Gå til innhold

Helsefagarbeider

Tiffani

Anbefalte innlegg

Vurderer omskolering og helsefagarbeider kan være aktuelt. Det jeg lurer på er om helsefagarbeider er det samme som hjelpepleier?

Jeg lurer også på hva jeg vil tjene i måneden. Jeg fant da jeg goglet dette yrket at gjennomsnittslønna lå på 25 800 i måneden... Nybegynnerlønna ville være lavere. Etter skatt blir ikke dette så mye, 17 000, kanskje.... Men så hører jeg at dette er grunnlønn før tillegg, som følger med turnusarbeid. Skifttillegg og tillegg for kvelds og nattevakter osv. Noen som vet noe om hva slags faktisk lønn man kan forvente i en slik jobb?

Det må da være noen her med dette yrket...?

Jeg MÅ nesten ha en solid inntekt, for jeg har stor familie og studielån på 300 000,- fra før av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du har solid inntekt ville jeg valgt et annet yrke.

Jeg jobbet 50% natt og hadde fastlønn på ca 13 000 utbetalt. Det var inkludert tillegg og med full annsenitet. Sluttet i fjor så det er nok ikke så store forskjellen.

Helsefagarbeider er på en ny utdanning og har tatt over for hjelpepleier og omsorgsarbeider. Veldig kort fortalt.

Tillegg kommer fra kvelds og nattarbeid, helgarbeid og helligdagsarbeid. Med en stor familie ville jeg tenkt meg om ihvertfall for skal du gjøre penger må du være mye borte når familien er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet kan jo være og velge en utdanning som sykepleier eller vernepleier. Da slipper du unna med et år, i tillegg til lærlingelønn i to år og du får høyere lønn. Kommer selvsagt an på om du har 3 årig vgs eller oppfyller kravene for å komme inn på høyskole på annet grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet kan jo være og velge en utdanning som sykepleier eller vernepleier. Da slipper du unna med et år, i tillegg til lærlingelønn i to år og du får høyere lønn. Kommer selvsagt an på om du har 3 årig vgs eller oppfyller kravene for å komme inn på høyskole på annet grunnlag.

Er det blitt nytt utdanningsforløp på sykepleien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt nytt utdanningsforløp på sykepleien??

Jeg tror kanskje hun mente at helsefagarbeider er to år på skolen og to år lærling, og ved å da gå sykepleier eller vernepleier så slipper du unna med ett år, siden de er tre år. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med det? På sykepleien må man jo ha gått 3år vgs? Utdannelsen er jo lengere!!!

Helsefagarbeider trenger du kun 2 år på vgs så 2 år praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, ordla meg litt feil der. Det jeg mente var at man kan ved å søke om realkompetanse (om man er over 25 år) kan komme inn på høyere utdanning. Flere i klassen min som har gjort det på denne måten. Man må derfor ikke nødvendigvis ha studiekompetanse om man fyller kravene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ordla meg litt feil der. Det jeg mente var at man kan ved å søke om realkompetanse (om man er over 25 år) kan komme inn på høyere utdanning. Flere i klassen min som har gjort det på denne måten. Man må derfor ikke nødvendigvis ha studiekompetanse om man fyller kravene for dette.

Nei, men man må ha jobbet med noe relevant først. Og da også ha en utdannelse i bunn, ofte hjelpepleier når det gjelder sykepleierutdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere med det? På sykepleien må man jo ha gått 3år vgs? Utdannelsen er jo lengere!!!

Helsefagarbeider trenger du kun 2 år på vgs så 2 år praksis.

Det var jeg som svarte over deg.

Jeg tenkte da om du fra før har studiekompetanse, da blir det tre år på sykepleien eller fire år med helsefagarbeider. Må du ta studiekompetanse så blir det fire år på begge. Så sant man er over 25 år og kommer inn på 23/5 regelen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som svarte over deg.

Jeg tenkte da om du fra før har studiekompetanse, da blir det tre år på sykepleien eller fire år med helsefagarbeider. Må du ta studiekompetanse så blir det fire år på begge. Så sant man er over 25 år og kommer inn på 23/5 regelen da.

Jeg skjønner ikke hva dere mener...

Altså..Man går vel ikke 4 år som helsefagarbeider etter 3 år på vgs med helse og sosial? Men det må man vel for å komme inn på sykepleien??

Jeg er 25 og uten noe vgs. Jeg har 5 års erfaring i helsevesenet og kan derfor få komprimert utdanning som helsefagarbeider på kun 1.5 år. Tar fagbrev rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva dere mener...

Altså..Man går vel ikke 4 år som helsefagarbeider etter 3 år på vgs med helse og sosial? Men det må man vel for å komme inn på sykepleien??

Jeg er 25 og uten noe vgs. Jeg har 5 års erfaring i helsevesenet og kan derfor få komprimert utdanning som helsefagarbeider på kun 1.5 år. Tar fagbrev rett etterpå.

Hvis man ikke har helse og sosial, så må man gå to år på skole (helse og sosial og helsefagarbeider)og to år lærling, = 4 år.

Du som har erfaring i helsevesenet kan få komprimert utdanning, men det kan ikke alle.

Hadde du ikke jobbet innen helsevesenet så måtte du ha gått to år på skole + lærling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...