AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Synes det er merkelig at det skal være så innmari vanskelig å bli gravid når man vil bli det. Man skal holde seg unna alkohol, kaffe og det ene og det andre, mens andre blir gravide på fylla rett som det er. Jeg har hørt et kjerringråd om slimløsende hostesaft for lettere å bli gravid, men jeg lurer sannelig på om ikke alkohol har samme effekten... samtidig lurer jeg jo på hvorfor i alle dager jeg har holde på med prevansjon i så mange år. Hadde jeg visst at det var så vanskelig å bli gravid, kunnejeg jo spart meg det Huff, dette ble useriøst, men måtte bare lufte noen tanker. Kanskje vi skulle roe oss litt ned alle sammen her vi temper og teller og knasker folat..? Lettere sagt enn gjort, det er i alle fall helt sikkert.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Hehe Kjenner veldig til det du sier! Nå er det gått over 1 år her, så nå er det slutt på temping, testing osv. for min del. Jeg tror og håper at hvis jeg slutter å tenke på dette 24/7 så er det større sjanse.. hvem vet... ventetiden er iallefall trist.. Iallefall når alle andre rundt meg blir gravide uten å ha prøvd en gang, og de har en skokk med unger fra før... blææææhhh
Fluffe Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Kan ha noe med at veldig mange konstant bare tenker på unge og stresser.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Ja, huff. ALLE blir jo gravide for tida. Folk som er eldre, folk som er yngre... og ikke minst folk som aldri burde hatt unger i det hele tatt! Skal liksom gjøre alt riktig, men det ender opp med å bli for mye av det gode. Men det er vanskelig å kutte ut å tenke på det også! Det blir jo ganske altoppslukende når man først har bestemt seg... Jeg har nettopp begynt å prøve og har allerede begynt å tråle Finn.no etter babyutstyr liksom... snakk om å ha dårlig tid :finse:
Envy Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Da jeg var hos legen og snakket om den lille spiren jeg mistet nå i februar klarte hun faktisk å vinkle det med prøving til noe positivt (jeg og sambo prøver ikke enda da, så den lille jeg mistet var et uhell). Hun sa det at man fikk se på prøvetiden som noe man ikke gjør så veldig mange ganger i livet, og heller sette pris på den spenningen man går og kjenner på. For de aller fleste går det jo til slutt, så det gjelder å ikke stresse. Et annet viktig poeng hun kom med var det at det tar jo faktisk ca en mnd mellom hver gang man har muligheten, da er det ikke rart månedene plutselig forsvinner av gårde! Det gjelder å ikke miste motet!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Ja, jeg prøvde i flere måneder uten at noe skjedde. Så jeg bestemte meg for å ikke prøve aktivt like før jul, og var ute og tok noen drinker med venner en helg før jul. Noen uker senere var jeg gravid! Selvfølgelig mistet jeg, og fikk skikkelig dårlig samvittighet!
Gjest Alabama Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Det er vel ikke vanskeligere å bli gravid når man vil, enn når man ikke vil? De fleste som vil bli gravide, blir det i løpet av et par måneder. Men skjønner at det er irriterende når man gjør alt man kan for å unngå å bli gravid i 10 år, og så når det endelig er greit å bli gravis, da blir man det ikke! Er så utrolig lei av å lese kommentarer om at man må slutte å stresse, så vil man bli gravid. Herregud, skjerp dere. Ingen forskning underbygger den myten!
Humleblomst Skrevet 26. februar 2011 #9 Skrevet 26. februar 2011 Det er vel ikke vanskeligere å bli gravid når man vil, enn når man ikke vil? De fleste som vil bli gravide, blir det i løpet av et par måneder. Men skjønner at det er irriterende når man gjør alt man kan for å unngå å bli gravid i 10 år, og så når det endelig er greit å bli gravis, da blir man det ikke! Er så utrolig lei av å lese kommentarer om at man må slutte å stresse, så vil man bli gravid. Herregud, skjerp dere. Ingen forskning underbygger den myten! Åja, sier du det du? Har du kildehenvisning til å underbygge påstanden din også da? Norsk helseinformatikk omtaler forskning. Abcnyheter omtaler forskning. Nrk omtaler forskning. Så damer, slutt å stresse, så blir det lettere å bli gravid! 2
Athene Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Åja, sier du det du? Har du kildehenvisning til å underbygge påstanden din også da? Norsk helseinformatikk omtaler forskning. Abcnyheter omtaler forskning. Nrk omtaler forskning. Så damer, slutt å stresse, så blir det lettere å bli gravid! Feil. Den typen stress forskningen viser til er ikke "jeg har så lyst å bli gravid" stress. Det er snakk om høyt stressnivå som følge av ekstreme fysiske/psykiske opplevelser. Dette er stress man i liten grad kan forebygge selv, så det å bare slutte og stresse, og så bli gravid, er ikke mulig. Kan du fysisk bli gravid blir du det, enkelte bruker lengre tid enn andre. Det kan være dårlige svømmere, dårlig timing, for mye alkohol/tobakk, fysiske utfordringer. Men å skylde på at man stresser for mye blir for dumt, og understøttes ikke av forskning. 1
Humleblomst Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 (endret) Feil. Den typen stress forskningen viser til er ikke "jeg har så lyst å bli gravid" stress. Det er snakk om høyt stressnivå som følge av ekstreme fysiske/psykiske opplevelser. Dette er stress man i liten grad kan forebygge selv, så det å bare slutte og stresse, og så bli gravid, er ikke mulig. Kan du fysisk bli gravid blir du det, enkelte bruker lengre tid enn andre. Det kan være dårlige svømmere, dårlig timing, for mye alkohol/tobakk, fysiske utfordringer. Men å skylde på at man stresser for mye blir for dumt, og understøttes ikke av forskning. Mener du at det finnes en egen type "tenk om jeg ikke blir gravid denne måneden heller"-stresshormon? Stresshormoner er stresshormoner, og når de går over styr skjer det ting med kroppen. Og mengden stresshormoner kan man selv inntil en viss grad styre med bl.a. kognitive øvelser. Fra naturen sin side regner jeg med (men det er mine antagelser) at menneskekroppen blir mindre fruktbar av stress for at det ikke skal bli produsert mange barn i vanskelig/farlige tider. Men her snakker jeg om "steinaldermenneskekroppen". Men det er allment kjent at stress i forskjellige varianter har blitt mer og mer en folkesykdom, og det er ikke fordi menneskekroppen har utviklet en ny og annerledes type stresshormon, men fordi kroppen overproduserer stresshormon i situasjoner der det normalt ikke burde være nødvendig. Slik som når man venter på å bli gravid og er superstresset fordi man har det så travelt med å få dette barnet og man gjør ALT man kan for å legge til rette ved diett og vet ikke hva, og presser seg selv til å ha sex når man har kavet mye for å finne ut når eggløsningen skal være, for så å ikke klare å lande igjen etter det før man har fått menstuasjon igjen to uker senere og man faller rett ned i katastrofe, for så å begynne påan igjen med å beregne neste eggløsning. Satt litt på spissen da... Poenget mitt er at stresshormoner er stresshormoner. Endret 26. februar 2011 av Humleblomst
Athene Skrevet 26. februar 2011 #12 Skrevet 26. februar 2011 Satt litt på spissen da... Poenget mitt er at stresshormoner er stresshormoner. Og min påstand er at litt stress med å bli gravid ikke gir stresshormoner. Det er det bare alvorlig fysisk sykdom eller psykiske påkjenninger som gir. Det å stresse litt med å bli gravid frigir på ingen måte stresshormoner i kroppen, og man blir ikke lettere gravid av å bare stresse ned litt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #13 Skrevet 26. februar 2011 Så damer, slutt å stresse, så blir det lettere å bli gravid! Det stemmer sikkert for de damene som ikke blir gravide fordi de har kroppen full av stresshormoner. For alle oss andre er det der et totalt meningsløst råd som jeg blir skikkelig irritert over å få (men jeg lar stort sett være å si noe, fordi jeg vet at det er "godt ment")
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2011 #14 Skrevet 26. februar 2011 Så damer, slutt å stresse, så blir det lettere å bli gravid! Da må man først definere hva stress er. "stress, mye brukt, men noe vagt definert begrep som omfatter en psykisk eller fysiologisk tilstand som er kjennetegnet ved – eller ytre hendelser eller situasjoner som fører til – en subjektiv opplevelse av å være under press i en slik grad at det oppleves som ubehagelig, belastende eller plagsomt anmassende." Store Norske Leksikon "Stressbegrepet slik det brukes i dagens skolemedisin, ble definert i 1936[1] [2] av den kanadiske legen Hans Hugo Bruno Selye (spesialist i endokrinologi). Han kalte det (på Engelsk) for: "General Adaptation Syndrome" som er den tilstanden "Stress", som mennesker og dyr havner i når de blir utsatt for ekstremt stressende omstendigheter. " Wikipedia For meg skal det ihvertfall mer til enn graviditetsønske, for at jeg skal bli stresset etter disse definisjonene, men her inne omtales man som stresset dersom man ønsker å bli gravid, tester etter EL og passer på å ha sex i dagene rundt EL. Helt uavhengig av hvordan man faktisk har det. 1
Gausmil Skrevet 26. februar 2011 #15 Skrevet 26. februar 2011 Hurra for Atheene og Alabama! De venninnene jeg har som har stressa mest ble fort gravide, vi som stresset minst har ikke blitt det..... Utroooolig skeptisk til setninger som starter med " forskning viser at..."! Hvem forsker, hvem blir forsket på, hvor og hvordan, det er interessant. Det verste jeg hørte fra bedrevitende gravide før vi visste at noe var galt var " ikke stress så ordner det seg"! En utrolig fjern ting å si, forskning eller ikke... De aller aller fleste som prøver vil i større eller mindre grad "stresse" med det, og jeg tror vi mennesker hadde vært en utdøende rase om dette med stress hadde stemt
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2011 #16 Skrevet 26. februar 2011 (endret) "Amerikanske forskere fant at høyt stressnivå kan redusere kvinnens sjanse for å bli gravid ved at det forstyrrer og avbryter menstruasjonssuklusen. I noen tilfeller forhindrer det også eggløsningen fullstendig, skriver Guardian.co.uk." http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=120897 Edit: når det forstyrrer syklusen og fører til bortfall av EL er det en selvfølge at man ikke kan bli gravid. Endret 26. februar 2011 av Alabama
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2011 #17 Skrevet 26. februar 2011 "Kvinner som ikke ble gravide, hadde hatt langt flere stressende hendelser i livet, sammenlignet med de som ble gravide under en slik behandling. - Det er snakk om begivenheter som vi alle kan bli utsatt for. Det handler blant annet om levevilkår, relasjoner til andre mennesker, arbeid, utdannelse, sykdom, ulykker, økonomiske problemer eller vold eller trusler om vold, sier forskningsleder Signe Ebbesen til NHI.no." Dette er sakset fra den ene artikkelen som du, Humleblomst, refererte til.
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2011 #18 Skrevet 26. februar 2011 Den studien som båden NRK og ABC nyheter omtaler, viser dessuten at kvinner med det høyeste nivået med stresshormoner hadde 12% redusert sjanse for å bli gravid. Det var altså mye stress som skulle til for å redusere fruktbarheten, og det utgjorde uansett liten redusert fruktbarhet...
Envy Skrevet 26. februar 2011 #19 Skrevet 26. februar 2011 Da må man først definere hva stress er. "stress, mye brukt, men noe vagt definert begrep som omfatter en psykisk eller fysiologisk tilstand som er kjennetegnet ved – eller ytre hendelser eller situasjoner som fører til – en subjektiv opplevelse av å være under press i en slik grad at det oppleves som ubehagelig, belastende eller plagsomt anmassende." Store Norske Leksikon "Stressbegrepet slik det brukes i dagens skolemedisin, ble definert i 1936[1] [2] av den kanadiske legen Hans Hugo Bruno Selye (spesialist i endokrinologi). Han kalte det (på Engelsk) for: "General Adaptation Syndrome" som er den tilstanden "Stress", som mennesker og dyr havner i når de blir utsatt for ekstremt stressende omstendigheter. " Wikipedia For meg skal det ihvertfall mer til enn graviditetsønske, for at jeg skal bli stresset etter disse definisjonene, men her inne omtales man som stresset dersom man ønsker å bli gravid, tester etter EL og passer på å ha sex i dagene rundt EL. Helt uavhengig av hvordan man faktisk har det. Så du mener det at å ha et sterkt ønske om å bli gravid, og gå i bølgedaler hele tiden /spenning før TR/depresjon når TR dukker opp ikke er en psykisk påkjenning? Det er klart det blir frigjort stresshormoner i kroppen av å leve slik måned på måned. Hvis det eneste man tenker på er det ønsket om å bli gravid, og man tar alle midler i bruk for å bli det, så er det klart man blir stressa, selv etter dine definisjoner! Tror ikke legen min sa at man skal stresse ned når man ønsker å bli gravid av ingen grunn, leger pleier å ha peilig på sånt Selvfølgelig gjelder den gyldne regel om å stresse ned hos par med vanlig fysiologisk grunnlag for å bli gravid. Hos de som av en eller annen grunn faktisk har et fysisk problem med å bli gravid blir vel saken sikkert en annen. 1
Gjest Alabama Skrevet 26. februar 2011 #20 Skrevet 26. februar 2011 (endret) Så du mener det at å ha et sterkt ønske om å bli gravid, og gå i bølgedaler hele tiden /spenning før TR/depresjon når TR dukker opp ikke er en psykisk påkjenning? (...) Hvis det eneste man tenker på er det ønsket om å bli gravid, og man tar alle midler i bruk for å bli det, så er det klart man blir stressa, selv etter dine definisjoner! Tror ikke legen min sa at man skal stresse ned når man ønsker å bli gravid av ingen grunn Hvis det er en så stor psykisk belastning for deg som du bekriver, så skjønner jeg at legen din ba deg stresse ned. Edit: Ikke for å krangle, men det var ikke mine definisjoner.. Endret 26. februar 2011 av Alabama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå