Gjest Iah Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Hei. Laget fylte horn her for et par uker siden og de ble veldig populære. Laget en god del, og frøs ned de som ble til overs. De var fremdeles veldig gode opptint, men de ble så harde. Noen som har noen råd for å unngå det? Jeg la de rett i en forvarmet ovn fra fryseren, har ikke tilgang til micro. Er det noe jeg kan putte i deigen for å unngå det, eller er det bare slik det er? Håper på svar fra noen med mer erfaring med gjærdeig enn meg.
Brunhilde Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Jeg syns den beste måten å tine bakverk på er å legge fra fryseboksen inn i kald ovn som jeg så setter på 150 grader. Ofte er det ferdig ting når ovnen er varm nok, noen ganger må det stå litt lenger. Jeg har gjerne litt bakepulver i deigen, om det blir mindre hardt av den grunn, nei det er jeg ikke så sikker på.
Gjest Iah Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Takk for tipset Brunhilde. Når du gjør det på denne måten blir ikke bakverket hardt ved oppvarming?
Gjest Iah Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Jeg penslet de med egg før jeg stekte dem første gangen, kanskje det har noe å si?
Gjest petre Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Jeg pleier også putte dem i kald ovn, men setter temperaturen noe høyere. Rundt 200 grader. Du kan også tine/varme dem i gryte med lokk på relativt svak varme på platen. Må da snus jevnlig.
Brunhilde Skrevet 26. februar 2011 #6 Skrevet 26. februar 2011 Nei, jeg syns ikke bakverket blir hardt når jeg gjør det på den måten. Regner med at du mener hard skorpe, eller tar jeg feil? Jeg tenker at den harde skorpen kommer av at frossent bakverk i varm ovn rett og slett blir stekt for mye på overflaten før det blir gjennomtint.
Gjest Iah Skrevet 26. februar 2011 #7 Skrevet 26. februar 2011 Ja, det er hard skorpe jeg mener. Tusen takk for tips. Neste gang skal jeg forsøke å putte dem rett inn i kald ovn. Du kunne i delt oppskriften på gjærdeigen du bruker Brunhilde?
Brunhilde Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 (endret) Jeg er en håpløs "slumper", men jeg bruker som regel 100 gram margarin og 6 dl væske, vann eller melk. Til dette 50 gram gjær, tørr eller fersk, og mel til deigen er passe fast. En teskje salt eller to og liten teskje sukker har jeg også oppi. Jeg er nøye på at deigen ikke blir for fast, da syns jeg den har lett for å bli tørr og hard. Til deiger som skal kjevles, horn og skillingsboller, pleier jeg å smuldre mel og smør og så lunke vann/melk. Til andre deiger smelter jeg smør og varmer vann/melk i smøret. Elter gjerne deigen i kjøkkenmaskin så alt blir godt baldnet, men utover det gjør jeg altså ikke noe spesielt. Edit: Glemte å skrive at denne væskemengden gir ca 32 (ikke så store) boller eller rundstykker. Endret 26. februar 2011 av Brunhilde
kamela Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Hvis du har tid, kan det være greit å la de tine litt i romtemperatur før du setter dem i ovnen, så blir ikek ssteketiden så lang.
Supraspinatus Skrevet 27. februar 2011 #11 Skrevet 27. februar 2011 Hvis du vil ha dem garantert bløte kan du varme dem i mikrobølgeovn. Ev kan du varme dem i vanlig ovn tildekket av aluminiumsfolie. Da forsvinner ingen fuktighet. Når de er tint og varme kan du ta av folien og steke dem litt til på høy temp slik at de blir litt sprøere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå