøk med oljemaling. Ha god lufting mens du maler. Møbelet luktet maling i ca 2 uker hos meg, det sto først på et litt kaldt sted. Mannen i malingsbutikken anbefalte meg å sette bordet på et varmere sted en stund, og det hjalp og lukten forsvant. Etter at malingen er tørr er ikke lukten av oljemalingen giftig. Jeg brukte godt under 1 liter på å male et bord som var større enn den krakken. Lykke til!
hufsa! Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 Jeg har denne Ikeakrakken i ubehandlet tre, og den har blitt litt stygg, så jeg har lyst til å male den. Jeg har sett masse blogger hvor folk har gjort det, men hva slags maling bruker de? Er det tremaling eller vanlig veggmaling? Må jeg grunne først? Lakke etterpå? Hvor mye maling trenger man? Andre tips? *Trenger hjelp* Heia,vennina min har malt sin akkurat,blekjmpefin.Du må bruke oljemaling.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 Takk for svar! Bare ett ekstraspørsmål: Jeg tenkte tremaling (antar Jotun), er det stort sett oljemaling, eller er det noe jeg må sjekke når jeg kjøper?
hufsa! Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar! Bare ett ekstraspørsmål: Jeg tenkte tremaling (antar Jotun), er det stort sett oljemaling, eller er det noe jeg må sjekke når jeg kjøper? Det viktigste er jo at krakken blir glatt og vaskbar.Malte en kommode med vannbasert en gang men ble ett håpløst resultat.Alt dritt så du og du kunne overhode ikke vaske den.Tenkte gjøre det enkelt men det nytta ikke ;-)
Humleblomst Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar! Bare ett ekstraspørsmål: Jeg tenkte tremaling (antar Jotun), er det stort sett oljemaling, eller er det noe jeg må sjekke når jeg kjøper? Jeg er ikke sikker, da jeg var i butikk og fikk hjelp da jeg kjøpte. Men skjekk at det står at den er oljebasert og ikke vannbasert. For som hufsa! skrev gir ikke vannbassert noe godt resultat på møbler.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Takk for svar, begge to! Da blir det pussing og to strøk oljebasert maling, så ser vi hvordan det går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå