Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! jeg skal søke og står helt fast : s jeg kunne skrevet veldig langt om dillemaet mitt men jeg tar det kort: er det noen som har gått allenn pågygg (eller går) som kan fortelle meg litt om hvordan det er ? trenger ikke si at det er tøft for det har jeg hørt så mye om.. jeg hadde 5,1 i snitt til jul, hvis jeg fortsetter sånn tror du jeg vil greie det siste året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Allmenn påbygg er et tøfft år ja. Jeg tok det først på en vanlig kommunal skole, strøyk og begynte da året etter på privatskole. Mye bedre fokus, og mer motiverte elever gjorde året "lekende lett" så det har mye å si hva slags skole du går på også!

Så lenge du er motivert og forberedt på at det er et tøfft år klarer du deg helt fint :) Forbered deg på 10 timer knusktørr norsk i uka!

Skrevet

Allmenn påbygg er et tøfft år ja. Jeg tok det først på en vanlig kommunal skole, strøyk og begynte da året etter på privatskole. Mye bedre fokus, og mer motiverte elever gjorde året "lekende lett" så det har mye å si hva slags skole du går på også!

Så lenge du er motivert og forberedt på at det er et tøfft år klarer du deg helt fint :) Forbered deg på 10 timer knusktørr norsk i uka!

Tusen takk : D - ja jeg er forberedt på disse tingene, men hva strøk du i?

Skrevet

Hei! jeg skal søke og står helt fast : s jeg kunne skrevet veldig langt om dillemaet mitt men jeg tar det kort: er det noen som har gått allenn pågygg (eller går) som kan fortelle meg litt om hvordan det er ? trenger ikke si at det er tøft for det har jeg hørt så mye om.. jeg hadde 5,1 i snitt til jul, hvis jeg fortsetter sånn tror du jeg vil greie det siste året?

Det er overhodet ikke noe problem for deg å greie det året, det kan jeg (nesten) med sikkerhet si. Går selv allmennfaglig påbygging med litt høyere snitt enn det du hadde til jul (fra mine to første år), og får gode karakterer. Det er mye jobbing om man vil ha gode karakterer da det er mye å gjøre nesten til enhver tid, men selv for de "sløkkeste" elevene i klassen går det meste bra.

Skrevet

Det er overhodet ikke noe problem for deg å greie det året, det kan jeg (nesten) med sikkerhet si. Går selv allmennfaglig påbygging med litt høyere snitt enn det du hadde til jul (fra mine to første år), og får gode karakterer. Det er mye jobbing om man vil ha gode karakterer da det er mye å gjøre nesten til enhver tid, men selv for de "sløkkeste" elevene i klassen går det meste bra.

dette er til stoor hjelp, takk for svar : )

Skrevet

Hei :)

Jeg går påbygg nå, og JA det er et hardt år. Mye prøver, lekser og stress. På den andre siden er det verdt det. Du får igjen for at du har studdiekompetanse. Det er et stort pluss hvis du seinere bestemmer deg for å studere. Jeg hadde 5 i snitt ifjor. Har gått ned litt, men det er fordi det er flere fag og jeg er ikke SÅ flink i matte og nynorsk, så det trekker litt ned. Likevel holder jeg de andre fagene på karakter 5, så du kommer nok til å klare deg bra :) Bare vær obs på at lærerne forventer mer av deg, og du må kanskje jobbe lit hardere med skolearbeidet enn før.

Ønsker deg lykke til :klemmer:

Gjest Cerridwen
Skrevet

Har ikkje gått påbygg sjølv, men kjenner ein del som gjekk det medan eg gjekk siste året allmenn.

Dei sleit noko frykteleg, og mange strauk i eitt eller fleire fag. Dei hadde store mengder

med pensum, og ein god del greidde det ikkje og slutta.

Du må jobbe jevnt og trutt frå starten av, ellers har du ikkje nubbesjans.

Skrevet

Jeg hadde litt over 4 i snitt fra de to første årene(på offentlig skole), og gikk OPP (til rundt 5) i snitt på påbygg! Tok det på privatskole. Hadde nesten ikke lekser, lite prøver(hadde et par-tre perioder der ALT kom på en gang) og ellers gode lærere. Fulgte man med i timene gikk det greit på prøvene. Skal sies at jeg hadde vanvittig god norsk/historielærer da. (Eneste jeg har å klage på var at vi fikk vite hele året at vi ikke skulle ha særemne, men en lettere utgave. spurte flere ganger om når vi skulle ha den osv, men nei det skulle vi ikke ha. Fikk til slutt 3 uker på en oppgave som var like stor som særemnet. Midt i russetida. Så det var det jeg gjorde i russetida mi :kjefte: )

Skrevet

takk for svar alle sammen :)

Skrevet

Jeg gikk påbygg før kunnskapsløftet. Egentlig media og kommunikasjon 3. året, så istedet for fordypningsfag hadde jeg 13 timer med mediefag i uka.

Synes året gikk fort og lett, med gode lærere og motiverte medelever var det "lett" å oppnå snitt på ca. 5. Du kan se på det som en forsmak på studielivet, med mye pensum der en selv må ta stilling til hva som er mest relevant.

Skrevet

Påbygg er ikke så vanskelig, og du vil nok klare det greit så lenge du er motivert og jobber litt. Jeg tror en av grunnene til at mange mener at det er så hardt, er at man ikke er vant med lekser og jobbing på mange yrkesfaglinjer. Dersom man tror at det fortsetter slik på påbygg, så blir det vanskelig. Men det kreves ikke mer enn på studeispesialiserende linjer, kanskje litt mindre?

Et av "sjokkene" for en del er nok også at det kun er teorifag, og ikke praktisk. Hater du norsken og annen teori på yrkesfag, så blir det ikke noe bedre på påbygg.

Norskfaget er, som du vet, det største faget og faget med flest timer i uka. Der er det mye man må ta igjen. I tillegg trenger man mye skrivetrening for å skrive godt både i bokmål og nynorsk, og man har ikke mye tid til å "modnes" i skriveprosessen.

Påbygg er ikke noe man slentrer innom fordi man ikke har noe bedre å gjøre, men det virker som du har lyst og motivasjon til å ta det, og da går det bra.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Tusen takk : D - ja jeg er forberedt på disse tingene, men hva strøk du i?

Jeg strøk det meste, fordi det ble mye skulk (og havnet i et dårlig miljø på skolen med andre umotiverte "skulkere"), men over halvparten av klassen strøk i matte, samt at en god prosentandel strøk nynorsk.

Nå skal det være sagt at jeg gikk på en dårlig skole da, skolen er kjent for dårlig miljø og mange "gangstere". Det har mye å si hva slags miljø det er på skolen! På privatskolen fikk jeg 4,7 i snitt på siste året :)

Skrevet

Jeg strøk det meste, fordi det ble mye skulk (og havnet i et dårlig miljø på skolen med andre umotiverte "skulkere"), men over halvparten av klassen strøk i matte, samt at en god prosentandel strøk nynorsk.

Nå skal det være sagt at jeg gikk på en dårlig skole da, skolen er kjent for dårlig miljø og mange "gangstere". Det har mye å si hva slags miljø det er på skolen! På privatskolen fikk jeg 4,7 i snitt på siste året :)

Tror det er viktig å holde fokus og være bevisst på hvem man henger med. Blir det mye skulk er det ikke lett, men dersom man møter opp, holder fokus på fag og jobber i timen og helst også gjør lekser, så kommer man seg greit gjennom.

Tror som AnonymBruker at norskfaget er en av utfordringene for mange, spesielt fordi man (igjen) skal ha nynorsk, og interessen for og holdningene til nynorsk er dessverre dårlig hos mange, noe som påvirker hvordan og hvor mye man arbeider med det.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei! Dere som har gått påbygg på privatskoler, hvilke privatskoler gikk dere på? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...