Gå til innhold

Har Bergensere noe i mot folk fra Os?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene min er fra Bergen, men de flyttet til Os to år før jeg ble født. Der har jeg vokst opp, men jeg må innrømme at jeg aldri har følt meg som en "Osing" fordi familien min er ikke akkurat fra området. Men jeg liker godt å bo der fordi det er fint og vi bpr med sjøen osv.

Men nå jeg prater med Bergensere tror de at jeg er fra Bergen kommune. Og hvis jeg sier at jeg er fra Os, så reagerer de skikkelig negativt. For litt siden pratet jeg med en jevnaldrende jente som virket kjempe hyggelig, men da jeg sa at jeg var fra Os ble hun nesten sint. Huns sa "Herre Gud bor du der? For en råne plass. Hvorfor gidder du å bo der?" :tristbla:

Jeg ble jo selvfølgelig fornærmet fordi jeg syns ikke Os er noe råne plass. Jeg syns det er e fin plass å vokse opp på. Jeg fatter ikke hva jeg har gjort galt i å vokse opp der. Folk kan være hyggelige fordi de tror jeg er bergenser, men når de finner ut at jeg er fra Os blir de rett og slett uhøflige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er halvt bergenser og halvt osing (heter det osing?) og er stolt av begge deler. Er liksom både fra byen og bondelandet. :ler: Når jeg nevner til andre bergensere at jeg er halvt osing reagerer de fleste positivt, eventuelt ikke i det hele tatt.

Skrevet

Hvor gamle er dere og i hvilket miljø vanker dere? Er bergenser selv og husker da jeg var tenåring og det var veldig viktig å være "kul", så var vi negative til endel som kom fra bygda. Latterlig, men det hører til ungdommen :)

Skrevet

Vi er begge 20. Vi er ikke akkurat ungdommer lenger. :tristbla:

Hun er ikke den eneste jeg har sakket med som ikke liker Os. Dessuten er ikke Os så veleig ut på landet akkurat. Tror ikke denne jenten har vært der en gang. Det ser ganske likt ut som mange steder i Bergen... bortsett fra at Ja det finnes gårder her og der. Men ikke så mange. De fleste som bor der er jo helt normale familier med vanlige jobber. Litt teit å gi alle "bonde" merkelappen. Ikke at det er noe gale i å være det altså.

Skrevet

Halvparten av min bestevennsgjeng kommer fra Os :fnise:

Jeg pleier ikke å reagere når noen sier de er fra Os, det kommer veldig ann på personen. Har møtt min andel rånere fra Os som synes det er så kult å henge utenfor Essoen ved rundkjøringen, eller som ikke klarer å la være å være brautende.

Men stort sett er folk greie :)

En av mine nærmeste venninner, ble imidlertidig mobbet gjennom hele oppveksten i Os og hun kan ikke fordra stedet, så det kommer kanskje litt ann på hvilke erfaringer man har?

Skrevet

Folk kan være så frekk. De fleste som sier sånn har ikke vært der en gang.

En ting er at hun ikke liker plassen. Det kan hun holde for seg selv. Men å faktisk si det til TS.

Det er litt som jeg følte det her i England da en nabogutt fra Oslo hadde unngått meg fordi han hørte at jeg var fra Bergen. Vi har senere prata da og han er grei. Han skulle ikke dømt meg for å være Bergenser, men han hører sikkert folk snakke drit om oss hele tiden så han hadde sikker et bilde av hvordan jeg ville være i hode sitt. Men han tok feil. ;)

Skrevet

merkelig oppførsel på en 20åring, tenkte med en gang når jeg leste det at det var skikkelig fjortissoppførsel... jeg er og fra bergen, haddde ikke reagert noe særlig på at noen var fra os eller noen av de andre plassene utenfor sentrum.

Skrevet

Blir vel mye av de samme konfliktene som det er mellom osinger og fusinger. =P

Skrevet

Blir vel mye av de samme konfliktene som det er mellom osinger og fusinger. =P

TS her. Jeg kjenner mange fra Fusa jeg. Har ikke noe i mot dem.

Skrevet

Vi er begge 20. Vi er ikke akkurat ungdommer lenger. :tristbla:

Hun er ikke den eneste jeg har sakket med som ikke liker Os. Dessuten er ikke Os så veleig ut på landet akkurat. Tror ikke denne jenten har vært der en gang. Det ser ganske likt ut som mange steder i Bergen... bortsett fra at Ja det finnes gårder her og der. Men ikke så mange. De fleste som bor der er jo helt normale familier med vanlige jobber. Litt teit å gi alle "bonde" merkelappen. Ikke at det er noe gale i å være det altså.

Er det noe man finner mye av i Bergen, så er det gårder! :fnise: De er ikke nødvendigvis så store, men joda, gårder finnes både i Åsane og Fyllingsdalen, og snobbestrøk som Fana og Paradis har gårder like i nærheten. 10 min utenfor Bergen sentrum ligger Langegården på Fjøsanger. Så det bør ikke være på grunn av gårdene!

Jeg synes selv ikke det er noe galt med folk fra Os så lenge de vet å oppføre seg. Men det gjelder jo alle mennesker jeg møter. Drikkekulturen kan være ganske slitsom enkelte steder like utenfor Bergen, og mennesker som er tydelig preget av at det å bli sanseløst beruset hver eneste helg er KULT har jeg ikke så mye til overs for. Men vi har jo i bøtter og spann av den typen mennesker i Bergen også. Det eneste negative jeg kan si om områdene like utenfor Bergen (inkludert Os) er at jeg har erfart at det å kjøre i fylla er mer akseptert. Sikkert fordi det er både mindre trafikk og mindre politi. Og det er jo litt synd...

Skrevet

Det har vel alltid vært litt fordommer mellom de ulike bydelene, så hvorfor skulle det være noe unntak for nabokommunen? (Jeg kunne f.eks. ikke tenkt meg å flytte til Åsane, uten at jeg egentlig har noen god forklaring på hvorfor.)

Nå har jeg nylig flyttet over broen til Sotra selv. Merker at jeg trenger litt tilvenningstid til å bli stril. :sjenert:

Men jeg blir litt sjokkert over at folk i fullt alvor sier slikt som hun du pratet med. Jeg vil si at utsagnet hennes sier mer om henne enn om Os.

Skrevet

Teit å være hyggelig og så bare totalt skifte mening når du hører at personen bor en annen plass en du trodde.

Man vill jo trodd at hvis to personen kommer godt over ens, så er den saken grei. At hvor noen bor skal endre det på noen måte er jo helt latterlig.

Skrevet

Jeg er bergenser, og jeg liker ikke osinger.

Jeg har både familie og tidligere bekjente der.

Skrevet

Jeg er bergenser, og jeg liker ikke osinger.

Jeg har både familie og tidligere bekjente der.

Har du noen grunn til det? Jeg mener man kan ikke bare si: Jeg liker ikke. Det må jo være en grunn.

Skrevet

Har du noen grunn til det? Jeg mener man kan ikke bare si: Jeg liker ikke. Det må jo være en grunn.

Dårlige erfaringer. Men selvsagt, det kan godt hende at jeg har truffet på de fjerneste.

Skrevet

TS her. Jeg kjenner mange fra Fusa jeg. Har ikke noe i mot dem.

Husker bare hvordan det var i min ungdom. =P

(Fy flate, jeg føler meg utgammel når jeg bruker det uttrykket der...lol)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...