AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Jeg er litt skuffet over Ski Vm. Det er ganske få mennesker som har vært oppe i kollen. Mange av de som kommer er sponsorer og "samarbeidspartnere" som ikke selv har betalt for billettene sine. Fullt betalende tilskuere er det få av. NRK gjør så godt de kan ved å late som om det er et "folkehav" i kollen. Man plasserer til og med kameraene sine lavt når man filmer publikum slik at det ikke skal være så synlig at de aller fleste plassene står tomme. VM er veldig dyrt og har foreløpig kostet 2400 millioner kroner. Det er utrolig mye penger, nesten 16 000 pr barnefamilie i Oslo. Underskuddet blir trolig enda større på grunn av dårlig billettsalg og ikke-budsjetterte utgifter. Jeg håper fremtidige ski Vm kan legges til steder som faktisk ønsker dette. Her i Oslo kunne vi utmerket godt klart oss uten. Bruk heller penger på varige kulturtilbud, skoler og annet vi faktisk trenger i stedet.
Fluffe Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Med den prisen de opperer med sjønner jeg det utrolig godt. Det kostet vell hver oslo borger 4000 kr.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 4000 pr borger i rene utgifter uten at vi får noe igjen for det. Rådyre anlegg som ikke engang var nødvendige å bygge. Mye av pengene går til hotellovernattinger og middager for VIP er. Selve arrangementet er ikke så dyrt. Midstubakken f.eks blir aldri brukt siden man ikke hopper verdenscup i liten bakke. Likevel er den bygget ut for ufattelig mange millioner. Billettprisene er rådyre, men det gjør ikke noe for ingen kjøper de billettene uansett. Oslofolk som vil se på foretrekker å gå ut i løypene i stedet.
juliane Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Nå har det vel bare gått to øvelser foreløpig. Sprinten i går var utsolgt og det var 20.000 mennesker i Kollen. Regner med sprintløypa er såpass kort at det kun er betalende tilskuere som har mulighet til å se. I dag var det jentehopp - vanskelig å se i tåka hvor mange tilskuere det var snakk om, men det er vel ikke noen tvil om at dette nok var den minst populære øvelsen for publikum i løpet av VM. Særlig fordi det kun gikk denne ene øvelsen i dag, og at den dermed ikke inngikk i et dagspass som også inkluderte en mer populær øvelse. For en uke siden eller noe var det solgt 225.000 av 300.000 billetter, og jeg antar at en god del av de siste 75.000 går fort de siste dagene - av folk som ikke er så flinke til å planlegge, som tar seg en tur hvis været er bra osv. I tillegg kommer alle de som kommer til å stå ute i løypa på de øvelsene der det er en mulighet. Jeg syns du er litt vel tidlig ute med kritikken din her altså! 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Med den tette tåken som lå over Holmenkollen (og resten av Oslo) i dag finner jeg det ikke rart at oppmøte var dårlig. For man så jo knapt noe annet enn fra VIP-plassene. I går, når været var mye bedre, var det bortimot stinn brakke i Holmenkollen. Jeg var selv der oppe og tviler ikke på tallene om 20.000 tilskuere. Slike arrangementer er væravhengig, og det er tross alt 10 dager igjen av arrangementet. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #6 Skrevet 26. februar 2011 Veldig mange av billettene som er "solgt" er egentlig dumpet billig til firmaer og samarbeidspartenere. Tallet på billetter som faktisk er solgt til fullpris er mye lavere. Derfor blir også VM uforholdsmessig dyrt. Kanskje ikke så rart at folk ikke vil betale for billettene. For en familie på fire koster det mellom 2000 og 4000 kroner å se en enkelt øvelse i tåka. Akkurat nå ser jeg på rennet hvor NRK brukte ordet "folkehav". Det står EN rekke med folk langs sporet inne på stadion. Se selv!
Gjest Glad i reiser Skrevet 26. februar 2011 #7 Skrevet 26. februar 2011 Veldig mange av billettene som er "solgt" er egentlig dumpet billig til firmaer og samarbeidspartenere. Tallet på billetter som faktisk er solgt til fullpris er mye lavere. Derfor blir også VM uforholdsmessig dyrt. Kanskje ikke så rart at folk ikke vil betale for billettene. For en familie på fire koster det mellom 2000 og 4000 kroner å se en enkelt øvelse i tåka. Akkurat nå ser jeg på rennet hvor NRK brukte ordet "folkehav". Det står EN rekke med folk langs sporet inne på stadion. Se selv! Har du link på dette med at billettene er dumpen billig? Det står maaaange folk ute i skogen, disse blir også medregnet i folkehavet 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 Syns det er ille at noen få idretter skal få så utrolig mye oppmerksomhet og penger fra felleskassa. Hva med å heller satse på breddeidrett og aktivitet for alle? Ski og fotball liksom... arhg!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #9 Skrevet 26. februar 2011 Syns det er ille at noen få idretter skal få så utrolig mye oppmerksomhet og penger fra felleskassa. Hva med å heller satse på breddeidrett og aktivitet for alle? Ski og fotball liksom... arhg! Penger fra kommunekassa mener du vel? Staten har kun betalt 6% av de milliardene opprustingen til VM kostet. Resten av regningen har Oslo Kommune, og da dets innbyggere tatt. SkiVM låner så anleggene gratis.
Gjest Koala Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Oslo Sporveier har fått 400 millioner kroner fra bompengeringen for å oppgradere Holmenkollbanen til ski VM. Oppgraderingen har ingen funksjon ellers. Det er ganske få mennesker som bor i Holmenkollen så hadde det ikke vært for VM så ville de 400 millionene kunne blitt brukt til andre formål, f.eks veier. Så setter man ikke opp ekstratog. Dermed står folk på perrongen i timesvis. Mange som har kjøpt billetter til hundrevis, til og med tusenvis av kroner blir stående uten å komme seg avgårde. Når til slutt noen blir fraktet opp i Holmenkollen skjer det med buss...
I Grosny Skrevet 28. februar 2011 #12 Skrevet 28. februar 2011 (endret) 4000 pr borger i rene utgifter uten at vi får noe igjen for det. Rådyre anlegg som ikke engang var nødvendige å bygge. Mye av pengene går til hotellovernattinger og middager for VIP er. Selve arrangementet er ikke så dyrt. Midstubakken f.eks blir aldri brukt siden man ikke hopper verdenscup i liten bakke. Likevel er den bygget ut for ufattelig mange millioner. Billettprisene er rådyre, men det gjør ikke noe for ingen kjøper de billettene uansett. Oslofolk som vil se på foretrekker å gå ut i løypene i stedet. Enig i at sløseriet er helt villt. Midtstubakken kunne man droppet, og heller kjørt 2 renn i den store bakken, eller brukt en annen normalbalbakke i distriktet. Tror dere kombinerthoperne kunne ha klart seg med kollen, eller er den for stor og farlig? Men når penga først er brukt, så bør vi bruke anlegget i vm, og koste på oss billetter for dyre penger. For meg så er det kanskje andre og siste gang jeg får oppleve noe slikt. Jeg var med min kjære og noen venner i Midtstubakken på normalbakkerennet. Det snødde. Det var tåke, men vi hadde kaffe, akevitt, rødvin- så den totale idrettsfestopplevelsen ble helt fantastisk! Endret 28. februar 2011 av I Grosny
Shinana Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 Noen som har tenkt på at VM også gir mennesker arbeid? Det er mange som er engasjert i dette, og samfunnet tjener også penger på et slikt arrangement. Mye av det kommer tilbake i statskassen via skatter og avgifter, og mange bransjer har vært engasjert i lang tid på grunn av VM. Regnestykket er ikke SÅ sort hvitt at det kun er snakk om pengebruk! 1
Gjest Bond Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Ehm.. har du vært der selv eller.. ? Kjøpte billetter til to arrangement selv og kan i hvert fall ikke si noe om mangelen av stemning der, har jo vært helt stappfullt og utrolig bra stemning!
Suzy Skrevet 2. mars 2011 #15 Skrevet 2. mars 2011 Ehm.. har du vært der selv eller.. ? Kjøpte billetter til to arrangement selv og kan i hvert fall ikke si noe om mangelen av stemning der, har jo vært helt stappfullt og utrolig bra stemning! Jeg lurte på det samme - jeg har vært der oppe flere dager og det er godt med folk og skikkelig stemning. Søndag var det helt villt - 70 000 tilskuere. Det er vel ikke så dårlig?
seleneluna Skrevet 2. mars 2011 #16 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er litt skuffet over Ski Vm. Det er ganske få mennesker som har vært oppe i kollen. Mange av de som kommer er sponsorer og "samarbeidspartnere" som ikke selv har betalt for billettene sine. Fullt betalende tilskuere er det få av. NRK gjør så godt de kan ved å late som om det er et "folkehav" i kollen. Man plasserer til og med kameraene sine lavt når man filmer publikum slik at det ikke skal være så synlig at de aller fleste plassene står tomme. VM er veldig dyrt og har foreløpig kostet 2400 millioner kroner. Det er utrolig mye penger, nesten 16 000 pr barnefamilie i Oslo. Underskuddet blir trolig enda større på grunn av dårlig billettsalg og ikke-budsjetterte utgifter. Jeg håper fremtidige ski Vm kan legges til steder som faktisk ønsker dette. Her i Oslo kunne vi utmerket godt klart oss uten. Bruk heller penger på varige kulturtilbud, skoler og annet vi faktisk trenger i stedet. Har vi vært på samme VM?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå