83` Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 Ja, er lærar og medlem i utdanningsforbundet. Men lurer litt på å melde meg ut.. betlar jo nesten 5000,- i året i medlemskontogent, og synest det er litt dyrt eg altså. Men kva konsekvensar får det å melde seg ut? Andre her som er lærarar utan å vere med i eit forbund??
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 Det får ingen direkte konsekvenser for deg, så lenge du ikke f.eks blir urettferdig forbigått ved en ansettelse og dermed ikke lenge har muligheten til gratis juridisk hjelp f.eks. Dessverre får også de uorganiserte i skolen være med som gratispassasjerer i lønnsøkninger osv. I mine øyne er det solidarisk viktig å være med i fagforbund, men dersom du har nok med deg selv og ikke ser på det som viktig så kan du jo velge å stå utenfor.
Frøken Smilla Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Enig med anonym bruker over her, det har med solidaritet å gjøre. Uten Utdanningsforbundet, hadde du ikke hatt de samme fordelene og rettighetene som du har i dag. Ja, det er høy kontingent, for all del, men samtidig er du sikret lønn ved en eventuell konflikt (streik). Benytt deg heller av noen av medlemsfordelene, og vær aktiv i Utdanningsforbundet (dra på konferanser, kurs, seminarer etc), så føler du kanskje at du får litt igjen på den måten?
83` Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2011 Ja, skjønnar jo godt den tankegangen der Er berre det at vi har hatt veldig dårlig råd dei siste åra, så leitar etter noko å kutte på. Og då er det litt surt å betale 5000,- til eit forbund, i staden for å kunne unne seg noko anna enn mat og det mest nøgvendige i kvardagen. Men blir vel ikkje akkurat populær blandt kollegaane om eg melder meg ut. Og det skjønner eg jo. Men samtidig hadde det vore greit å spare dei pengane desse verste etableringsåra, og heller blitt medlem igjen seinare...
Frøken Smilla Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Har du forsikringer i Tryg, forresten? I så fall bør dere regne over hvorvidt det lønner seg å melde seg ut; medlemsprisene i Tryg er visst mye lavere enn det "andre" må betale. Nå skal det sies at andre fagforeninger kan ha gunstigere forsikringsavtaler med andre selskaper, så det bør ikke være en grunn til å bli værende hvis det føles "feil", men hvis du/dere allerede har en del forsikringer der, kan det bli en dyr utmelding. Sjekk det!
83` Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2011 Vi har ingen forsikringar i Tryg nei. Har hatt samtale med forsikrings"mannen" i Tryg om akkurat dette sidan eg er medlem av utdanningsforbundet. Men vi fann ut at den forsikringa vi hadde i Gjensidige var minst like god, så vi holdt oss til den
origin Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 anbefaler deg å bli i forbundet da du som sagt stiller sterkere ved en evt streik eller andre konflikter på jobben. selv om det kan virke som sure penger akkurat nå
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Husk at du får fradrag for betaling av fagforeningskontingent, så medlemskapet koster ikke så mye likevel. Samtidig har du også enkelte andre medlemsfordeler. Forsikringsavtale er allerede nevnt. Bankavtale finnes også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå