Gå til innhold

Barbere katt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har overtatt en litt langhåret skogskatt idag, som har pelsen full av tover. Kan jeg barbere henne selv, eller må man til veterinær? Siden hun er døv (tror jeg og de forrige eierne, virker ikke som om hun hører iallefall..) tenker jeg at hun kanskje ikke vil reagere så ille på hjemmebarbering. Noen med erfaring? Og noen som vet omtrentlig hva det vil koste hos veterinær? :)

Endret av Moia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer pus! :rodmer:

Det går an å barbere katten selv, om man har riktig utstyr, men jeg vet ikke om det er det første jeg ville begitt meg ut på med en helt nyanskaffet katt. Du merker vel dog fort hvordan hun reagerer på pelsstell. Hvis du ikke har overtatt henne via dyrebeskyttelsen og hun nyss har fått helsesjekk, så vil du vel kanskje dra innom veterinæren i nær framtid uansett?

Skrevet

du kan prøve hvis du tør å tror du klarer det, huden til katter er veldig tynn, myk og sart, så det er fort gjordt å kutte litt i huden også. med andre ord - jeg hadde aldri tatt sjansen! :sjenert:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gratulerer pus! :rodmer:

Det går an å barbere katten selv, om man har riktig utstyr, men jeg vet ikke om det er det første jeg ville begitt meg ut på med en helt nyanskaffet katt. Du merker vel dog fort hvordan hun reagerer på pelsstell. Hvis du ikke har overtatt henne via dyrebeskyttelsen og hun nyss har fått helsesjekk, så vil du vel kanskje dra innom veterinæren i nær framtid uansett?

Hun er fin å håndtere, og kan gres, men flokene er såpass tovete og nære huden at vanlig kam vil være håpløst. Hun er barbert på ryggen, og forstår ikke helt hvorfor hun ikke ble tatt på magen samtidig. Menmen. Hun skal inn til kastrering, chip og vaksine neste uke, men vil helst bli kvitt flokene så kjapt som mulig. Kan alltids prøve selv, og hvis det ikke går kan jeg ta det når jeg henter hun etter kastreringen.

Er ikke via dyrebeskyttelsen nei, er privat :jepp:

Endret av Moia
Skrevet

Hmmm.. du får ikke en god kam mellom flokene og huden altså? Slik at det verste kan klippes før du skal til veterinæren, mener jeg?

Flott at du kastrerer, vaksinerer og chipper med en gang! :klemmer:

Skrevet

Hmmm.. du får ikke en god kam mellom flokene og huden altså? Slik at det verste kan klippes før du skal til veterinæren, mener jeg?

Flott at du kastrerer, vaksinerer og chipper med en gang! :klemmer:

Jeg skal nok få bort mye med saksa, det er jeg sikker på. Det eneste er et område forran i kragen hvor det er helt inntil huden, ei ordentlig floke (ca fem cm i diameter). Forhåpentligvis kan veterinæren ta det uten noe tillegg i prisen, siden det bare er et lite område.

Selvsagt skal hun kastreres osv med engang. Hun er allerede fire år og har gått på p-piller hele livet, så jeg bekymrer meg jo for jurkreft-faren. Krysser fingrene for at det går bra :lete:

Skrevet

Definitivt gå til veterinær! Der får katten det beste stell, ikke risiker tilliten til katten, da den kan bli kjemperedd. Få noen erfarne som vet hva dem driver med til pelsstell. Jeg vet hva jeg snakker om, da jeg har en katt selv som jeg må barbere pelsen på. Katten blir livredd når en "usikker" person gyver løs på seg. Den merker at du er usikker, tro du meg. Du ville vel heller ikke la en usikker person klippe deg? Er du glad i katten din, oppsøk veterinær, da du kan gjøre vondt værre for katten ellers. Prisen hos veterinær er fra kr. 500-1000, kommer an på hvor mye den skal barberes. Lykke til :)

Skrevet

Pusen vår får floker nå om vinteren. (Hun er innekatt, perser. Om vinteren blir pelsen statisk av tørr luft, og dermed raskt floker.)

Du trenger ikke barbere hele katten hvis det kun er snakk om enkeltstående floker.... (Er hele pelsen tovet er det en annen sak.)

Først og fremt: vær forsiktig! De over her har rett i at katter har tynn hud.

Derfor;

tips:

- du trenger en liten, skarp saks (men helst uten spiss å tuppen.) og en grovtagget kam. Gjerne i metall om du har det.

- lirk/kil kammen mellom huden og floken. Er floken helt inn til huden: "lur" kammen igjennom floken så langt ned mot huden du kommer..... Dette er litt pirk....Ikke bruk makt, bedre å lirke....

- la kammen stå der og klipp bort floken over kammen.

Kammen er en forsikring mellom huden og saksen. Er floken stor flytt på kammen og gjør det igjen. Du vil se at når du har klippet bort "toppen" av en floke er det greit å gre ut resten. Beste å bruke en grovtagget kam i metall fremfor en bred børste... (Vi kjøpte en på utstilling en gang. Litt lik denne: http://www.tempohundogkatt.no/Hund/Pelspleie/Boerster-Kammer/Resco-kam . Var dyr, men verdt det! )

• Liker 1
Skrevet

Du skal jo likevel straks til veterinæren og få henne kastrert, så vent til da og be de ta pelsen samtidig når hun er i narkose. Helt klart det minst stressende for alle parter. ;) Min katt får alltid masse tover i pelsen på denne årstiden uansett hvor mye vi steller og styrer, så nå hater han børster og pelsstell... Ikke gøy så her tar jeg han med til proffene for klipp eller barbering. Mye mer effektivt enn å styre selv. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å la veterinæren gjøre det, bare vær sikker på at veterinæren skjønner hvor mye du vil ha barbert bort. Er rare valg endel av dem tar, samme hvor godt du forklarer hva du vil de skal gjøre...

Forresten, vet du hvordan pusen din reagerer på barbermaskinen? Hun ene min som har blitt barbert noen ganger må i narkose, fordi hun blir illsint når hun hører maskinen.

Uansett, gratulerer med ny pus! Kjempefint å høre at du tar godt vare på henne. Slike folk liker vi! :jepp:

Gjest Raindrops
Skrevet

Selv om flokene ser ut til å ligge helt inntill huden, så blir de lette å ta hvis man bare begynner å klippe forsiktig på toppen og river dem opp etterhvert. Det kommer til å lugge litt for katten, men det tåler de, og da blir det etterhvert lettere å komme til med en kam, eller eventuelt strekke ut huden til pusen (så den ikke kommer i saksa) og klippe forsiktig helt inntil.

Hvis katten er tillitsfull, så er det jo bare å legge henne i fanget og kose og klippe samtidig. Det fungerer iallefall på mine (nå ser de ut som puddler :sukk: men flokene er iallefall borte)

Jeg ville iallefallg gjort det hjemme, med saks og kam. Men jeg har dårlige erfaringer med barbermaskn hos dyrlegen. Stakkars pusen min hadde bødende skrubbsår da han var ferdig med henne :( Dopet ble hun også, men ikke nok til at hun ikke ble livredd. Jeg husker godt hvordan poten hennes desperat prøvde å dytte bort hånden til dyrlegen. Uff, får vondt inni meg bare jeg tenker på det.

Når jeg gjør det selv så ligger hun bare i fanget mitt å maler, og ser stygt på meg når jeg lugger henne litt :fnise: Så for meg og mine katter har det iallefall vært den beste løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...