Gå til innhold

Brødbakemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor bakte alltid brød i min barndom, og jeg har lyst å begynne å bake brød selv. Men sliter litt med vonde armer, så jeg tenkte på brødbakemaskin.

Er det noe greie? Blir det bra? Eller er det noe som er kjekt i 3 mnd, så blir hele brødbakemaskinen stuet vekk i skapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min har hatt brødbakemaskin i mange år. Hun kjøper aldri brød, bruker kun den.

Skrevet

Har ikke, og bruker følgelig ikke, jeg liker gammelmåten best. (Dvs. de senere år har jeg brukt kjøkkenmaskin til å elte deigen.)

De jeg kjenner som har brødbakemaskin har vært godt fornøyde med resultatet. Noen bruker den jevnt og trutt etter mange år, mens andre gir opp når nyhetens interesse har lagt seg.

Gjest Consensio
Skrevet

Vi kjøpte en her hjemme. Jeg bestemte meg etter en tråd her inne faktisk.

Var redd den kom til å havne bakerst i et skap etter den første uka, men den gang ei.

Her blir det bakt brød 3 ganger i uka. Brødene blir kjempegode og vi har ikke kjøpt ferdigbrød siden vi skaffet oss denne maskinen.

Veldig enkel å bruke, så veldig fint for oss som vil ha hjemmelaget, men som sliter med smerter eller vonde kroppsdeler ;)

Skrevet

Okey, da løper jeg å kjøper, dette hørtes jo bra ut!

Nå har jeg ikke sett på brødbakemaskiner, men gått forbi på Elkjøp og andre, og har bare observert at de ikke er dyre, ligger vel på ca 500 kr eller noe slikt. Men som med alt annet, så er det vel flrer modeller, og prisene varierer vel.

Er det med oppskrifter på norsk? Eller finner dere oppskrifter på nett?

Skrevet

Nei, men har akkurat skaffet kjøkkenmaskin :) Synes det er lettvint nok.

Skrevet

Siden jeg har cøliaki må jeg alltid bake mitt eget brød, og da syns jeg det er enklest med kjøkkenmaskin. Så får jeg bakt flere i samme slengen også.

Skrevet

Har en med doble elteklør, men bruker den kun til deigen, og setter brødene i form i steikeovn. I form, fordi jeg da kan bruke løsere deig, som gir "luftigere" brød.

Skrevet

Hvordan er det i forhold til pris? Nå kjøper jeg brød til ca 17 til 24 kr i butikken. Hvor mye blir prisen pr. brød i brødbakemaskin?

TS

Skrevet

Kommer an på melet du bruker og hvor store poser du kjøper. Jeg har regnet ut at jeg bruker 4-5 kroner pr brød med kjøkkenmaskina.

Skrevet

Hehe, dette tråden passer akkurat da jeg kjøpte brødbakemaskin fra Tefal på fredag!!! Prøvde den i går og det var godt og enkelt... Eneste jeg reagerte litt på var at ok --- bruksanvisning råder om å bruke sine egne oppskrift og det forstår jeg godt men mange av disse oppskriftene bruker melkepulver!! og jeg var Hæ??? Melkepulver?!?!?! Det hadde jeg aldri gjort før!! Synes det var litt rart... Jeg og mannen måtte gå rundt i flere butikker for å finne melkepulver og fant det til slutt i asia-butikken... rare greier... :ler:

Skrevet

Haha! Melkepulver, eller tørrmelk om du vil, er jo kun sånn som du har oppå melet når du bruker over-natten-timeren. Ellers vil fersk melk bli sur i romtemperatur.

Du kan selvsagt bruke vanlig melk når du baker der og da. :nigo:

Skrevet

Du trenger ikke elte:

Dette er det nye. Sjekk bloggen min, eller matpaabordet for mer info :)

Skrevet

Okai? Da er det bare å grave frem pissepotten til bestemor fra kjelleren, og sette i gang å bake, da?

Men du? Vi har jo alltid bretta luft i deigen. Det er jo derfor vi gjør det den andre gangen. Å få en god blanding og forklistring av deigen i maskin først, er ikke alltid å forakte. Det gir en jevnere heving og mer uniforme bobler, som ikke fungerer som fallgraver for smøreost og nugatti. :gjeiper:

Skrevet

Jeg har hatt to brødbakemaskiner. En fra tefal med en eltekrok og nå en fra Wilfa med to eltekroker. Tefalmaskinen laget firkantede børd. Wilfamaskinen gir greiere fasong på brødet(avlangt) og eltekrokene lager lite hull i brødet, slik at det ikke blir mange "ødelagte" brødskiver.

Jeg baker glutenfritt brød og synes maskinen er helt genial til det. Apropos løsere deig, så bruker jeg en oppskrift som gir en deig som er mer flytende enn fast, så det går greit an å bruke bakemaskinen til hele prosessen og ikke bare til selve deigen.

Skrevet

Kommer an på melet du bruker og hvor store poser du kjøper. Jeg har regnet ut at jeg bruker 4-5 kroner pr brød med kjøkkenmaskina.

Og jeg baker glutenfritt og bruker 35-40 kroner pr brød :kjefte: Akkjah.

Skrevet

Og jeg baker glutenfritt og bruker 35-40 kroner pr brød :kjefte: Akkjah.

Life is a bitch :sukk:

Koster det ikke omtrent det samme å kjøpe ferdige glutenbrød? Merkelig at melet også skal være såpass kostbart at man ikke sparer inn noe der.

Skrevet

Jeg har brukt brødbakemaskin i mange år. Har slitt ut to stykker, og er nå på nr 3. Stadig like fornøyd.

Jeg baker mine brød uten melkeprodukter. Bruker vann, olje, mel/korn, salt, sukker og gjær. Det tar fem minutter å gjøre i stand, og så er det bare å sette på timeren, og vips, ferskt brød morgenen etter.

Etter mange år med maskinbaking har jeg også utviklet min egen oppskrift på rugbrød, og det er nammenammenam! Mye bedre enn noe man får i butikken. :sikle:

Hvis man ikke har allergier, er det også dobbelt økonomisk å bake i brødbakemaskin. Brødene blir såpass kompakte (i hvert fall de jeg lager), at man blir mett av en brødskive, og da trenger man mindre pålegg. ;)

Skrevet

Life is a bitch :sukk:

Koster det ikke omtrent det samme å kjøpe ferdige glutenbrød? Merkelig at melet også skal være såpass kostbart at man ikke sparer inn noe der.

Ferdige glutenfrie brød er ikke naturlig glutenfrie. Jeg mener at et lite brød, mindre enn det jeg får ut av brødbakemaskinen, kostet 50-60 kroner da jeg kjøpte det hos baker en gang før vi gikk over til naturlig glutenfritt.

Et 400 grams schär-brød koster 44 kroner. Mitt brød veier nok det dobbelte, tror jeg, så det er penger å spare på å bake selv her også.Jeg bruker toro-mel. Det kan godt være at jeg kunne spare mer ved å lage mine egne melblandinger, kanskje.

- men det var århundret avsporing, vil jeg si. Min mening er iallfall at brødbakemaskinen er verdt hver eneste krone :) Man kan dessuten bruke den til å lage pizzadeig, bake søtbakst...julekake f.eks.

Skrevet

Ferdige glutenfrie brød er ikke naturlig glutenfrie. Jeg mener at et lite brød, mindre enn det jeg får ut av brødbakemaskinen, kostet 50-60 kroner da jeg kjøpte det hos baker en gang før vi gikk over til naturlig glutenfritt.

Et 400 grams schär-brød koster 44 kroner. Mitt brød veier nok det dobbelte, tror jeg, så det er penger å spare på å bake selv her også.Jeg bruker toro-mel. Det kan godt være at jeg kunne spare mer ved å lage mine egne melblandinger, kanskje.

- men det var århundret avsporing, vil jeg si. Min mening er iallfall at brødbakemaskinen er verdt hver eneste krone :) Man kan dessuten bruke den til å lage pizzadeig, bake søtbakst...julekake f.eks.

Da blir det jo mye bedre :) Mulig brød fra brødformer er mindre også. Hjemmebakt brød med gluten er uansett mye mer mettende enn kjøpebrødet, så i realiteten sparer jeg enda mer - det er sikkert sånn i ditt tilfelle også :) Uansett er det kjekt å kunne bake brød!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...