Weird100 Skrevet 27. februar 2011 #21 Del Skrevet 27. februar 2011 Først så tenkte jeg,....hæ!!! Så innså jeg at dette svaret sa mer enn masse ord. Da innser jeg vel også at jeg ikke kommer lenger her. Det er veldig lett å påstå uten å dokumentere eller henvise til dokumentasjon. Hvilket jeg har prøvd i alle mine innlegg i denne tråden. Når man heller ikke kan/vil henvise til et forbunds hjemmesider, eller leser hva som virkelig står i innlegg, er det vel vel heller dødfødt alt sammen. Men så var vel heller ikke dette en diskusjon om hvem som var billigst eller best. Det jeg ville belyse, står i første innlegg. Hva sier dette? Det du spurte om i første innlegg var: Er det noen som har hatt erfaring med bruk av innboforsikring? Jeg vet jo at det er litt forskjell i praksis og vilkår her. Men, for å være helt konkret... Man kan velge forsikringsum (500.000,- 1.000.000,- 1.500.000,- osv) Hva er egentlig dette? Er det et tak på høyeste utbet.sum? Det er et tak for hvor stor erstattning du totalt kan få. Hvis du har kollektiv hjemforsikring gjennom feks LO, så har du en maksimal sum pr gjenstand/samling på ca 300.000 kr og ingen øvre grense for utbetalingssummen. ref http://www.lofavør.no/id/11.0#toppers Hvorfor jeg spør, er jo at samtidig, så har jo alle disse forsikringene "aldersfradrag" på de fleste ting av en viss verdi? Eks møbler.(Alle eks fra Codan forsikring): 0% fradrag frem til 3 år. 10% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 10-11 år. Eks klær og sko. 0% fradrag i 1 år. 20% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 5år. Eks PC mobiltlf. Denne mister hele verdien etter 5-6 år? Alle disse eksempler er fra Codan. Men, jeg ser at de andre også har forskjellige typer av det samme. Hva betyr alt dette? En pc, kan jo ha en grei bruksverdi for mange etter 5 år? Om man ikke må ha det råeste og bare skal bruke eks tekstbehandling og nettsurfing? Eller har jeg misforstått en masse her? Både hva gjelder forsikringsummer og aldersfradrag? alle forsikringsselskap har aldersfradrag på gjenstander, når fradraget starter er forskjellig og hvor stort fradrag er forskjellig fra selskap til selskap. LO: http://www.lofavør.no/id/11.0#toppers se fliken vilkår Storebrand: http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/innboforsikring.html?OpenDocument&WT.svl=innbo_boks&WT.ac=innbo_boks Les til øyet blir stort, det er ikke enkelt å samenligne vilkår. Forsikrings rådgivere jeg har pratet med sier at kollektive forsikringer er billigere/bedre en hva du som privatperson klarer å tegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #22 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Først så tenkte jeg,....hæ!!! Så innså jeg at dette svaret sa mer enn masse ord. Da innser jeg vel også at jeg ikke kommer lenger her. Det er veldig lett å påstå uten å dokumentere eller henvise til dokumentasjon. Hvilket jeg har prøvd i alle mine innlegg i denne tråden. Når man heller ikke kan/vil henvise til et forbunds hjemmesider, eller leser hva som virkelig står i innlegg, er det vel vel heller dødfødt alt sammen. Men så var vel heller ikke dette en diskusjon om hvem som var billigst eller best. Det jeg ville belyse, står i første innlegg. Jeg beklager at jeg innlot meg på noe så frekt som å henvise deg til det jeg mener er den beste og billigste forsikringen som ikke ber deg oppgi noen makssum. Når det gjelder aldersfratrekk så er det vel unntaket som ikke har dette. Jeg oppgir ikke hvilket forbund jeg er medlem av. Siden forsikringen er ulik fra forbund til forbund vil det være ulik forsikringsbetaling fra forbund til forbund. Du kan selv sjekke ved å gå til www.LO.no og velge et og et forbund, velge kontigent og velge forsikring. Det var det jeg gjorde når jeg fant et forbund der forsikringsandelen kun dekker innboforsikring. Jeg har gjentatte ganger forsøkt å laste ned vilkårene for forsikringen - de finner du på www.lofavor.no. Se om du har mer hell. Jeg har også prøvd - siden i går - å finne den artikkelen der denne forsikringen kom best ut i test. Jeg leter fortsatt. Endret 27. februar 2011 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 27. februar 2011 #23 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har kun bruktinnboforsikringen min da vi hadde innbrudd i gangen og ble frastjålet klær og verdier for ca 20 000 kr. Utbetalingssummen ble vesentlig lavere pga aldersforringelsen som du nevner. Utrolig kjipt, da goretex-jakker ol koster flesk å kjøpe nytt, og siden det var 1-2 år gamle ble det trukket fra en hel del. Usikker på hvordan det blir om huset skulle brenne ned og du mister absolutt alt av innbo. Om det automatisk utløser max utbetalingssum, eller om du faktisk må sitte og skrive ned hver minste lille gaffel du eide, og hvor lenge du har eid den, for deretter å summere sammen alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 27. februar 2011 #24 Del Skrevet 27. februar 2011 "I mitt forbund står denne opplysningen på hjemmesiden, det er kr 148/måned. Da er det inkludert helårs reiseforsikring." På Lo favør sidene, står det at reise må tegnes tilk 985/1455?? Og så savner jeg link til de 148,- for koll.innbo Det er så mye påstander uten dokumentasjon her. LO Favør reise er en egen, selvstendig forsikring og prisen på å tegne den utenom kollektive avtaler er selvfølgelig mye dyrere.......s Hvis du vil sjekke min "påstand" om at Kollektive hjem koster under 900,- så kan du gå inn her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nynaeve Skrevet 27. februar 2011 #25 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg har kun bruktinnboforsikringen min da vi hadde innbrudd i gangen og ble frastjålet klær og verdier for ca 20 000 kr. Utbetalingssummen ble vesentlig lavere pga aldersforringelsen som du nevner. Utrolig kjipt, da goretex-jakker ol koster flesk å kjøpe nytt, og siden det var 1-2 år gamle ble det trukket fra en hel del. Usikker på hvordan det blir om huset skulle brenne ned og du mister absolutt alt av innbo. Om det automatisk utløser max utbetalingssum, eller om du faktisk må sitte og skrive ned hver minste lille gaffel du eide, og hvor lenge du har eid den, for deretter å summere sammen alt. De vil nok kreve en liste ja. Noen velger å filme huset sitt og lagre filmen et sted den ikke kan bli skadet eller stjålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #26 Del Skrevet 27. februar 2011 DA har jeg endelig fått lastet ned PDF fra LO Favør om vilkår. Her er bestemmelsene om aldersreduksjon: 6.2.1 Forsikringsverdi Forsikringsverdien beregnes etter prisene på skadedagen på grunnlag av utgiftene til - reparasjon til samme – eller i det vesentlige samme – stand som umiddelbart før skaden, eller - gjenanskaffelse av tilsvarende – eller i det vesentlige tilsvarende – ting (gjenanskaffelsesprisen), og er begrenset til det rimeligste av de to alternativ. Kostnadene beregnes etter prisen for gjenanskaffelse/reparasjon på skadedagen. Fradrag vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlige brukstid og anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn 1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag. For elektriske apparater (TV, kjøleskap, vaskemaskin, komfyr og lignende) samt for varmepumper/kjøleaggregat gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 10 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For skade/tap av datautstyr og mobiltelefon gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 1 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For sykkel gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For ting med samlerinteresse – som antikviteter, kunstverk, ekte tepper, våpen, mynt-, seddel- og frimerkesamlinger og lignende - fastsettes forsikringsverdien til markedspris. For gjenstander eieren har overtatt som brukt - enten ved arv, gave eller kjøp - fastsettes forsikringsverdien til gjenstandens markedspris beregnet på det tidspunkt skaden inntraff. For perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall, fastsettes forsikringsverdien til gjenanskaffelsespris. Kilde: http://www.lofavor.no/id/11.0#toppers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 27. februar 2011 #27 Del Skrevet 27. februar 2011 Tjener man 400.000,- i året, så betaler man 6000,- i året for medlemskapet og sånn sett er det dyrt. Veldig dyrt, om man mener man ikke har mer igjen for medlemskapet. Men, det er en annen diskusjon. Konlusjonen er altså igjen, at jeg ber om svar på første innlegg. Hugs at ein får skattefrådrag for fagforeningskontingent... ref: http://www.skatt.no/skatt/tema/fradrag/fradrag-fo1/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #28 Del Skrevet 27. februar 2011 Tjener man 400.000,- i året, så betaler man 6000,- i året for medlemskapet og sånn sett er det dyrt. Veldig dyrt, om man mener man ikke har mer igjen for medlemskapet. Men, det er en annen diskusjon. Konlusjonen er altså igjen, at jeg ber om svar på første innlegg. Jeg blir nødt å svare på dette også. Hvem er det som er medlem av en fagforening pga forsikringsordningene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #29 Del Skrevet 4. mars 2011 Hva sier dette? Det du spurte om i første innlegg var: Er det noen som har hatt erfaring med bruk av innboforsikring? Jeg vet jo at det er litt forskjell i praksis og vilkår her. Men, for å være helt konkret... Man kan velge forsikringsum (500.000,- 1.000.000,- 1.500.000,- osv) Hva er egentlig dette? Er det et tak på høyeste utbet.sum? Det er et tak for hvor stor erstattning du totalt kan få. Hvis du har kollektiv hjemforsikring gjennom feks LO, så har du en maksimal sum pr gjenstand/samling på ca 300.000 kr og ingen øvre grense for utbetalingssummen. ref http://www.lofavør.no/id/11.0#toppers Hvorfor jeg spør, er jo at samtidig, så har jo alle disse forsikringene "aldersfradrag" på de fleste ting av en viss verdi? Eks møbler.(Alle eks fra Codan forsikring): 0% fradrag frem til 3 år. 10% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 10-11 år. Eks klær og sko. 0% fradrag i 1 år. 20% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 5år. Eks PC mobiltlf. Denne mister hele verdien etter 5-6 år? Alle disse eksempler er fra Codan. Men, jeg ser at de andre også har forskjellige typer av det samme. Hva betyr alt dette? En pc, kan jo ha en grei bruksverdi for mange etter 5 år? Om man ikke må ha det råeste og bare skal bruke eks tekstbehandling og nettsurfing? Eller har jeg misforstått en masse her? Både hva gjelder forsikringsummer og aldersfradrag? alle forsikringsselskap har aldersfradrag på gjenstander, når fradraget starter er forskjellig og hvor stort fradrag er forskjellig fra selskap til selskap. LO: http://www.lofavør.no/id/11.0#toppers se fliken vilkår Storebrand: http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/innboforsikring.html?OpenDocument&WT.svl=innbo_boks&WT.ac=innbo_boks Les til øyet blir stort, det er ikke enkelt å samenligne vilkår. Forsikrings rådgivere jeg har pratet med sier at kollektive forsikringer er billigere/bedre en hva du som privatperson klarer å tegne. Ja da. Jeg har sett at alle jeg har sett på har aldersfradrag, i forskjellige former. Et voldsomt arbeid for å finne ut hvem som passer best. Men, konklusjonen er vel at de aller fleste av oss da kunne ha en langt lavere maksimumsdekning enn vi har. Jeg har en dekning på maks 1,5 mill. Men, da det er en veldig billig forsikring, så kommer jeg vel ikke til å gjøre noe med det. Men ikke tale om at jeg kommer i nærheten av maks utbetaling, når jeg trekker fra aldersfradragene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #30 Del Skrevet 4. mars 2011 En ting jeg ser ingen har nevnt her er at innboforsikringen også dekker husleie for annen bolig hvis boligen din blir ubeboelig en periode. Husk å ta høyde også for dette når forsikringssummen bestemmes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 7. mars 2011 #31 Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Der lærte jeg noe nytt! Men mitt forsikringsselskap har da aldri spurt om hvlke verdier jeg har i hjemmet mitt, kun totalsummen jeg ønsket å forsikre for. Så hva betyr det? Må jeg ringe dem å informere dem om varmepumpa / oppvaskmaskinen / Pc`en jeg har kjøpt det siste året, så verdiforringelsen starter i riktig år? Høres rart ut for meg, da må de ansette fryktelig mange flere mennesker i forsikringsselskapene som skal samtaler fra alle dem som har gjort et større innkjøp til huset sitt. Forsikringsselskapene ber om totalsummen. Også er det opptil hver enkelt å selv vite hva man har totalt av verdier/innbo i sitt hjem. Er man usikker kan man be om hjelp og selskapene forholder seg da til Innbokalkulatoren til Finansnæringens Fellesorganisasjon. Du må ikke informere forsikringsselskapet i forkant om hva du har av enkeltgjenstander. Det er først ved et skadetilfelle at du informere om hva som er tapt/skadet. Da opplyser du også om anskaffelsestidspunkt for de forskjellige tingene. Spesielle/dyrbare verdigjenstander (malerier, bunader etc.) må forsikres spesielt. (verdigjenstandsforsikring) Jeg har kun bruktinnboforsikringen min da vi hadde innbrudd i gangen og ble frastjålet klær og verdier for ca 20 000 kr. Utbetalingssummen ble vesentlig lavere pga aldersforringelsen som du nevner. Utrolig kjipt, da goretex-jakker ol koster flesk å kjøpe nytt, og siden det var 1-2 år gamle ble det trukket fra en hel del. Usikker på hvordan det blir om huset skulle brenne ned og du mister absolutt alt av innbo. Om det automatisk utløser max utbetalingssum, eller om du faktisk må sitte og skrive ned hver minste lille gaffel du eide, og hvor lenge du har eid den, for deretter å summere sammen alt. Det er ikke slik at man får utbetalt hele forsikringssummen/maks-sum om huset brenner ned og man mister alt. Noen er overforsikret, det vil si at de har en for høy forsikringssum, og skal da selvfølgelig ikke få utbetalt f.eks. 1 mill hvis det viser seg at de kun hadde innbo for 550.000,-. I skademeldingen må man vedlegge liste over hva som har gått tapt. Enkelte gjenstander vil kun være dekket inntil et visst beløp. F.eks. sykkel, som f.eks. dekkes inntil kr. 20.000,-. (selv om hele innboet totalt er dekket inntil 1 mill.) Jeg har selv jobbet som både skadebehandler og selger av forsikring. Jeg har jobbet i denne bransjen i mange år. Og når det gjelder LO Favør kan jeg underskrive på at man ikke forsøker å selge innboforsikring til folk som har denne avtalen, om man jobber i et annet selskap! Det er forøvrig Sparebank1 Forsikring som leverer den! En fordel man ofte har som fagorganisert er at man får lavere egenandel. Det er også noe å tenke på. Og alderfradrag. Det har alle selskapene. Men å bruke aldersfradrag som en faktor når man skal beregne selve forsikringssummen kan være risikabelt. Man må i så fall regne på summen på nytt hvert eneste år og også ta høyde for nyanskaffelser og at enkeltting taper verdi hvert år. Summen skal være en cirkasum! Bedre med litt for høy enn litt for lav. Endret 7. mars 2011 av Lizzee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå