Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hver gang jeg wokker i min støpejernswok svir det seg slik! bruker jeg feil olje eller noe? har brukt soyaolje i det siste, og det er vel ikke det mest ideelle? har på sterk varme, men det skal det jo være..

det er ikke det at maten svir seg fast, men at det blir liggende et svidd "lag" på bunnen som blander seg litt med maten, det ser ikke særlig pent ut. ikke smaker det no godt heller icon_wink.gif

håper noen har gode råd!

Jetz icon_rolleyes.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Jetz den 2002-02-26 14:52 ]

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

kansje du bruker for mye olje til mengde mat oppi? Eller du rører om for lite?

Vet ikke helt hva du mener her.. Sorry, trokke jeg kan hjelpe.Med andre ord jeg kunne komt å vise deg da !!.. *ler*neida!

-----

michael icon_biggrin.gif

Skrevet

Hvordan rengjør du wooken?

Det er anbefalt å kun vaske støpejern i varmt vann, ingen såpe. Hvis du har brukt såpe så blir jernet tørt. Hvis du pensler wooken med olje før du setter den bort etter vask så vil den bli bedre å bruke.

12

Skrevet

Det er riktig at du ikke skal vaske støpejern med såpe. Det er viktig at du kun bruker varmt vann!!!!

Innimellom trengs det en grundigere rens av slike panner. Da kan du strø et tykt lag med vanlig salt oppi. Sett pannen på platen og "stek". Du vil se at saltet etterhvert blir helt grått. Det er smuss og fastbrente matrester som trekke opp i saltet.

Hell så ut saltet (i en metallform/stekeplate. Det blir nemlig SINNSYKT varmt).

Deretter har du godt med soyaolje i pannen som du så lar stå på varmen en stund til. Hell ut oljen og tørk med husholdningspapir.12

• Liker 1
Skrevet

det er forskjell på hvor mye varme de ulike oljene tåler. tror ikke soyaolje er det beste alternativet for wok som skal ha sterk varme.

Skrevet

Hva slags olje er best å bruke i wok, da?

Jeg pleier også å bruke soyaolje, og jeg har samme problem som Jetz...

Klem fra12

Skrevet

har hørt at maisolje skal være et bra alternativ. spør i innvandrerbutikk hvis det ikke kommer noe vettugt svar her!

Skrevet

Jeg bruker solsikkeoje, men soyaolje skal tåle høyere tempratur ellers så er maisolje også et god alternativ. Men personlig så syns jeg solsikkeolje er best fordi den er mere smakløs og kan dermed brukes "allround" på kjøkkenet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Støtter siste taler her. Solsikkeolje "tåler mye juling", og er derfor fin til slik tøff behandling som ved wok'ing.

Så:

Solsikkeolje til "grovarbeide",

Olivenolje til "finarbeide",

Soyaolje holder jeg meg langt unna...

Hilsen Arnie

Skrevet

Hei alle sammen!

Takk for gode råd. Jeg bruker kanskje mye olje, føler at maten svir seg viss ikke. Og jeg rører hele tiden icon_wink.gif Det er ikke det at selve maten svir seg som er problemet.. Det blir liksom liggende igjen et "belegg" på bunnen.

Selvfølgelig vasker jeg ikke støpejern med såpe.. kun varmt vann.. icon_wink.gif

Jeg skal prøve den "ekstra-rengjøringen" av woken min, og så skal jeg skifte olje så får vi se om det blir bedre da!

Men jeg vurderer sterkt å kjøpe en teflon-wok.. Den trekker heller ikke til seg så mye olje. icon_smile.gif

Jetz icon_rolleyes.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Jetz den 2002-03-01 00:42 ]

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Jeg woker mye og elsker jern-woken min. Kan ikke si jeg kjenner igjen problemet med belegg i bunnen? Jeg kjører plata på max guffe og har den der til jeg er ferdig.

Bruker olivenolje/solsikkeolje. Syns sistnevnte spruter mer?

Har du oljen oppi kald wok? Det skal du nemlig ikke - det ødelegger aromaene i oljen, og kan kanskje være grunnen til at du får belegget...

En spiseskje olje i warm wok (hell woken rundt slik at ikke oljen blir liggende som frityrfett i bunnen) rett før kjøttet/fisken går oppi, rør hele tiden.

Jeg har teflonwok også. Greit nok til rask fredagsmiddag o.l. men kan på ingen måte måle seg med jernwoken når man lager mat til mer enn en person.

Skal salte woken min i kveld - det visste jeg ikke om. Blir spennende å se resultatet, den har vært MYE brukt uten annet enn vann-vask.12

Skrevet

Jeg betalte ganske mye for woken min, men det skal jeg si lønnte seg. Ingen ting brenner seg i den Wok panna trudde det ikke var mulig jeg men, så lenge det er olje så brenner det seg ikke.

Jeg foretrekker følgene oljer

Maisolje (smakerveldiglite)

Soyaolje (girgodsmak)

Kikoman er veldig bra den og, men litt dyr!12

• 18 år senere...
Skrevet

Ville kanskje kjøpt teflonpanne. Trosset ikke svir seg på samme måte. Du har kanskje for sterk varme i jernpannen tipper jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, trudle skrev:

Ville kanskje kjøpt teflonpanne. Trosset ikke svir seg på samme måte. Du har kanskje for sterk varme i jernpannen tipper jeg. 

Tipper ts har fått orden på dette på 18 år 

Anonymkode: 3ebbd...f70

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...