Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 26. februar 2011 #1 Skrevet 26. februar 2011 Argh, jeg var ute og jogget - og måtte sprette unna en j*vla syklist. Resultatet ble at jeg sikkert tråkket litt feil, for da jeg kom ut av dusjen hjemme, så klarte jeg ikke gå på foten. Kneet verket veldig heftig, smerten sitter "inne" i kneet, under kneskålen. Det gjør vondt ved bevegelse, samt at jeg har problemer med å strekke ut leddet. Au. Men jeg har null hevelse, og kneet er ikke varmt eller noe. Siden det ikke er hevelse etc., så er det vel neppe skade?
Gjest Bjørn82 Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Argh, jeg var ute og jogget - og måtte sprette unna en j*vla syklist. Resultatet ble at jeg sikkert tråkket litt feil, for da jeg kom ut av dusjen hjemme, så klarte jeg ikke gå på foten. Kneet verket veldig heftig, smerten sitter "inne" i kneet, under kneskålen. Det gjør vondt ved bevegelse, samt at jeg har problemer med å strekke ut leddet. Au. Men jeg har null hevelse, og kneet er ikke varmt eller noe. Siden det ikke er hevelse etc., så er det vel neppe skade? Jeg har opplevd noe lignende.. Eller jeg har hatt problemer med knærne. Jeg trenet beina mye før og har alltid vært i god fysisk form. Men for noen år siden så fikk jeg så satans vondt i venstrekneet. Å det skjedde helt uten sammenheng med noe som helst. Hadde intense smerter i kneet over en lang periode. (2-3uker) Så bare forsvant det. Og det gikk sikkert 1år eller lengre før jeg kjente noe som helst igjen. Men sist gang jeg fikk det.. det er ca. 2år siden så kom det i begge knærne samtidig. Jeg ble sykemeldt over en måne fra jobb, og var en pest og en plage å ha i huset for både kone og barn. Jeg ble rønket og undersøkt i hue og ræva. men ingen som fant noe. Så var jeg på idrettsklinikken for undersøkelse. Fikk ikke noe svar der heller, men fikk henvisning til ny rønken. Denne gangen av ryggen. Men fant ikke noe der heller. Så bare gikk det over av seg selv igjen. Og jeg har ikke kjent noe siden. Men legen ved idrettsklinikken mener at det er et smertesyndrom.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 En kan dere lese om forskjellige kneskader. http://www.kondis.no/artikler/kneskade.html Ubehandlede kneskader kan gi slitasjer og plager i hele kroppen om de ikke blir behandes riktig.
Mynona Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Siden smerten er "inni kneet" er det hvertfall ikke runners knee eller jumpers knee. Det sitter på siden og under kneet. Mensik skader har vel smerter inni kneet tror jeg, og da er det vondt å vri kneet også mener jeg. Leddbåndsskader og sånne ting vet jeg ikke noe om. Ta smertestillende, og hvis det ikke blir bra på noen dager, kontakt en fysioterapaut som kan sjekke knærne dine.
Kråkesaks Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Tråden er ryddet for innlegg skrevet med fullt navn. Kråkesaks.
Dragonfly84 Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 (endret) TS: Jeg har aldri hatt hevelser i knærne, men du verden så mye smerte de har gitt meg likevel... Jeg har patellafemoralt smertesyndrom, som er legespråk for vondt i knærne/kneskåleproblemer. Antageligvis pga overpronering. Jeg tror mange får kneskader av å løpe feil. Jeg går ofte turer langs en typisk "joggeløype", og det er utrolig hvor mange som overpronerer/underpronerer, "padler" med beina og har løpemønstre som er rart om ikke fører til skader i knærne en eller annen gang. Jeg sliter selv med kneproblemer fordi jeg ikke visste at jeg overpronerer veldig. Nå bruker jeg overpronerings-joggesko pluss såler jeg fikk spesialtilpassa hos fysio/kiropraktor. Folk burde sjekke ut hva slags sko de trenger på f.eks. løplabbet før de begynner hardtrening. Endret 27. august 2011 av Dragonfly84
Mynona Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 TS: Jeg har aldri hatt hevelser i knærne, men du verden så mye smerte de har gitt meg likevel... Jeg har patellafemoralt smertesyndrom, som er legespråk for vondt i knærne/kneskåleproblemer. Antageligvis pga overpronering. Jeg tror mange får kneskader av å løpe feil. Jeg går ofte turer langs en typisk "joggeløype", og det er utrolig hvor mange som overpronerer/underpronerer, "padler" med beina og har løpemønstre som er rart om ikke fører til skader i knærne en eller annen gang. Jeg sliter selv med kneproblemer fordi jeg ikke visste at jeg overpronerer veldig. Nå bruker jeg overpronerings-joggesko pluss såler jeg fikk spesialtilpassa hos fysio/kiropraktor. Folk burde sjekke ut hva slags sko de trenger på f.eks. løplabbet før de begynner hardtrening. Enig.. og angrer på at jeg ikke gjorde det selv. Trodde jeg hadde noramle føtter, men jeg skulle egentlig hatt sko for overpronasjon. Det fant jeg ut etter jeg fikk runners knee. Jammen har jeg feilstilling i bekkenet og er kalvbeint også. Og jeg som trodde jeg var helt normal :gjeiper: Så feil kan man ta. Nå har jeg slitt med knesmerter i snart 4 mnd, og det virker ikke som det skal bli bra heller..
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Siden smerten er "inni kneet" er det hvertfall ikke jumpers knee. Det sitter på siden og under kneet. Det stemmer ikke. Jeg har jumpers kne og har smerter inni og under kneet.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 Noen flere linker til kneskader Link til kneskader http://www.ergomove.no/index.php?cat=kne Jumpers knee http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/jumpers-knee-patellar-tendinopati-2728.html Menisk skade http://nhi.no/muskel-skjelett/kne/meniskskader-i-kneet-2723.html
seleneluna Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg fikk også akutte knesmerter etter en joggetur for to år siden. Jeg var vel litt treningsnarkoman så jeg tok det ikke med ro etterpå slik som jeg burde. Det resulterte i betennelse og mange timer hos fysioterapaut. Årsaken var overtrening og at jeg var "skjev" i bekkenet, slik at jeg hadde belastet feil. Du bør få en lege til å se på det, evt. få noe betennelsesdempende. Jeg gikk i flere mnd uten å trene. Det var alt for vondt å sykle, selv om det var det de anbefalte. Løsningen var styrketrening, knebøy etc, samt å gå i motbakker. Kjipt at man må gå ned de fleste bakker også, for det var uutholdelig smertefult Håper det ikke står så dårlig til da, men det høres ut som betennelse.
Dragonfly84 Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Og jeg som trodde jeg var helt normal :gjeiper: Flertallet løper unormalt! Så det er helt normalt å være unormal!
Mynona Skrevet 27. august 2011 #12 Skrevet 27. august 2011 Flertallet løper unormalt! Så det er helt normalt å være unormal! Fju... det var godt å høre. Da er jeg normal likevel
Gjest Kamilla Skrevet 18. februar 2013 #13 Skrevet 18. februar 2013 Siden smerten er "inni kneet" er det hvertfall ikke runners knee eller jumpers knee. Det sitter på siden og under kneet. Mensik skader har vel smerter inni kneet tror jeg, og da er det vondt å vri kneet også mener jeg. Leddbåndsskader og sånne ting vet jeg ikke noe om. Ta smertestillende, og hvis det ikke blir bra på noen dager, kontakt en fysioterapaut som kan sjekke knærne dine. Jeg slet med kronisk jumpersknee i mange år, og for meg var det egentlig veldig vanskelig å forklare hvor smerten var, for den var over alt i kneregionen... Ellers er det vel værst forann på kneskålen når man trykker inn, det gjorde hvertfall legen min etter å ha sjekket under kneet da han trodde det var menisken... Vel, en sprøyte i kneskålen og tre-fire år senere er jeg tilbake på trening Jumpersknee kommer gradevis, så er neppe det du har. Jeg vil tro du har vridd kneet på et vis eller noe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå