AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Har forsøkt å kutte ut godterier men det er så vanskelig! Kjøpte inn Bio-Chrom og prøvde dette i håp om at det ville ta vekk noe av dette evige søtsuget,men nei Til dere som kan litt om slikt,hva kan en forsøke da når krom og egen vilje ikke fungerer? Frukt gir ikke helt utslag heller hilsen sukkerdesperadoen
fruBeist Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 (endret) I stede for å spise snop, så kjøp frukt og kutt i passe biter. Smaker søtt, og er mye sunnere ...og der så jeg at frukt ikke funka... Endret 25. februar 2011 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 frukt er litt ok,men denne evige letingen etter snop rett etter inntak,er jo helt på jordet! Flott at du kommer med forslag
Tullepia Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Har forsøkt å kutte ut godterier men det er så vanskelig! Kjøpte inn Bio-Chrom og prøvde dette i håp om at det ville ta vekk noe av dette evige søtsuget,men nei Til dere som kan litt om slikt,hva kan en forsøke da når krom og egen vilje ikke fungerer? Frukt gir ikke helt utslag heller hilsen sukkerdesperadoen Det er vanskelig å slutte tvert med sukkerprodukter, derfor bør du trappe ned gradvis. Når sukkersuget melder seg skal du først spise ordentlig, god og deilig mat til du er mett. Det pleier hjelpe en god del, da mye sukkersug egentlig er sult. Men det er ikke alltid det hjelper helt. Da kan du prøve med melk, evt ferdigblandet sjokolademelk for å få sjokoladesmaksuget tilfredsstilt. Prøv også banan, smoothie eller youghurt. Mens du trapper ned kan du tillate deg en bit mørk kokesjokolade hvis søtsuget fortsatt er der. Men ikke gjør det til en regel! Da vil du aldri klare å trappe ned. Det må være et unntak. Det må altså være en gradvis nedtrapping. Regelen i starten er altså: spis først mat, prøv deretter med sunne alternativer. Etterhvert som du trapper ned vil kroppen bli vant til at sukkertilgangen blir mindre, og søtsaker vil etterhvert bli for søtt for deg slik at du spiser mindre og mindre av det.
skruf Skrevet 26. februar 2011 #5 Skrevet 26. februar 2011 Har du prøvd det kosttilskuddet som ikke bare inneholder krom men også kanel? Moren min slet med sukkerhunger, og etter at hun tok krom/kanel ble det bedre. Vet ikke hvorfor, men jeg vet at kanel stabiliserer blodsukkeret. Verdt et forsøk?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #6 Skrevet 26. februar 2011 Tullpia jeg spiser meg god og mett ,men nettopp etter mat dette blir veldig ekstremt.Da MÅ Jeg bare ha noe søtt.Men har forsøkt sunnere alternativer uten at det tilfredstiller søthungeren særlig Maya nei det har jeg ikke ,jeg bruker metformin for blodsukker så jeg er ikke sikker på om jeg kan ta begge.Men skal sjekke ut tipset-takk
mindiii097 Skrevet 26. februar 2011 #7 Skrevet 26. februar 2011 Jeg veit ikke helt, men det som funker best for meg er faktisk å drikke vann! Hvis man drikker ca 2-3 liter om dagen, så blir man ikke så sugen på alt mulig annet. Det er iallefall tilfellet med meg. Når jeg får lyst på noe digg, finner jeg bare fram et stort glass vann og heller det nedpå. Stopper suget for en stund iallefall. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #8 Skrevet 26. februar 2011 For meg så hjelper det med svarte druer, de er så søte.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #9 Skrevet 26. februar 2011 Krom hjelper ikke en dritt, heller ikke kanel (som for øvrig ikke er bra for nyrene(?) i store mengder).
kamela Skrevet 26. februar 2011 #10 Skrevet 26. februar 2011 Forsøk et sukkertøy. Mørk sjokolade er greit å ty til, smaker ikke så godt i store mengder.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #11 Skrevet 27. februar 2011 Tipset mitt er kanskje ikke til stor hjelp men prøv det de andre her har skrevet og tving deg selv til å ikke spise noe godis/usunt på ca 2 uker. Da burde lysten for det ha falt kraftig av. Jeg kuttet det bare tvert av og har aldri lyst på noenting is/snop osv lenger. For meg hjalp det å visualisere hvor mye sukker/fett det var i tingene jeg skulle spise. F.eks når jeg så på nonstop så jeg kun små sukkerbiter for det er jo egentlig det det er, sukker dynket i sukker (Men må innrømme jeg ikke spiste vanvittig mye av det før jeg slutta da. Hvis du er vant med å spise det daglig vil jeg anta at det blir mye vanskeligere desverre)
karella Skrevet 27. februar 2011 #12 Skrevet 27. februar 2011 Hei, Enig med anonym over. Spiser du mye sukker, får du bare mer lyst på sukker. Det er ikke lett, men hvis du klarere å kutte ut sukker helt i 10-14 dager så vil det gradvis bli enklere, og du vil få mindre søtsug. Er det lenge siden du startet med krom tabletter? Det kan ta et par uker før de har noen effekt. Noe jeg bruker som motivasjon er å tenkte at hvis jeg spiser usunt nå, så må jeg starte på nytt igjen.
Kiera Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 Spis hver 3-4 time (gjerne oftere i starten om nødvendig) og da bare til du er fornøyd. Spis mye proteiner, som kjøtt, egg, ost og KUN trege karbohydrater som havregryn og grovt brød. Den første uken spiser du så ofte du trenger. Prodteiner og trege karbohydrater er lov, men sukker og sjokolade skal du unngå. Etter en uke er du kvitt sukkersuget og du kan gå over til å spise hver 3 - 4 time. Grunnen til at dette fungerer er fordi du stabiliserer blodsukkeret ditt og får da ikke svingninger slik du gjør når du spiser sukker. Sukker gjør at blodsukkeret stiger raskt og synker fort. Når blodsukkeret synker kommer sukkersuget eller sug etter raske karbohydrater. Spiser du da en sjokolade, så starter hele prossessen på nytt og dermed havner du i en ond sirkel.
Pastill Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 Hei. Har selv prøvd med krom-tilskudd. Hjalp ikke, søthungeren ble bare værre! Du sier du spiser deg god og mett. Hva spiser du og hvor ofte spiser du? Tingen er: Langsomme karbohydrater, mye proteiner og glem ikke det riktige fettet! Får du nok å drikke? Altså vann, ikke saft, energidrikker, drikkeyoughurt, kaffe, sort te, brus e.l. Sover du nok? Mangel på søvn gir sultfølelse/sukkertrang. Trener du regelmessig? Regelmessig trening er med til å regulere din insulin-metabolisme, og dermed holde sukkertrangen i sjakk. Synes også mørk sjokolade er et godt tips som en overgang - men den skal altså være mørk. Fjern alt annet godteri fra hjemmet/arbeidsplassen, og hold deg til nøtter når du får lyst på noe godt. Eventuelt litt tørket frukt som aprikoser uten tilsatt sukker, og i siste instans: Litt mørk sjokolade med minst over 70% kakao-innhold. Pastill
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #15 Skrevet 28. februar 2011 mange fine tips her, jeg kan ikke trene pga skader så kiloene raser bare på. Drikker kaffe men ikke hver dag,drikker mest vann og melk til måltider. Brus ,energidrikker og slikt drikker jeg ikke Kan ha spist meg kjempemett ,men rett etter er jeg på jakt etter noe søtt.Det er på grensen til å være sykt Spiser ca hver 4. time ,noen ganger senere da appetitten ikke er på topp Søvn får jeg i doser,pga smerter sover jeg når jeg kan ,har lagd kalender der jeg skriver opp,men ser ikke særlig sammenheng mellom lite søvn og søtsug. Får prøve mørk sjokolade og prøve å la være å spise opp alt på en gang.
Zuma Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 mange fine tips her, jeg kan ikke trene pga skader så kiloene raser bare på. Drikker kaffe men ikke hver dag,drikker mest vann og melk til måltider. Brus ,energidrikker og slikt drikker jeg ikke Kan ha spist meg kjempemett ,men rett etter er jeg på jakt etter noe søtt.Det er på grensen til å være sykt Spiser ca hver 4. time ,noen ganger senere da appetitten ikke er på topp Søvn får jeg i doser,pga smerter sover jeg når jeg kan ,har lagd kalender der jeg skriver opp,men ser ikke særlig sammenheng mellom lite søvn og søtsug. Får prøve mørk sjokolade og prøve å la være å spise opp alt på en gang. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er helt forferdelig. Men det som jeg har funnet ut hjelper for meg er at når jeg føler søthunger så tar jeg å spiser noe søt frukt, ryvita knekkebrød med banan eller noe, eller hvis jeg nettopp har spist så pleier jeg å pusse tennene/skylle munnen med munnvann for da mister jeg litt den lysten med den smaken, itillegg til at jeg vet at ingenting smaker godt rett etter man har pusset/skylt tennene uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå