Østlandet Skrevet 25. februar 2011 #1 Del Skrevet 25. februar 2011 Er det noen som har hatt erfaring med bruk av innboforsikring? Jeg vet jo at det er litt forskjell i praksis og vilkår her. Men, for å være helt konkret... Man kan velge forsikringsum (500.000,- 1.000.000,- 1.500.000,- osv) Hva er egentlig dette? Er det et tak på høyeste utbet.sum? Hvorfor jeg spør, er jo at samtidig, så har jo alle disse forsikringene "aldersfradrag" på de fleste ting av en viss verdi? Eks møbler.(Alle eks fra Codan forsikring): 0% fradrag frem til 3 år. 10% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 10-11 år. Eks klær og sko. 0% fradrag i 1 år. 20% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 5år. Eks PC mobiltlf. Denne mister hele verdien etter 5-6 år? Alle disse eksempler er fra Codan. Men, jeg ser at de andre også har forskjellige typer av det samme. Hva betyr alt dette? En pc, kan jo ha en grei bruksverdi for mange etter 5 år? Om man ikke må ha det råeste og bare skal bruke eks tekstbehandling og nettsurfing? Eller har jeg misforstått en masse her? Både hva gjelder forsikringsummer og aldersfradrag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 25. februar 2011 #2 Del Skrevet 25. februar 2011 Jeg er heldigvis organisert i et LO-forbund og har derfor dekning gjennom den beste innboforsikringen i Norge. Er du organisert? Da trenger du ikke lete rundt etter tilbud fra ymse selskap.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Ektefelle, har vært organisert og hatt de forsikringene. Men, hvordan vet du de er best (link til vilkår?) Det er jo selvfølgelig vilkår med begrensinger der også. Ellers, så var det mer på generelt grunnlag jeg lurte på dette. Jeg "leter ikke rundt". Edit: "Trillrund" Jeg fant nå forsikringsvilkårene for kollektiv hjemforsikring (LO) på nett og lurer på hvorfor du mener disse er så mye bedre? Det er jo også her lignende begrensninger i vilkårene? Og masse "ta forbehold om"..... Endret 25. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2011 #4 Del Skrevet 25. februar 2011 Vi vet at LO sin forsikring er best fordi konkurrentene sier det. Når noen ringer og skal selge forsikring sier jeg bare "du jeg er LO medlem jeg" og da legger selgeren på. Det er ingen andre som kan måle seg med LO Favør når det gjelder pris. I tillegg trenger du ikke alle disse verdioppgavene. Og hvorfor i denne verden skal du betale ekstra for en forsikring når ektefellen allerede har disse forsikringene? Jeg har tidligere hatt forsikring i annet selskap og det var langt dyrere enn LO Favør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Vi vet at LO sin forsikring er best fordi konkurrentene sier det. Når noen ringer og skal selge forsikring sier jeg bare "du jeg er LO medlem jeg" og da legger selgeren på. Det er ingen andre som kan måle seg med LO Favør når det gjelder pris. I tillegg trenger du ikke alle disse verdioppgavene. Og hvorfor i denne verden skal du betale ekstra for en forsikring når ektefellen allerede har disse forsikringene? Jeg har tidligere hatt forsikring i annet selskap og det var langt dyrere enn LO Favør. Du må lese litt nøyere... Jeg sier ikke at jeg skal ha disse forsikringer. Jeg spør på generellt grunnlag. Jeg sier heller ikke at min ektefelle HAR denne forsikringen. Påstår du at LO favør ikke trenger disse verdioppgavene, så bør du lese vilkårene nøyere. De har også samme aldersforringelse av verdi i sine vilkår. Grunnen til at selgere av forsikring gir opp med en gang du sier du er LO medlem, er at du da har medlemskap og får denne forsikringen i tillegg. Eller rettere sagt. Som medlem er du nødt til å ta den og kan ikke reservere deg mot den. På den måten blir det et håpløst salg for en forsikringselger. Skal han/hun selge en dobbelforsikring? Men så, det viktigste, Du skriver: "Det er ingen andre som kan måle seg med LO Favør når det gjelder pris." og... "Jeg har tidligere hatt forsikring i annet selskap og det var langt dyrere enn LO Favør." Dette må du virkelig dokumentere for meg. Altså. hvor mye betaler du for LO favør? Eller rettere sagt. Hvor mye betaler du for innbo forsikringsdelen? LO favør, er ingen forsikring. Men, et fordelsprogram. Så hvordan i all verden finner du prisen? Sånn sett, så kan vel egentlig forsikringsdelen være den dyreste som finnes, om man som mange, egenlig ikke har så stor nytte av medlemskapet ellers. Du er litt bastant i ditt svar, så jeg håper du kan gi meg svar. Endret 25. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 25. februar 2011 (endret) Dobbelpost. Endret 25. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 26. februar 2011 #7 Del Skrevet 26. februar 2011 Ektefelle, har vært organisert og hatt de forsikringene. Men, hvordan vet du de er best (link til vilkår?) Det er jo selvfølgelig vilkår med begrensinger der også. Ellers, så var det mer på generelt grunnlag jeg lurte på dette. Jeg "leter ikke rundt". Edit: "Trillrund" Jeg fant nå forsikringsvilkårene for kollektiv hjemforsikring (LO) på nett og lurer på hvorfor du mener disse er så mye bedre? Det er jo også her lignende begrensninger i vilkårene? Og masse "ta forbehold om"..... Hvis man er dobbeltforsikret på innbo, vil man ikke få dobbelt oppgjør, man får det oppgjøret som forsikringstaker kommer best ut med. Og det vil for de aller fleste bety Fagforeningsdekningen. Dette har forsikringsagenter for Posten, If, Gjensidige, Storebrand, Tryg og et par småselskap bekreftet når jeg har ringt rundt for å be om totale forsikringstilbud. Ingen har anbefalt innbodekning i eget selskap når jeg sier at vi er LO-medlemmer..... I tillegg har jeg truffet flere som har vært dobbeltforsikret, og har betalt dyrt for dekning i "eksterne" selskap og som ender opp med å ikke få noe utbetalt på disse forsikringene fordi LO-dekningen utløses... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 26. februar 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Hvis man er dobbeltforsikret på innbo, vil man ikke få dobbelt oppgjør, man får det oppgjøret som forsikringstaker kommer best ut med. Og det vil for de aller fleste bety Fagforeningsdekningen. Dette har forsikringsagenter for Posten, If, Gjensidige, Storebrand, Tryg og et par småselskap bekreftet når jeg har ringt rundt for å be om totale forsikringstilbud. Ingen har anbefalt innbodekning i eget selskap når jeg sier at vi er LO-medlemmer..... I tillegg har jeg truffet flere som har vært dobbeltforsikret, og har betalt dyrt for dekning i "eksterne" selskap og som ender opp med å ikke få noe utbetalt på disse forsikringene fordi LO-dekningen utløses... Siden du henviser til meg, så oppfordrer jeg igjen til å lese hva jeg skriver...sakte. Selvfølgelig sier de det. Hva annet skal de si. Igjen.... Innboforsikringen er en del, som inngår i LO favør. Dette er en forsikring som LO organiserte IKKE kan velge bort. Den er altså tvungen. (kollektiv) Det er altså da tull da å ha en annen forsikring i tillegg. Andre forsikringselgere har altså rett. Min ektefelle har TIDLIGERE hatt den (har annen jobb nå og er ikke fagorganisert) Jeg (se første innlegg) er IKKE ute etter forsikring. Men lurer på det jeg spør om på generellt grunnlag. Jeg har innboforsikr gjennom NBBL, som gir halv pris på ordinær Codanforsikring, med opp til 1,5 mill dekn. Samme forsikring i Sparebank 1, som er den LO favør bruker, er 3 ganger så dyr. Men, selvfølgelig er den kollektive hjemdforsikringen, sterkt prissubsidiert. Jeg ser i vilkårene for fagforeningsforsikringen at den også har aldersfradrag, som alle andre og lurer altså på hvordan dette fradraget fungerer i praksis??? Samt at jeg etterlyser "Blondies" svar på hvordan hun finner prisen på LO kollektiv hjemforsikring? Tjener man 400.000,- i året, så betaler man 6000,- i året for medlemskapet og sånn sett er det dyrt. Veldig dyrt, om man mener man ikke har mer igjen for medlemskapet. Men, det er en annen diskusjon. Konlusjonen er altså igjen, at jeg ber om svar på første innlegg. Endret 26. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #9 Del Skrevet 26. februar 2011 Eks møbler.(Alle eks fra Codan forsikring): 0% fradrag frem til 3 år. 10% fradrag hvert år deretter, helt til 80% fradrag er gjort. Altså gjenstår 20% av verdien etter 10-11 år. Stemmer virkelig dette ?? Jeg har de siste 10 årene bare kjøpt dyre kvalitetsmøbler på spesialbutikker, og ville kjøpt helt likt om jeg måtte starte på nytt. Disse møblene faller ikke i verdi på samme måte som "bruk og kast" møbler fra Ikea og de andre store kjedene. Hva med møbelklassikere, antikke møbler og spesiallagede møbler fra møbelsnekker ? Har en del av dette også. Jeg har ikke Codan, men skal sannelig sjekke med mitt eget forsikringskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 26. februar 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Eksemplene jeg bruker er fra siste side i standard vilkår for Codan innboforsikring og innboforsikring+. Men, det er ikke bare Codan som har dette. Aldersfradrag har jeg funnet hos alle, som jeg har slått opp. Bare litt forskjeller før den trår inn og hvor mye den faller hvert år. Stiller derfor i mitt første innlegg, disse spørsmål om praksis. Her er litt av vedtektene fra LO favør. Noe av det samme: "Kostnadene beregnes etter prisen for gjenanskaffelse/reparasjon på skadedagen. Fradrag vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlige brukstid og anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn 1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag. For elektriske apparater (TV, kjøleskap, vaskemaskin, komfyr og lignende) samt for varmepumper/kjøleaggregat gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 10 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For skade/tap av datautstyr og mobiltelefon gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 1 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %...... osv..... Endret 26. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2011 #11 Del Skrevet 26. februar 2011 Jeg får dessverre ikke lastet ned produktarket/vilkårene for innboforsikringen til LO Favør. Ved alle forsikringer er det slik at eldre gjenstander faller i verdi. For ting av spesiell varighet vil andre regler gjelde - f.eks. enkelt gjenstander med stor verdi eller antikke møbler. I LO Favør er det slik at enkelt gjenstander med stor verdi må man tilleggsforsikre. Norges beste innboforsikring leveres av SpareBank 1 Forsikring og gir deg blant annet følgende fordeler: * Alt innbo og løsøre i hjemmet ditt er forsikret. Ingen øvre forsikringssum * Typiske uhell dekkes * Enkeltgjenstander er forsikret for inntil kr 300 000,- * Lav egenandel, kr 3000 kroner Innboforsikringen er inkludert i medlemskapet ditt. Dersom du ikke betaler kontingent til forbundet, har du likevel denne forsikringen, med mindre du har reservert deg eller er elevmedlem. Flere med LOfavør Kollektiv hjemforsikring i samme husstand? Dersom to eller flere i husstanden din har LOfavør Kollektiv hjemforsikring, betaler du ingen egenandel ved skade på innbo. Det er ca 140 pr måned man som LO medlem betaler for forsikringen. Dvs. ca 1700 pr år. Sist jeg sammenlignet var en hvilken som helst forsikring i et hvilket som helst forsikringsselskap minst 1000 dyrere pr år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 27. februar 2011 #12 Del Skrevet 27. februar 2011 Sist jeg tegnet innboforsikring, sa selgeren til meg at dersom jeg forsikret for en halv mill, fikk jeg en halv mill. Dere som har veldig dyre møbler etc burde jo regne ut hva det vil koste å erstatte disse, og forsikre deretter. Er det snakk om kostbare/spesielle ting hendte det forsikringsselskapet ville ha bilder av tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg får dessverre ikke lastet ned produktarket/vilkårene for innboforsikringen til LO Favør. Ved alle forsikringer er det slik at eldre gjenstander faller i verdi. For ting av spesiell varighet vil andre regler gjelde - f.eks. enkelt gjenstander med stor verdi eller antikke møbler. I LO Favør er det slik at enkelt gjenstander med stor verdi må man tilleggsforsikre. Det er ca 140 pr måned man som LO medlem betaler for forsikringen. Dvs. ca 1700 pr år. Sist jeg sammenlignet var en hvilken som helst forsikring i et hvilket som helst forsikringsselskap minst 1000 dyrere pr år. Hvis du skal reservere deg for innboforsikringen til LO favør, måtte du ha gjort det før, eller i det, den ble innført. Det er altså ikke mulig, når du allerede har den. At den er norges beste (som du henviser til) er jo noe de skriver selv. Hvis du betaler 1700,-/år for den, så er den jo heller ikke landets billigste. Hvor finner du forresten prisen for den? Jeg prøvde det, den tiden ektefelle hadde den og fikk til svar fra Fellesforbundet noe om at den ikke var mulig å si, da den stadig ble reforhandlet, ut fra skader, antall innmeldte...osv. Dette fordi den var såkalt kollektiv. Her er vilkårene i LO favør. Bare å klikke seg inn: http://www.lofavør.no/id/11.0#toppers Her er link til en forsikring som er langt, langt, billigere enn denne. Hvis den kostet 1700,- Heller ikke vanskelig å få den like billig i andre selskaper. https://www.whitelabel.no/NBBL/ProductsList.aspx?insuranceType=6&selection=6 Men om forsikringsummen på 0,5 - 1 - 1,5 mill, eller hva det måtte være, er en slags makspris for utbetaling. Da er det jo for mange, absolutt ikke nødvendig å ha denne veldig høy.(eller så høy de tror de må) Om aldersfradraget slår inn og "kveler" noe av utbetalingen. Personlig har jeg en forsikringsum på 1,5 mill. Men, har bodd i mange år og massevis av ting jeg har er noen/mange år. Det er kjernen i mine spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 27. februar 2011 #14 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Jeg får dessverre ikke lastet ned produktarket/vilkårene for innboforsikringen til LO Favør. Ved alle forsikringer er det slik at eldre gjenstander faller i verdi. For ting av spesiell varighet vil andre regler gjelde - f.eks. enkelt gjenstander med stor verdi eller antikke møbler. I LO Favør er det slik at enkelt gjenstander med stor verdi må man tilleggsforsikre. Det er ca 140 pr måned man som LO medlem betaler for forsikringen. Dvs. ca 1700 pr år. Sist jeg sammenlignet var en hvilken som helst forsikring i et hvilket som helst forsikringsselskap minst 1000 dyrere pr år. Forsikringspremien i en fagforeningkontingent dekker ofte mer enn innbo, 1700 inkluderer alle kollektive avtaler ditt forbund har inngått. Når det gjelder premie for selve innboforsikringen er denne lavere. Det nærmeste jeg har funnet er fra NAF:•Under skolegang fritas du for kontingent, men betaler premien for Grunnforsikring og Kollektiv Hjemforsikring, som for tiden er rundt 900 kroner pr. år Så selve kollektive hjem med toppsikring, koster altså mindre enn 900,- per år.... Endret 27. februar 2011 av Trillrund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #15 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg vet hva forsikringen koster fordi jeg er LO medlem og alle medlemmene får selvsagt oppgitt hva forsikringsdelen av kontingenten utgjør. I mitt forbund står denne opplysningen på hjemmesiden, det er kr 148/måned. Da er det inkludert helårs reiseforsikring. Jeg har hatt flere andre forsikringer før - noe jeg også vet at andre har hatt - og dette med samme dekning er faktisk billigere. Man betaler det samme uansett dekning - man slipper å oppgi et beløp som forsikringsbeløp. Her er det jeg betaler 148/mnd for: Kollektiv hjemforsikring Den har ingen øvre erstatningsgrense, og dekker derfor de fleste vanlige tap og skader på innbo og løsøre. Full trygghet for at du får tilbake det dine ting er verdt, så en tilsvarende forsikring i et annet selskap er bortkastet penger. Grunnforsikring for liv Er ment å være en økonomisk førstehjelp. Utbetalingen er høyest i de livsperiodene hvor gjeld og forsørgelsesbyrde vanligvis er størst. Forsikringen utbetales uansett dødsårsak, og vil alltid komme i tillegg til eventuelle andre livsforsikringer. LOfavør grunnforsikring dekker både medlemmet og medlemmets familie. Fritidsforsikring for ulykke Yrkesskadeforsikringen, som alle arbeidsgivere nå må ha for sine ansatte, dekker bare yrkessykdom og ulykker som skjer på eller i forbindelse med jobben. Den dekker ikke noe uforutsett som skjer til eller fra jobben eller i fritiden. Det gjør imidlertid denne forsikringen. Kollektiv reiseforsikring for hele familien Gjelder for hele familien i Norge og over hele verden. Omfatter alle fritidsreiser med minst én overnatting og inntil 45 dagers varighet. Dekker også avbestillingsforsikring. Det er rett at man ikke kan reservere seg mot den. Hvorfor skal man det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #16 Del Skrevet 27. februar 2011 "Kostnadene beregnes etter prisen for gjenanskaffelse/reparasjon på skadedagen. Fradrag vurderes på grunn av alder, slitasje, sannsynlige brukstid og anvendelighet (verdiforringelse). Er verdiforringelsen mindre enn 1/3 av gjenanskaffelsesprisen, gjøres det likevel ikke fradrag. For elektriske apparater (TV, kjøleskap, vaskemaskin, komfyr og lignende) samt for varmepumper/kjøleaggregat gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 10 % for hvert påbegynt år, maks 80 %. For skade/tap av datautstyr og mobiltelefon gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 1 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %...... osv..... Der lærte jeg noe nytt! Men mitt forsikringsselskap har da aldri spurt om hvlke verdier jeg har i hjemmet mitt, kun totalsummen jeg ønsket å forsikre for. Så hva betyr det? Må jeg ringe dem å informere dem om varmepumpa / oppvaskmaskinen / Pc`en jeg har kjøpt det siste året, så verdiforringelsen starter i riktig år? Høres rart ut for meg, da må de ansette fryktelig mange flere mennesker i forsikringsselskapene som skal samtaler fra alle dem som har gjort et større innkjøp til huset sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 27. februar 2011 "I mitt forbund står denne opplysningen på hjemmesiden, det er kr 148/måned. Da er det inkludert helårs reiseforsikring." På Lo favør sidene, står det at reise må tegnes tilk 985/1455?? Og så savner jeg link til de 148,- for koll.innbo Det er så mye påstander uten dokumentasjon her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #18 Del Skrevet 27. februar 2011 "I mitt forbund står denne opplysningen på hjemmesiden, det er kr 148/måned. Da er det inkludert helårs reiseforsikring." På Lo favør sidene, står det at reise må tegnes tilk 985/1455?? Og så savner jeg link til de 148,- for koll.innbo Det er så mye påstander uten dokumentasjon her. Vel jeg har ikke tenkt å fortelle deg hvilket forbund jeg er medlem av. Reiseforsikringen har noen forbund, andre ikke. Mitt forbund har den. Det er på mitt forbunds hjemmesider det står hva jeg betaler pr måned i forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2011 #19 Del Skrevet 27. februar 2011 Ut fra det jeg kan se hos et forbund som ikke har reiseforsikring med i kontingenten så er det kr 95,-/mnd for kollektiv hjemforsikring - dvs 1140/år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 27. februar 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Vel jeg har ikke tenkt å fortelle deg hvilket forbund jeg er medlem av. Reiseforsikringen har noen forbund, andre ikke. Mitt forbund har den. Det er på mitt forbunds hjemmesider det står hva jeg betaler pr måned i forsikring. Først så tenkte jeg,....hæ!!! Så innså jeg at dette svaret sa mer enn masse ord. Da innser jeg vel også at jeg ikke kommer lenger her. Det er veldig lett å påstå uten å dokumentere eller henvise til dokumentasjon. Hvilket jeg har prøvd i alle mine innlegg i denne tråden. Når man heller ikke kan/vil henvise til et forbunds hjemmesider, eller leser hva som virkelig står i innlegg, er det vel vel heller dødfødt alt sammen. Men så var vel heller ikke dette en diskusjon om hvem som var billigst eller best. Det jeg ville belyse, står i første innlegg. Endret 27. februar 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå